Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Нафтовики вибудовують стратегію

Експерти вважають, що тренд ринку в Україні буде висхідним
18 вересня, 2012 - 00:00
ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

Наприкінці минулого тижня стало остаточно зрозуміло, що прогнози різкого підвищення цін на нафтопродукти в короткостроковій перспективі настільки ж невиправдані, наскільки й спроби поховати гривню. Стабілізація національної валюти і достатні запаси нафтопродуктів, як вважають експерти, забезпечать стабільність ринку щонайменше до листопада. «Ситуація на ринку нафтопродуктів України в найближчі місяць-півтора буде стабільною, коливання цін — незначними, а тренд ринку — низхідним», — такий прогноз компанії «Укрпетролконсалтинг». Передумовами для цього будуть —стабілізація цін на світовому нафтовому ринку і початок сезонного спаду споживання нафтопродуктів.

«Сьогодні побоювання нафтотрейдерів, що поквапилися заклали валютні ризики в ціну пального, розвіюються. Тому курсові ризики не передбачаються...» — переконаний генеральний директор UPECO Микола Чернецький. У компанії зазначають, що після сплеску попиту у серпні й на початку вересня ринок набув стану спокою, ціни на бензин і дизельне пальне повернулися до значень початку вересня і стабілізувалися. На початок другої декади вересня в Україні накопичено приблизно 270 тисяч тонн бензинів (зокрема 150 тисяч тонн найбільш ходової марки Аі-95) і приблизно 320 тисяч тонн дизельного пального. Цього, як вважають експерти, досить для задоволення поточного попиту. Додатковим чинником, який впливатиме на ціни і захистить споживача від спекулятивної складової, є формування запасу нафтопродуктів «Нафтогазом України», який закупив 50 тисяч тонн бензину А-95 в Румунії.

Період цінової стабільності — це своєрідні жнива для нафтотрейдерів. Найбільший врожай у цей час збере той, хто подбає про якість продукції, що постачається на ринок, і краще обслуговування клієнтів. За словами генерального директора підприємства з іноземними інвестиціями «Лукойл-Україна» Андрія Гаврильця, у планах компанії до 2017 року інвестувати близько 100 мільйонів дол. у модернізацію мережі автозаправних станцій, придбання нових АЗС, реконструкцію нафтобаз і вдосконалення контролю якості. Він повідомив журналістів, що до кінця 2013 року «Лукойл» має намір побудувати п’ять нових АЗС, вже цього року реконструювати 10% тих, що діють (загалом їх 281), а 2013 року ще близько сорока, створивши в Україні «клієнтоорієнтовану мережу».

Стратегія компанії, за словами Гаврильця, полягає, зокрема, в тому, аби «до 2017 року привести всі АЗС у відповідність до єдиних корпоративних вимог». Повідомивши журналістів, що сьогодні частка компанії на ринку України за кількістю АЗС становить близько 4%, а за обсягами реалізації пального — близько 8%, він поділився планами довести найближчим часом (5—7 років) обсяг продажів до 10% українського ринку. Директор «Лукойлу» з роздрібної торгівлі Дмитро Флоринський уточнив, що цього року компанія має намір реалізувати в Україні 0,5 мільйона тонн нафтопродуктів.

Директор з постачаннь і оптових продажів Федір Михайлов доповнив портрет компанії. У неї вісім нафтобаз і одна газонаповнювальна станція. Цього року стала до ладу повністю реконструйована нафтобаза в м. Кременці, наступного року на реконструкцію стане таке ж підприємство в смт. Бородянка. За словами Михайлова, роздрібна мережа «Лукойлу» складається з 281 автозаправної станції в 24 регіонах України і 67 газових модулів для заправки автотранспорту. Особливо пишаються в компанії 95-м бензином і дизпаливом марки «ЕКТО», що відповідають вимогам Євро-4. Ці продукти мають підвищені екологічні, експлуатаційні та очищувальні властивості. У компанії дуже цінують систему автоматизованого управління «Петронікс», яка контролює весь рух нафтопродуктів від заводу-виробника до кінцевого пункту реалізації. Якщо вона фіксує втручання у процес чи несанкціонований доступ до пального (змішування, злив тощо), до того ж на всіх етапах від доставки сировини до заправки в бак клієнта, то робота миттєво блокується.

У «Лукойлі» задоволені пальним, що постачається на її українські АЗС із нафтопереробних заводів у Білорусі, Румунії, Болгарії та Росії. А чому не з власного заводу в Одесі? Відповідаючи на це запитання «Дня», Гаврилець зазначив, що Одеський НПЗ не входить до зони його відповідальності, але повідомив, що стосовно реанімації і запуску підприємства ведуться переговори із владою. Про перспективи заводу він не зміг чогось певного сказати. Тоді «День» поцікавився чинниками, що впливають на цінову політику компанії. Гаврилець зазначив, що зараз вартість пального на АЗС «Лукойлу» ринкова. Вона складається передусім з ціни закупівлі. «У нас немає трансферного ціноутворення. Ми перебуваємо на ринку, як і всі його учасники, — пояснив гендиректор, — Якщо на ринку закупівельна ціна зростає, то ми не можемо її стримувати. Є ще й власні постійні чинники — логістика, доставка, перевезення, їх ми прагнемо оптимізувати, аби стримувати ціну для покупців. Щодо майбутнього, то все залежить від світових ринків. Знизиться ціна на біржах, вона знизиться і тут. А зростатиме, то й ми їй не зможемо завадити».

А яка рентабельність у компанії, запитав «День». «Було б нормально, аби середня маржа для підприємства становила 100–150 дол. Вона буває нижчою. А буває й трохи вищою. Зараз вона нижча. Поясню: порівняно з першою декадою липня протягом першого тижня вересня ціни на закупівлю 95-го бензину зросли на 11%. А ми на своїх станціях підвищили їх лише на 3%, зменшивши таким чином свою маржу. Зараз не стоїть питання про прибутковість нашого підприємства. Ми генеруємо позитивний операційний дохід, але прибутку в нас немає. Сподіваємося вийти на прибуткову роботу з 2016 року».

Віталій КНЯЖАНСЬКИЙ, «День»
Газета: 
Рубрика: