Міністерство енергетики й вугільної промисловості України підготувало два законопроекти для розвитку вітчизняних нафтопереробних заводів (НПЗ) і підвищення конкурентоспроможності українських нафтопродуктів. Як повідомляє «Інтерфакс-Україна», посилаючись на копію відповідних документів, перший законопроект передбачає до 31 грудня 2012 року встановити нульову ставку ПДВ при імпорті нафти (для НПЗ, що мають усі стадії технологічного й виробничого процесу з випуску нафтопродуктів). Другий — до 31 грудня 2013 року відмінити мита й установити нульову ставку ПДВ на ввезення устаткування «критичного» імпорту для реконструкції та модернізації НПЗ і ГПЗ. Офіційної інформації про дані документи від Міненерговуглепрому поки немає. Але, як стверджують джерела видання, вчора дані законопроекти мав розглянути Кабмін. Опитані «Днем» експерти підтвердили наявність цих законопроектів і висловили свою оцінку їхнього впливу на галузь.
КОМЕНТАРI
Сергій КУЮН, директор «Консалтингової групи А-95»:
— Розроблений законопроект Міненерговуглепрому про пільги при імпорті нафти може істотно деформувати конкуренцію на ринку нафтопродуктів, завдати великих збитків інтересам споживачів і державному бюджету. Цей документ створює поле для відходу від оподаткування, в нашому випадку — від сплати ПДВ при постачанні нафти з використанням фірм-одноденок, які зникатимуть одна за одною, забираючи з собою зобов’язання зі сплати ПДВ. Якщо законопроект буде затверджено в нинішньому вигляді, то, при збереженні ціни на нафту 100 дол./барель, втрати держбюджету від її постачань до України до кінця 2011 року складуть понад 8 мільярдів гривень.
В ідеалі, законопроект дасть нафтопереробним компаніям відстрочку при завезенні нафти. Тобто вони платитимуть податки не на кордоні, а за фактом відвантаження готової продукції. У такому разі НПЗ не заморожуватимуть оборотні кошти, як це відбувається сьогодні. Для підприємств невелике відстрочення зі сплати податків дозволить понизити тиск на оборотні кошти. Але проблема цього документа в тому, що в нинішньому вигляді він створює величезну небезпеку виникнення діри, в яку витечуть всі податки зі ввезення нафти. Ідеться про те, що законопроект передбачає пільгу з ПДВ усім — будь-яка компанія може приїхати й отримати відстрочку зі сплати ПДВ на кордоні. Потім цю нафту вона перепродасть заводу без сплати ПДВ, а така фірма-посередник зникає, і шукай її. Якщо в законі не записати, що пільгу при імпорті ПДВ отримають лише НПЗ, то треба чекати появи безлічі «лівел».
Геннадій РЯБЦЕВ, заступник директора науково-технічного центру «Психея»:
— Якщо законопроект про пільгове ввезення нафти й нафтопродуктів буде ухвалено, то бюджет втратить внаслідок відміни ПДВ 4,4 млрд. гривень. Це не рахуючи мільярда від зниження акцизів. Крім того, фактично на три місяці буде скасовано транспортний збір. Цей документ не вигідний і українським добувачам нафти, оскільки нафта, яка ними добувається, порівняно з імпортною, буде на 20% дорожчою. Виходить — це ще й удар по українському нафтовидобуванню.
Леонід КОСЯНЧУК, президент асоціації «Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України»:
— Сам по собі законопроект про пільги при імпорті нафти для вітчизняних НПЗ може бути хорошим, але якщо з нього вилучити пункти про звільнення від сплати ПДВ посередницьких структур і закріпити це право лише за НПЗ. Якщо не внести ці зміни, то він стане ще одним кроком до переділу вітчизняного роздрібного ринку нафтопродуктів і його монополізації компаніями-власниками нафтопереробних заводів. Поки він перебуває в комітетах парламенту і в галузевому міністерстві. Коли його подадуть до Ради, чи встигнуть за нього проголосувати депутати до літніх канікул — не відомо.
Інший законопроект розроблявся мною ще 2007 року, коли я працював директором департаменту Мінпаливенерго. Проте його так і не внесли до парламенту, тому що Віктор Ющенко розпустив Раду. Цей документ досить корисний щодо модернізації виробничих потужностей, і він необхідний для галузі.