Дослідниця із Гарвардського відділення психіатрії, докторКатерінаШтайнер-Адер опитала тисячу дітей віком від 4 до 18 років, щоб з’ясувати, як технології впливають на їхні стосунки, соціальне та емоційне життя. Результати вражаючі. Технології стають чимось на кшталт «співбатьків». Тривале перебування перед екраном сповільнює дитячий розвиток. Батьківська одержимість гаджетами шкодить спілкуванню із власними дітьми.
Компанія EdPro спільно з командою NravoKids презентували українську версію навчального посібника для батьків: «Клан Клік-Клац. Виховання дітей у цифрову еру».
Цю міні-книжечку про основні виклики «цифрового батьківства» розробили кілька років тому у Сингапурі, з ініціативи тамтешньої Ради з питань ЗМІ (MediaLiteracyCouncil).
У посібнику піднімаються важливі питання: Коли дозволяти дітям користуватися інтернетом та мобільними пристроями? Які обмеження доцільно встановлювати? Як оберігати школярів від небажаного онлайн-контенту? Як діяти, якщо дитина потрапила у небезпечну або неприємну ситуацію у мережі? Як балансувати між дисципліною та довірливими, відвертими стосунками з власними дітьми? Як зробити так, щоб дитина змогла якнайповніше користуватися можливостями сучасного світу та, водночас, не узалежнилася від пристроїв та ґаджетів? Як уникнути ігрозалежності? Як дати раду кібербулінгу?
Із моменту першої публікації посібника у Сингапурі минуло вже кілька років, проте інформація у ньому не втратила своєї актуальності. Більше того, унаслідок вибухоподібного розвитку технологій, масової появі планшетів, смартфонів, та доступного дешевого інтернету, проблеми «цифрового виховання» постають все гостріше. Саме тому громадські та комерційні організації продовжують поширювати «Клан Клік-Клац», оновлювати його та перекладати на різні мови.
В книжці виокремлено шість ролей, які мають відігравати для своїх дітей батьки в еру технологій.
Бути ЗАХИСНИКОМ: оберігати від небезпек, вчити як поводитися у незрозумілих ситуаціях, по можливості відфільтровувати інформацію, яка може потрапити на очі дитині.
Бути РОЛЬОВОЮ МОДЕЛЛЮ: на власному прикладі демонструвати грамотне та свідоме користування технологіями.
Бути ПРАВДОШУКАЧЕМ: вчити критичного мислення, пояснювати дитині, що інформація у мережі може бути неправдивою або навіть шкідливою. Тренувати дитяче вміння відрізняти правду від фікції.
Бути НАСТАВНИКОМ ЦІННОСТЕЙ: закладати фундамент із правильних моральних норм. Пояснювати, що онлайн-світ є всього лише проекцією світу реального, що в обох світах є поняття відповідальності і місце для людяності.
Бути РЕФЕРІ: контролювати, чи дотримується дитина узгоджених «правил гри». Разом встановлювати розумні межі, залежно від віку дитини, у яких вона буде користуватися технологіями, а не зловживати ними.
Бути ВІЗІОНЕРОМ: виховувати із думкою про майбутнє. Заохочувати дитину активно пізнавати і випробовувати на практиці унікальні можливості сучасного світу. Чітко розуміти, які цінності близькі вашій сім’ї, яке бачення «успішного життя» ви маєте. Та намагатися давати дітям те, що реально допоможе їм у майбутньому.
Усі ці батьківські ролі, роздуми про завдання таких шести «персонажів» і стали частиною жартівливо-серйозного «Клану Клік-Клац». У кожному розділі викладені: кейси з життя; відкриті питання, над якими варто поміркувати; практичні поради та інструкції; перелік того, що треба вміти і знати, як дітям, так і дорослим.
Книга поширюється через інтернет. Кожен бажаючий може її скачати абсолютно безоплатно.