Нещодавно сторони узгодили текст угоди. Коли договір буде підписаний і набере чинності, українські та європейські авіакомпанії дістануть доступ на маршрути між країнами й усередині без нинішніх обмежень за кількістю рейсів і напрямків. Чиновники обіцяють вигідніші умови для пасажирів. «Створення конкуренції між авіакомпаніями, підвищення кількості рейсів забезпечать зниження ціни на квитки. Це вагомий плюс для пасажирів, авіакомпаній, що користуються послугами», — нагадав нещодавно віце-прем’єр-міністр Олександр Вілкул.
Очікується, що крім класичних європейських перевізників на український ринок зайде й низка нових бюджетних авіакомпаній. Зокрема, лише після набуття чинності договору з ЄС обіцяє почати польоти до України найбільший європейський лоукостер Ryanair. Проте багато хто сумнівається в тому, що українці діждуться значного здешевлення квитків.
«Часто відкриття неба пов’язують з лоукостами й розглядають цей процес як можливість залучити їх сюди й забезпечити українським громадянам низькі ціни. Але у нас уже є кілька бюджетників, а де ж дешеві квитки? Їх немає, бо немає масовості перельотів, що має бути основою для нормального функціонування лоукостів і їхньої можливості надавати низькі тарифи», — запевняв навесні цього року президент «Міжнародних авіаліній України» Юрій Мірошников. Він також нарікав на дорожнечу послуг аеропортів, аеронавігації й палива.
Про відсутність передумов для масової появи на українському ринку лоукост-перевізників і зміни ситуації в нещодавньому інтерв’ю «ЛІГАБізнесІнформ» заявив і гендиректор Міжнародного аеропорту «Бориспіль» Олексій Кочанов. «Тут більше маркетингових кроків, ніж значної різниці в ціні порівняно з традиційними авіакомпаніями. Наприклад, вартість квитка авіакомпанії Lufthansa, купленого за 4-6 місяців до вильоту, буде порівнянною з ціною на прямий переліт лоукост-авіакомпанії. Квиток у європейському напрямку коштуватиме 150-200 євро», — пояснив він.
Експерти зазначають також, що за кілька днів до вильоту у бюджетних перевізників ціни часто вищі, ніж у класичних і регіональних авіаперевізників, які оперують на тих самих ринках. У Європі практично в усі позапікові вильоти квитки дорожчі на 15-20%. А купити їх задовго до вильоту виходить далеко не в усіх, оскільки людина залежна від різних обставин. Крім того, лоукост-компанії мають низку обмежень, дотримуватися яких може далеко не кожен пасажир, — наприклад, це стосується ваги й розмірів багажу. Хтось із пасажирів навіть намагається пронести багаж, який у обмеження не вписується, сподіваючись на те, що не перевірять, і стикається з необхідністю доплатити.
Виходячи з цього, літати у багато разів дешевше, ніж на лайнерах «класиків», будуть усе одно далеко не всі пасажири лоукостерів. Хоча є категорія мандрівників, які прокладають свої маршрути Європою з прив’язкою конкретно до розкладу різних лоукостерів. Вони відстежують, яка з авіакомпаній проводить акції, в якої на певних напрямках найнижчі ціни тощо. Десь витративши дещо більше, при цьому у лоукостера можна придбати квиток за десяток євро.
Досвідчені мандрівники знають, що в Європі можна скористатися не лише послугами бюджетних авіакомпаній, а й дешево їздити на автобусах або потягах. Наприклад, подібно до лоукостерів авіаційних, що приземляються у віддалених аеропортах, зупинки британської компанії Megabus часто розташовані далеко від залізничних станцій і хороших транспортних розв’язок у місті. Зате ця компанія, що працює практично в усіх країнах Шенгенської зони, дозволяє дістатися з однієї європейської столиці до іншої всього за 10—15 євро. Проект, що передбачає введення системи лоукост, запустила навесні цього року Національна компанія французьких залізниць SNCF. Ціна за переїзд через усю країну починається від 10 євро, що в рази дешевше квитків на традиційні швидкісні потяги TGV. Замовляють квитки через інтернет. Як і у бюджетних авіаперевізників, у такі потяги з собою можна взяти лише невеликий багаж (55х35х25 см), а великогабаритний — за окрему платню. Так само, як і низка інших додаткових послуг. А виїжджають потяги не з самого Парижа, а зі станції Марн-ла-Вале за 20 кілометрів від нього.
Але скласти свій маршрут і графік так, щоб вийшло максимально дешево, — заняття насправді вельми копітке. Отже, ті, кому на організацію поїздки бракує часу й знань, можуть скористатися сервісами планування бюджетних поїздок. Вони за плату прокладають найдешевший маршрут (згідно з побажаннями клієнта), підказують дешеві готелі тощо.
Розраховувати на те, що з лібералізацією ринку з’являться й авіаквитки по 20 євро та дешевше, українцям і справді не варто. От на квитки за прийнятнішу ціну — так. Усе-таки через конкуренцію з бюджетними авіакомпаніями традиційні перевізники готові йти на зниження цін. Так, цього року на рейсі Київ — Вільнюс МАУ знизили вартість квитків до рівня Wizz Air — з $350 до $100. А у вересні російський «Аерофлот» ще до того, як Wizz Air почала літати з Будапешта до Москви, приблизно вдвічі знизив вартість квитків на цьому напрямку — до 100 євро. Дата початку розпродажу збіглася з початком польотів до Москви Wizz Air.
Конкуренція з бюджетними авіакомпаніями також стимулює авіакомпанії класичні запозичувати певні елементи цієї бізнес-моделі. Скажімо, при перельотах Європою в літаках AirBerlin немає бізнес-класу, не можна вибрати місце в салоні, зате ціни на квитки в багатьох напрямках низькі. Французька Air France впроваджує нову структуру послуг і тарифів на рейсах з паризького Орлі й регіональних базових аеропортів у всій Франції. Вона запроваджує бюджетний тариф, що не включає безкоштовний багаж, можливість вибору місця в салоні через інтернет, а також нарахування міль пасажирам, які часто літають.
Пропонувати тарифи, які не включають перевезення багажу, почала на лінії Київ — Лондон British Airways, що при польоті туди-назад дозволяє заощадити $26. Безкоштовно брати на борт можна ручну поклажу габаритами до 56х45х25 см (вміщається на верхній полиці) й невелику сумку для ноутбука. Якщо після купівлі квитка пасажир вирішить усе ж таки взяти з собою багаж, то при оплаті через інтернет це обійдеться мінімум $30 за кожний сегмент.