У вівторок, згідно з інформацією в моніторинговій системі RealTime НАФТА, зростання роздрібних цін на бензин в Україні, як і обіцяв уряд, порівняно з п’ятницею дещо сповільнилося. Разом із тим ціна бензину А-92 зросла на копійку за літр (з 269,36 до 270,36 коп./л); А-95 — на 1,31 копійки за літр (із 318,68 до 319,99 коп./л). У середу перелом також не відбувся. Судячи з матеріалів сайту ukroil.com.ua, зміна цін у великооптовому продажу бензину А-95 становила +6,4%. Інформація сайту звучить як зведення з фронтів. Мінімальна ціна: 2550 грн./т. Кременчуцький НПЗ: 3700 грн./т; «помічник»: 3690 грн./т (+350); «давальці»: 3690 — 3700 грн./т (+340), відвантаження під питанням; «посередники»: 3700 — 3800 грн./т (+350), відвантаження під питанням. Лисичанський НПЗ: 2990 грн./т, прогноз +600. Шебелинський НПЗ: 2550 грн./т, прогноз +300; «давальці»: не контрактуватимуть; «посередники»: не контрактуватимуть. Херсонський НПЗ: не контрактуватиме. Одеський НПЗ: не контрактуватиме. Дрогобицький НПЗ: не контрактуватиме; «помічник»: не контрактуватиме. Надвірнянський НПЗ: не контрактуватиме. DAF білорусько- український кордон: ціни немає. Литва (Мажейкяйський НПЗ): 3700 грн./т (ст. Сарни); «посередники» 3750 — 3780 грн./т (+30). Білорусь (Мозирьський НПЗ): 3650 — 3700 грн./т (+50) (ст. Коростень).
Дрібний опт. Зміна ціни: +1,6%. Мінімальна ціна: 250 коп./л. Ціна в Києві : 285 коп./л (+2). Схід : 298 коп./л (+2); Захід : 316 коп./л (+1); Північ : 295 коп./л (+5); Центр : 291 коп./л (+1); Південь : 296 коп./л (+14).
З 1 червня, згідно з даними раніше обіцянками, істотне зниження цін на нафтопродукти провело на своїх автозаправних станціях лише ВАТ «Укрнафта». На його АЗС ціни знизили до 2 грн. за 1 літр на дизпальне та бензин А-80. У зв’язку з цим напередодні голова цієї компанії Ігор Палиця радив автолюбителям і автоперевізникам «не витрачати зайві гроші, не запасатися, не поспішати, бо ціни на нафтопродукти знижуватимуться». Проте прогноз неназваного представника «Укрнафти», що дії державних компаній на ринку нафтопродуктів спричинять зниження цін й іншими його учасниками, поки що не підтвердився. Ціни знижують переважно на низькооктанові сорти палива.
До речі, в останній день травня між урядом і «Укрнафтою» виникла невелика дискусія. І. Палиця при цьому порадив створювати держрезерв нафти та нафтопродуктів на ринкових принципах і без поспіху. «Швидко приймати рішення з цього питання не можна, щоб не наробити дурниць, — заявив Палиця в суботу. — Я думаю, поспішати з цим не слід. Потрібно уважно проаналізувати ринок нафти, подивитися на тенденцію до падіння, до стабілізації ціни на нафту, і, коли ця ціна буде відповідно адекватною тому, щоб закупити нафту, — в цей момент знайти гроші в бюджеті, закупити нафту та покласти на зберігання». Палиця особливо відзначив, що створення такого держрезерву має здійснюватися «безумовно, за бюджетні гроші», а не за рахунок українських нафтових компаній. При цьому він заявив: «Деяким чиновникам або представникам російських нафтових компаній і нафтопереробних заводів іноді хочеться, щоб забрали в «Укрнафти» нафту та залили її до резервуарів». «Безумовно, — продовжував український нафтовик, — для чого їм сильний гравець в особі української компанії на українському ринку?» «Тому: «заберіть, залийте» — ні, такого не повинно бути», — підсумував голова «Укрнафти» свою заяву.
У боротьбі за зниження нафтових цін невластивий йому поспіх раптом проявив Антимонопольний комітет. Виступаючи, очевидно, від його імені, голова київського територіального відділення АМК Микола Лісицький звинуватив 39 операторів ринку нафтопродуктів Києва в необгрунтованому підвищенні цін і заявив про намір АМК оштрафувати їх на суму від 300 тисяч до 40 мільйонів гривень.
Тим часом учасники ринку виявилися не дуже лякливими. Так, ЗАТ «Гефест» — найбільший роздрібний торговець нафтопродуктами в Донецькій області — вважає, що зростання цін на нафтопродукти в Україні поки що триватиме. Причинами цього у відділі маркетингу компанії називають подорожчання нафтової сировини, а також підвищення Росією експортного мита на нафту з 1 червня — з $35,2 до $41,6 за тонну. «Можливе збільшення обсягів поставок нафти навряд чи спровокує здешевлення. Змінити нинішню розкладку сил на ринку зможуть серйозні міжурядові домовленості між Росією й Україною. Наприклад, скасування РФ стягування ПДВ на нафту, що поставляється до України», — зазначили в компанії. (До речі, чи випадково в російському уряді саме в ці дні заговорили про можливість найближчими місяцями ухвалити рішення про рік — 2005 рік виключено — можливого переходу на стягування податку на додану вартість з нафти та газу за принципом країни призначення?)
У таборі «невіруючих» у здатність уряду навести лад на ринку нафтопродуктів, природно, опинився і лідер блоку «Наша Україна» Віктор Ющенко. Він заявляє, що знизити ціни на пальне в Україні неможливо, тому що на ринку ще не підготовлено альтернативні пропозиції.
Проте вміння уряду працювати з цінами на нафту в бізнесових колах розглядають більше з погляду тестування уряду на частку в його ідеології ринкової складової і на вибрану ним модель управління країною. Першим подібним іспитом була, як відомо, зернова криза, що викликала не дуже ринкову реакцію уряду. Тоді, можна сказати, загалом і в цілому пронесло. Інфляцію «списали» як необхідну плату за зростання ВВП. Схоже, і нині використають аналогічний підхід. Але чи захочуть брати до уваги ці аргументи та теоретизувати з приводу своїх витрат вiд рекордного зростання економіки звичайні виборці, по кишені яких уже б’є і бензин, і зростаючі продовольчі ціни, і раптово виниклі черги на маршрутні таксі?
ДО РЕЧІ
Як заявив учора глава Мінпаливенерго Сергій Тулуб, Україна має намір найближчим часом імпортувати 25—30 тисяч тонн високооктанових бензинів за прийнятною ціною для стабілізації цін на внутрішньому ринку нафтопродуктів.