В останній день травня Верховна Рада ухвалила законопроект, яким тимчасово (до 31 грудня 2018 року) значно знижуються ставки акцизного збору на вживані легкові автомобілі. Відповідно до законопроекту, вартість вживаних автомобілів знизиться на 30—40%.
За словами народного депутата Ігоря Гузя, ставка на розмитнення автомобілів з об’ємом двигуна 1 л була 1761 євро, тепер буде лише 63 євро, для дволітрових автомобілів була 4882 євро, буде — 534 євро. А для найбільш популярних автомобілів з двигуном 1,5 л — замість 3 тисяч євро сплатити треба буде 90 євро.
Знижений акциз стосується лише бензинових і дизельних двигунів. І купити дешевше вживану іномарку можна буде тільки для власного користування, а не на продаж. Тобто, одна машина — один раз на рік. Щоб продати таке авто упродовж року — потрібно буде розмитнювати його за акцизними ставками, які діють сьогодні. Також за зниженими акцизами не можна буде купити старі авто, випущені до 1 січня 2010 року. Нові акцизи не поширюються на іномарки, які не відповідають екологічному стандарту Євро 5 (котрий вводиться в дію в Україні цього року). Також зменшені акцизні ставки на автомобілі не розповсюджуватимуться на автомобілі, завезені з Росії чи окупованих територій України.
Директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів та дилерів Олег Назаренко стверджує: «зниження ціни на вживані іномарки є хорошим нововведенням для звичайних людей, але водночас — скринькою Пандори для держави». «Тепер контрабандисти «розгуляються» на повну, адже матимуть можливість завозити нові автомобілі під виглядом старих без сплати податку», — каже експерт. І хоча раніше контрабандно, за словами Назаренка, теж ввозили новенькі автівки за процедурою вживаних й відповідно меншим ПДВ, однак, до прийняття закону акциз був вищий, і це, так би мовити, «згладжувало» втрати держбюджету від таких «схем».
У свою чергу, експерт групи «Реанімаційний пакет реформ» Володимир Дубровський у коментарі сайту «24», розповідає, що президент може мати приватні інтереси, забороняючи знижувати акцизний збір на вживані іномарки. «Мотив, той, що можна сказати, Порошенко був пов’язаний з автомобільним бізнесом. Є припущення, що зараз з ним пов’язаний. Тому у нього можуть бути власні інтереси або інтереси друзів», — зазначив він.
«З другого боку, — говорить Дубровський, — може бути політична домовленість і тиск з боку регіоналів, які насправді цей бізнес в Україні контролюють. Можливо, вони там якось сторгувалися».
Єдиним об’єктивним застереженням, на думку експерта, може бути побоювання, що українці почнуть масово скуповувати валюту, щоб ввезти автомобіль.
«Але це застереження абсолютно хибне, мені важко уявити людей, які б мали якісь гривневі заощадження і їх конвертували у валюту, щоб ввезти вживаний автомобіль. Я думаю, таких людей буде дуже небагато», — підкреслює Дубровський.
Політично, додає експерт, це був би дуже вдалий крок, якби Президент цей закон підписав, і українці середнього класу отримали «за всі негаразди, які мають, хоча б якийсь втішний приз». А якщо Президент його ветує, то це просто нищівний удар по його репутації та рейтингу, коментує фахівець.