Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Ліквідовуємо «скраплену» монополію

Експерти радять посилити прозорість аукціонів з продажу пропан-бутану
10 березня, 2010 - 00:00
У СТОЛИЦІ ВАРТІСТЬ ПРОПАН-БУТАНУ КОЛИВАЄТЬСЯ ВІД 3,8 ДО 4,2 ГРИВНІ ЗА ЛІТР, А В РЕГІОНАХ — ВІД 3,70 ДО 4,70 ГРИВНІ... / ФОТО КОСТЯНТИНА ГРИШИНА / «День»

Антимонопольний комітет України (АМК) порушив справи стосовно двох компаній за підозрою у зловживанні монопольним становищем на ринку скрапленого газу. Як повідомила вчора прес-служба відомства, порушення зафіксували в Донецькому та Чернігівському відділеннях Комітету. «День» запитав експертів чи варто власникам авто, які заправляють своїх залізних коней пропан-бутаном (інша назва скрапленого газу), готуватися до чергового зростання цін на пальне.

Директор консалтингового агентства «А-95» Сергій Куюн вважає, що ринок скрапленого газу зараз конкурентний, хоча часом і його лихоманить. «На ньому дуже багато учасників (переважно не великих). Тому передбачати, що там якась злісна монополія, я б не став», — коментує він «Дню» інформацію про виявлені Комітетом порушення. З іншого боку експерт визнає, що цей ринок, безумно, дуже сильно потребує участі Комітету. АМК сьогодні бореться, скоріше з наслідками, аніж з причинами постійних збоїв у роботі ринку скрапленого газу, говорить Куюн. На цьому ринку існують проблеми і їх потрібно вирішувати. Однак прискіплива увага Антимонопольного комітету повинна зосереджуватися не тільки на етапі роздрібного продажу скрапленого газу, вважає він. На думку Куюна, основний ціновий тонн ринку задають державні компанії, які розподіляють свої газові ресурси на аукціонах. І саме в порядку проведення цих аукціонів потрібно наводити лад, вважає експерт.

Його підтримує експерт центру «Психея» Геннадій Рябцев. Відкриті справи у двох областях ще не означають, що в решті регіонах «скраплені» зловживання відсутні. У деяких областях на бутан-пропані їздити близько 16% всіх автомобілів, говорить Рябцев. Тому прозоре ціноутворення на цьому ринку дуже важливе, підсумовує експерт. «Оскільки ж на ринку скрапленого газу увага держави ще менше, ніж на ринку нафтопродуктів, то на ньому окремі оптовики дозволяють собі антиконкурентні дії», — вважає Рябцев. В той же час Рябцев говорить, що найближчим часом ціни на бутан-пропан не зростатимуть, бо проблем із поставками ресурсу (як це було у листопаді 2009 року) зараз немає.

Однак в перспективі цінового зростання не уникнути, натомість говорить Куюн. За його оцінками, сьогодні близько 10% всіх автомобілів в Україні їздить на скрапленому газі. Популярність такого енергоресурсу експерт пояснює ціновою вигідністю. Так, говорить Куюн, сьогодні вартість скрапленого газу становить 4,1—4,15 гривні, а вартість А-95 — близько 8 гривень. Тобто економія становить більше 50%! «Думаю, що автомобілісти продовжать переобладнувати свої транспортні засоби під споживання скрапленого газу, бо дуже приваблива економія на даному ресурсі. Але задача державних органів — зберегти привабливість цього енергоносія і не дати йому втратити свою цінову перевагу», — говорить Куюн.

Наталія БІЛОУСОВА, «День»
Газета: 
Рубрика: