Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Конкурент «американцю»

Український вертоліт близький до серійного виробництва
17 квітня, 2004 - 00:00

Конструкторське бюро «Вертикаль» і ВАТ «Авіаімпекс» (фінансист проекту) продемонстрували літаючий зразок вертольота «Ангел» КТ-112 із бортовим номером UR-VRT. Цей український літальний апарат уже отримав сертифікат льотної придатності експериментального повітряного судна та здійснив 21 політ загальною тривалістю 9 годин 45 хвилин.

Загалом друга демонстрація публіці першого українського чотиримісного вертольота «Ангел» істотно відрізнялася від показу два роки тому фюзеляжу цієї машини. Цього разу журналістам не розповідали про гігантський попит на вертоліт, великі замовлення з боку українських силових відомств, міськдержадміністрації та наполеонівські плани підкорення українською гвинтокрилою машиною просторів СНД.

Після демонстраційних польотів «Ангела» пілот першого класу Юрій Гладкий сказав журналістам, що машина чудово керується. З його слів, можливості керування майже необмежені. Вертоліт витримує боковий вітер 10 метрів на секунду та зустрічний 15 — 17 метрів на секунду, і ці параметри надалі покращуватимуть. Високу стійкість і керованість вертольота забезпечує несучий гвинт із тришарнірною втулкою.

Вертоліт важить 545 кг й обладнаний двома модернізованими австрійськими літаковими двигунами Rotax-912 потужністю 100 к.с., які забезпечують вантажопідйомність 1080 кг. Це означає, що вертоліт може перевозити вантаж, що дорівнює його вазі. Гвинтокрила машина за годину споживає 35 літрів бензину. Як відзначив Ю. Гладкий, вартість «Ангела» становить приблизно $180 тис., що вдвічі менше за аналогічний чотиримісний вертоліт R.44, який із 1990 р. випускає американська компанія Robinson Helicopter Company.

Особливістю українського вертольота є також те, що, крім австрійських двигунів, усі інші вузли та комплектуючі виготовляють в Україні. Як зазначив директор ВАТ «Авіаімпекс» Михайло Кучин, редуктор і трансмісію для вертольота розробило і випускає Запорізьке машинобудівне конструкторське бюро «Прогрес». Крім нього, в цьому проекті беруть участь Київський авіазавод «Авіант», АНТК ім. Антонова, технологічний інститут «ДІНДЕМ», госпрозрахункове підприємство «Науково-виробничий комплекс «Прогрес» (Миколаїв). Зі слів М. Кучина на літаючому зразку «Ангела» встановлено новітній інформаційний обчислювальний комплекс. Загалом, резюмував директор ВАТ «Авіаімпекс», за авіаційним обладнанням український вертоліт стоїть на одному рівні з іншими сучасними вертольотами.

Як повідомив директор КБ «Вертикаль» Михайло Луханін, нині триває складання ще двох дослідних зразків вертольота «Ангел» для проведення сертифікаційних випробувань. Ці роботи планують завершити до кінця року.

«Ангел» обладнаний двома двигунами, що дає йому право літати над містом. Тому, на думку Луханіна, новий вертоліт знайде застосування в МВС та МНС, а також стане машиною сучасних бізнесменів. Можливість застосування «Ангела» практично необмежена: це охорона кордону, патрулювання території, нафто- і газопроводів, використання в сільському господарстві для хімробіт. «Ангел» значно дешевший в експлуатації порівняно зі знаменитими вертольотами фірми «Камова» і «Миля», година експлуатації яких коштує $600. Зі слів директора, КБ «Вертикаль» уже працює з Міністерством оборони, яке дало технічне завдання. Оборонне відомство планує закупити вертольоти для Харківського інституту ВПС, щоб вчити пілотів-вертолітників. Як зазначив М. Луханін, існує також тверде замовлення на три машини від компанії «Асс» з Бородянки (Київська обл.). Щоправда, кажучи про джерела фінансування «Ангела», Луханін наголосив, що досі не отримали жодної копійки державних коштів.

Отже, на боці створюваного українського вертольота — дешевизна виробництва, економне споживання пального, використання в основному українських вузлів і комплектуючих. Плюсом є також надійний австрійський двигун. Попереду в «Ангела» жорстка конкуренція з американським допоміжним і тренувальним вертольотом. На боці конкурента понад 10 річний досвід експлуатації,зокрема у МНС Росії. Українським вертолітобудівельникам необхідно довести, що їхнє дітище не тільки дешевше за американську машину, а й не менш надійне.

Микола СІРУК, Defense Express
Газета: 
Рубрика: