З понеділка пасажири аеропорту «Бориспіль» уже не будуть змушені простоювати годинами в чергах для того, щоб перевірити на рентгені свій недекларований багаж. Полегшить їм життя впровадження нової спрощеної схеми митного контролю громадян, які вилітають за межі України, створеної спільними зусиллями Мінтрансзв’язку та митників.
Як повідомив голова Держмитниці Володимир Скомаровський, звітуючи про перші сто днів роботи оновленого відомства, спрощена система відповідає міжнародній практиці та стандартам. Громадяни тепер самі визначатимуть, чи треба декларувати багаж, що перевозиться ними. Однак не варто думати, заявив Скомаровський, що така схема полегшить життя контрабандистам. Речі перевірятимуться в багажному відділенні митниками, а ручна поклажа при вході до літака — службою авіабезпеки. Новинка покликана полегшити життя лише законослухняним громадянам, аж ніяк не контрабандистам. Утім, відчути його на собі зможуть лише пасажири «Борисполя», хоч у перспективі передбачається поширити таку схему на інші пункти пропуску в аеропортах.
«Спрощенка» взагалі є козирною картою нового керівництва митниці, коли воно починає говорити про свої досягнення. Навесні Київська регіональна митниця вперше представила громадянам свіжоспечене «єдине вікно», а сьогодні, за словами Скомаровського, за такою схемою працюють уже всі 147 внутрішніх підрозділів митного оформлення. Єдина проблема — пункти пропуску автомобілів. Як зазначив голова служби, шість із них не впоралися з поставленим перед ними завданням і вже отримали останнє попередження. Причиною такого скороспішного впровадження «спрощенки» на всіх дорогах країни стала корупція, яка звила собі гніздо на пунктах пропуску. Про це саме говорив під час засідання Міжвідомчої координаційної ради з боротьби з контрабандою перший віце-прем’єр-міністр України Анатолій Кінах. Висновок про поширення корупції він зробив після перевірок, проведених на митницях СБУ, ДПА та іншими органами. Але якщо віце-прем’єр сподівався при цьому на нові закони, які, на його думку, дозволять виправити ситуацію, то Скомаровський робить акцент також на «спрощенку».
Крім того, головний митник повідомив, що з першого червня на кордонах буде попередньо переглядатися 100% товарів, які вимагають екологічного контролю, і 40% — які вимагають ветеринарного. Але митний контроль товарів, підвідомчих ветеринарам, проводитиметься вже за добу, а не за 10 днів, як було до цього.
А ще, як повідомлялося раніше, спростити життя перевізникам повинен «білий список» законослухняних підприємств. Однак Скомаровський повідомив, що при його складанні виникли деякі складності з податковою службою, які поки не вдається вирішити. Натомість голова служби повідомив про рішення полегшити долю транзитним перевізникам, видавши ліцензію 12 транспортним компаніям, які добре зарекомендували себе. Вони зможуть перевозити товари через Україну практично без проблем з документацією.
Цього року планується відкрити ще дві нові пропускні дільниці на україно-польському кордоні. Це, на думку Скомаровського, дозволить збільшити надходження до бюджету (сьогодні один пункт щомісяця дає близько 133 млн. грн.). А всього у травні нинішнього року до держбюджету від українських митниць надійшло понад 2,5 млрд. гривень. Розповідаючи про це, Скомаровський з гіркотою додав, що у відповідь на старання митниці держава виділяє на її потреби зовсім небагато коштів. Якщо минулого року в бюджеті було заплановано 118 млн. грн., то цього року дадуть лише 43, так й то наприкінці року. Враховуючи, що нововведення вимагають грошей, а також те, що в рамках боротьби з корупцією зарплату митникам підвищили в два-три рази, цих грошей явно не вистачає.
Не без пафосу говорив Скомаровський про нові технічні засоби для боротьби з контрабандою. Зокрема, розповів про те, що на пункті пропуску «Краковець» проходять тестування системи відеоспостереження та передачі відеозображення до центрального апарату служби. Крім того, в цьому пункті пропуску встановлюється система «Потік», яка призначена для прочитування номерів з транспортних засобів, що переміщаються через митний кордон України. Найближчим часом передбачається провести експеримент з використання пакетів «Квікпак» для захисту від підміни товаросупровідних документів на імпортовані товари, які переміщаються автомобільним транспортом на умовах митної конвенції про міжнародні перевезення вантажів з використанням міжнародної дорожньої книжки. У пунктах пропуску після проходження митного контролю всі супровідні документи будуть упаковані в опломбований пакет, який має високий ступінь захисту від несанкціонованого розкриття. Однак заплатить за цю новину не митниця, а Асоціація міжнародних автомобільних перевізників. Замість свинцевих довоєнних пломб для опечатування транспортних засобів та приміщень, де знаходяться підвідомчі товари, незабаром почнуть використовуватися нові пломбуючі пристрої. При цьому в них встановлюватиметься електронний чіп для запису інформації, що міститься в супровідних документах на вантаж. В. Скомаровський пообіцяв, що цю новинку буде впроваджено вже цього року.
Утім, техніка на митниці — всього лише підмога. Головне питання — кадрова політика. В. Скомаровський заявив, що 42 із 49 великих митних чинів уже змінилися. У цьому він повторює жорстку лінію Кінаха, за словами якого «персональна відповідальність за кожну ділянку кордону лежить на кожному, а хто не може справитися, нехай відійде в бік».
Але щоб було кому працювати, навіть якщо деякі митники, злякавшись відповідальності, відійдуть від справ, вирішено посилити мобільні міжвідомчі групи протидії контрабанді. Особливо в Чернігівській та Сумській областях. Їхню роботу А. Кінах розкритикував, навіть враховуючи те, що обсяги надходження до держбюджету по цих областях зросли порівняно з минулим роком на 20%.
І віце-прем’єр, і голова митної служби в різний час заявляли про те, що повинні змінюватися принципи співпраці між держорганами: їм треба прагнути працювати один з одним і обмінюватися необхідною інформацією. Це допоможе митникам і прикордонникам у боротьбі з контрабандою. Крім заходів, запропонованих митницею, на Міжвідомчій нараді прозвучала пропозиція дослідити існуючі проблеми системи, вантажопотоки та шляхи, якими до країни потрапляє контрабанда. Чи справді це вб’є контрабанду в Україні? Принаймні митники жартують: незабаром весь «контрабандний товар» робитиметься на Малій Арнаутській вулиці в Одесі, тому що інший до країни потрапити не зможе.