Послугами залізниці минулого року скористалося 519 мільйонів пасажирів. Це на два відсотки більше, ніж 2004 року. Але план доходів було виконано лише на 98%. Як повідомив генеральний директор державної адміністрації залізничного транспорту «Укрзалізниця» Василь Гладких, такий результат викликано зменшенням обсягів вантажоперевезень проти 2004 року (на 3%). Здивування це не викликає: спочатку спрацювало підвищення тарифів на вантажоперевезення, ініційоване колишнім керівництвом Мінтрансу, а потім — багато криз у різних галузях. Гладких, зокрема, відзначає зменшення перевезень нафти, вугілля, коксу, чорних металів, флюсів, металобрухту, а також зниження обсягів міжнародних перевезень і транзиту. Провини самої «Укрзалізниці» в цьому немає, оскільки, як заявляє Гладких, «залізничним транспортом 2005 року потреби промисловості, сільськогосподарського виробництва і населення в перевезеннях забезпечено повністю. Питома вага залізниць у загальному вантажообігу всіх видів транспорту становить 89%. У пасажирських перевезеннях — 47%».
Проте, як заявив Гладких, 2005 рік «випав з життя» залізниць України. Основна причина такого трагічного висновку — поставлений при формуванні фінансового плану акцент не на розвиток галузі, а на збільшення платежів до бюджету. Збитки через таку політику становили 2 млрд. грн. При цьому, за словами Гладких, компенсовано залізницям з бюджетів всіх рівнів лише 5% збитків — 95 млн. гривень. Більше за все страждає залізниця від пільговиків, за яких не платять профільні відомства.
Нестача коштів позначилася на оновленні основних фондів. Як розповів гендиректор, відсутність держпідтримки і заборгованості з компенсації пільг не дозволили нарощувати інвестиції в основний капітал. За рахунок власних і залучених коштів освоїли лише 2,9 млрд. грн. — 32% від необхідної суми. Через це на придбання та модернізацію рухомого складу в 2005 р. використано лише 17% необхідних коштів, у модернізацію шляхів вкладено — 81%, в електрифікації ліній — 47%, у будівництво і реконструкцію котельних, депо, мостів — 48%, у будівництво та реконструкцію мереж зв'язку, телекомунікацій, інформаційних систем — 3%, придбання механізмів і обладнання — 98%.
Дефіцит інвестиційних коштів у «Укрзалізниці» позначився на вагонобудівних підприємствах. За словами Гладких, його відомство не змогло замовити жодного вагона. Щоправда, цього року «Укрзалізниця» розраховує на великі прибутки і збирається замовити «Крюківському вагонобудівному заводу» 151 вагон. Крім того, планується ввести в експлуатацію 5 тисяч вантажних напіввагонів нового покоління і 10 магістральних вантажопасажирських електровозів змінного струму. Фінансуватися купівля цього рухомого складу буде через механізми фінансового лізингу і прямого кредитування.
Плани справді наполеонівські — окрім закупівлі нових вагонів, планується відремонтувати старі, модернізувати 1173 км залізничних шляхів на 864 млн. грн.
Важливим завданням залізничників є нарощування транзитного потенціалу країни. Для цього «Укрзалізниця» має намір насамперед розвивати мережу міжнародних транспортних коридорів. Зокрема планується електрифікувати дільницю «Полтава-Люботин» Південної залізниці (біля 17 млн. грн.), модернізувати перевантажувальний контейнерний термінал на станції Чоп Львівської залізниці (1,4 млн. грн.). І всі ці роботи планується провести за власні кошти.
При цьому, за словами Гладких, зростання тарифів на вантажні перевезення на залізничному транспорті практично не буде. Підвищення відбуватиметься лише в зв'язку зі зростанням інфляції. Перше підвищення тарифів у зв'язку з цим очікується відразу ж після прийняття фінансового плану «Укрзалізниці» Кабміном. Але пасажирські перевезення, не подорожчають. «Укрзалізниця» сама покриє різницю (між собівартістю і тарифом. — Авт.)», — пообіцяв Гладких.
Дуже важливим для країни наміром залізничників є економія енергоресурсів. У планах зберегти 67,7 тисяч тонн умовного палива, в тому числі 131,2 млн. кВт.год електроенергії, 14,9 тис. тонн дизельного палива, 1,3 тис. тонн вугілля, 898 тисяч кубометрів газу і 605 тонн мазуту. Начальникам залізниць і керівникам підприємств доручено розробити пропозиції з використання нетрадиційних джерел енергії і таких джерел, які поновлюються. Однак на всі ці програми з енергозбереження, за словами Гладких, буде потрібно 600—700 тисяч гривень. Різниця між витратами та економією солідна, але її на покриття всіх передбачуваних витрат явно не вистачить.
Але продавати чи, вірніше, приватизувати «Укрзалізницю» гендиректор не збирається. За його словами, після приватизації залізничні квитки стануть недоступними для пасажирів. «Квиток на електричку коштуватиме 50 грн., а на потяг «Київ-Харків», якщо ми приберемо 2 млрд. 400 млн. грн. (держдотацій — Авт. ), в СВ — 550 грн., в купе — 450 грн. і 380 грн. — плацкарт. Хто зможе їздити зі звичайних громадян нашою залізницею?», — підбив підсумки Гладких. Він також додав, що приватизація вигідна політичним силам, які сконцентрували фінансові капітали України. Але конкретні імена не прозвучали. Не згоден Гладких на приватизацію також і тому, що балансова вартість основних засобів транспортного монополіста дуже занижена в порівнянні з ринковою і становить лише $3 млрд. На його думку, вона «повинна бути близько $25 млрд.».
Проте «Укрзалізниця» й надалі не має наміру ухилятися від виконання своїх соціальних функцій у державі. Чого варто, наприклад, було перевезти на відпочинок дітей Алчевська?