Завтра уряд збирається розглянути проект постанови про фінансування будівництва Дністровської гідроакумулюючої електростанції (ГАЕС). Повідомляючи про це журналістам, голова Національної комісії регулювання електроенергетики (НКРЕ) Валерій Кальченко, уточнив: «Якщо уряд ухвалить постанову, ми включимо в тариф державного «Укргідроенерго» надбавку для фінансування Дністровської ГАЕС, Чернівецька обл.). Введення надбавки без відповідного рішення Кабінету Міністрів, по суті, означатиме перевищення комісією своїх повноважень».
Тим часом, перевищення повноважень для названої комісії справа буденна. 24 квітня НКРЕ скасувала власну постанову №178 від 14 лютого через те, що її було ухвалено з перевищенням повноважень. Пояснюючи журналістам суть ухвали, Кальченко сказав: «Ми нібито перевищили свої повноваження».
Яку думку закладає голова комісії в це своє «нібито»? На жаль, тут немає жодної нерозв’язаної загадки. Не є великим секретом, що «начебто» незалежна від системи виконавчих державних органів Національна комісія регулювання енергетики діє за вказівкою. І не лише уряди, але навіть і Мінпаливенерго. У розмові з журналістами Кальченко був змушений визнати, що 14 лютого комісія ухвалила постанову щодо введення цільової надбавки до тарифу на електроенергію для фінансування добудування Дністровської ГАЕС «на вимогу Мінпаливенерго». Комісія також вирішила утримати 44 мільйона гривень, які «Укргідроенерго» отримало з початку 2008 року у вигляді тарифної виручки завдяки дії скасованої надбавки.
«Два місяці тому (під час введення надбавки) ми протокольно записали, що ця цільова надбавка встановлюється до прийняття постанови Кабміну. І було встановлено термін. Цей термін компанією «Укргідроенерго» (розпорядник коштів на фінансування будівництва ДГАЕС, — Ред. ) було порушено. Тому комісія була змушена скасувати цю постанову», — сказав Кальченко.
Нагадаємо, що Дністровська ГАЕС будується в Чернівецькій області. Її встановлена потужність в турбінному режимі повинна становити 2268 МВт (це еквівалентно потужності двох атомних енергоблоків) і в насосному режимі — 2947 МВт. На станції повинні бути встановлені сім однотипних гідроагрегатів. У березні 2006 року уряд затвердив проект завершення будівництва першої черги ГАЕС у складі трьох гідроагрегатів. Загальна вартість першої черги 3,5 мільярда гривень. Замовником будівництва до 2006 року виступало ВАТ «Дністровська ГАЕС», 99,95% акцій якої володіють енергокомпанії, контрольовані державою. НАК «Енергетична компанія України», якій належить 87,4% акцій ГАЕС, 2005 року вирішила передати функції замовника компанії «Укргідроенерго», яка належить цьому холдингу. Пізніше це рішення було скасовано. Але на початку 2007 року НАК знову вирішила повернути функції замовника «Дністровська ГАЕС». На виконання рекомендацій уряду НКРЕ з 1 липня 2007 року підвищила тариф АТ «Дністровська ГАЕС» на відпущення електроенергії у 83 рази — до 744,49 коп. за 1 кВт.г (без ПДВ), а також зберегла в тарифі «Укргідроенерго» надбавку в розмірі 2 коп. за 1 кВт.г (без ПДВ). У жовтні — грудні тариф АТ «Дністровська ГАЕС» кілька разів переглядався, і з 21 грудня був встановлений на рівні 10,71 коп. за 1 кВт.г. (без ПДВ). На початку 2008 року Мінпаливенерго вирішило ще раз передати функції замовника будівництва станції. І НКРЕ 14 лютого включила до тарифу «Укргідроенерго» надбавку в розмірі 2,12 коп. за 1 кВт.г (без ПДВ) для фінансування добудови першої черги Дністровської ГАЕС, розраховуючи на те, що уряд ухвалить відповідне рішення. Однак Кабмін не ухвалив розпорядження з відповідними рекомендаціями, що і змусило Кальченко визнати раніше ухвалене НКРЕ рішення «нібито незаконним» і анулювати його.
Уся ця бюрократична чехарда, за якою, швидше за все, боротьба за вигідні будівельні підряди та поставки матеріалів для будівництва, не заслужила б особливої уваги, якби в результаті цей найважливіший для української енергетики стратегічний об’єкт не був узагалі позбавлений джерела фінансування. Хоч споруда Дністровської ГАЕС указом Президента країни ще від 27 грудня 2005 року визначена пріоритетним завданням у забезпеченні енергетичної безпеки України.
Проте з приходом на посаду міністра палива та енергетики Юрія Продана, керівництво Мінпаливенерго із завзятістю, гідною кращого застосування, демонструвало наполегливе бажання передати це будівництво під контроль «Укргідроенерго», де заступником голови правління до останнього часу працював рідний брат міністра Петро Продан. 16 січня міністерство видало наказ, яким, усупереч рішенням Кабміну, передало функції замовника будівництва (і розподільника бюджетних коштів) від ВАТ «Дністровська ГАЕС» до ВАТ «Укргідроенерго». НКРЕ «взяло під козирок» і, як вже було сказано, виділило цільову надбавку на відпуск електроенергії «Укргідроенерго», хоч юридично замовником будівництва і власником енергооб’єктів, що будуються, залишалося (і залишається до цього дня) ВАТ «Дністровська ГАЕС».
Голова НКРЕ Кальченко навіть не зміг повідомити, коли фінансування будівництва Дністровської ГАЕС може бути відновлено. За його словами, це можливо лише після ухвалення відповідної постанови уряду. «Усе повинно бути в рамках чинного законодавства», — наголосив він.
Проблема Дніпровської ГАЕС загрожує перерости ще й в міжнародну. Молдавія, на території якої частково розташовані споруди гідровузла, що будується, виступила проти передачі функцій замовника будівництва об’єкта від ВАТ «Дністровська ГАЕС» до ВАТ «Укргідроенерго». Сусіди вимагають надати їм частку в Дністровській ГАЕС. У іншому випадку можуть заблокувати доступ українських робітників до об’єктів, розташованих на молдавському березі Дністра (на площі понад 17 га тут розташована частина греблі ГАЕС-2, де Молдова ще 2003 року виставила прикордонний пост, і нижнього водосховища ГАЕС, яка будується). Так що цілком резонним є і питання про те, чи не викликане рішення скасувати надбавку для будівництва ГАЕС позицією українського МЗС, яке не бажає загострювати конфлікт із Молдовою? Адже ці питання нещодавно обговорювалися Володимиром Огризком у Кишиневі.
Не виключено також, що рішення НКРЕ було ухвалено на підтримку зусиль уряду, направлених на боротьбу з інфляцією, — якщо немає інвестиційної надбавки — значить нижча ціна електроенергії. І в звіті про виконання антиінфляційного плану можна поставити зайву галочку.
Не зайве також і питання про те, яким чином, в умовах, коли в країні практично відсутнє тендерне законодавство, замовник будівництва проводить тендерні процедури. Чи не викликане скасування вказаного рішення якимись грубими порушеннями на цьому напрямку? Як повідомило УНІАН джерело в дирекції будівництва Дністровської ГАЕС, «Укргідроенерго» призначило генпідрядником ТОВ «Енергопром» (м. Новодністровськ) і це підприємство залишається генпідрядником. Відповідну угоду було укладено між ТОВ і новим замовником будівництва — ВАТ «Укргідроенерго» 20 лютого.