Хто ж її будуватиме, стане відомо через місяць-півтора, коли оголосять інвестиційний конкурс. Про це повідомив голова Державного агентства з інвестицій та управління нацпроектами Владислав КАСЬКІВ на презентації результатів техніко-економічного обгрунтування (ТЕО) проекту з будівництва 18-кілометрової ділянки окружної дороги, що має сполучити Столичне і Бориспільське шосе. Вказана ділянка кільцевої автодороги є частиною національного проекту «Повітряний експрес».
Концесійні дороги збудовано в багатьох європейських країнах. Наприклад, у Хорватії 90% усіх автомагістралей перебуває в концесії, Італії — 85%, Франції — 75%, Польщі — 6%, Росії — 3%. В Україні ж, попри ухвалення 1999 року «концесійного» закону, жодної такої дороги так і не з’явилося. Тому будівництво дороги між Столичним і Бориспільським шосе має всі шанси стати першим проектом, коли транспортну інфраструктуру в Україні будуватимуть за кошти приватних інвесторів, а не бюджету.
Основними користувачами дороги будуть транзитно-транспортні компанії. Тому вони переважно і платитимуть за будівництво цієї дороги. «Україна — країна з високим індексом транзитності, тому несправедливо перекладати на плечі українських платників податків будівництво цієї дороги і нового мосту через Дніпро», — розповідає про модель фінансування проекту керівник Invest Ukraine Сергій ЄВТУШЕНКО.
Проект розрахований на п’ять років. Його загальна вартість скоротилася з мільярда євро вдвічі — до 428 мільйонів євро. Загальна довжина дороги становить 18 км, із яких — 0,7 км займатиме міст, 6 км — естакада і 11,5 км — дорожнє полотно. На основній ділянці, відповідно до представленого ТЕО, планують збудувати дві смуги, на мосту — три смуги в одну сторону. Завдяки цьому пропускна здатність дороги 2017 року становитиме до 20 тисяч автомобілів на день, а 2050 року досягне 80 тисяч. Середня швидкість руху становитиме 110 км на годину. Завдяки цьому водії економитимуть, як мінімум, 20 хвилин часу (кожен) і пальне, яке не витрачатиметься внаслідок спалювання в заторах. Економія бензину, за оцінками розробників ТЕО, в перерахунку на гривні 2017 року становитиме до 20 мільйонів євро на рік, а 2050-го — 100 мільйонів. Очікується, що вартість проїзду для легкових авто коштуватиме близько 6 гривень, для вантажівок (залежно від габаритів) — 17—37 гривень.
Перша концесійна дорога в Україні покликана вирішити декілька проблем. По-перше, розповідає керівник Головного управління транспорту і зв’язку Київської держадміністрації Євген ВОДОВОЗОВ, зменшиться навантаження на автошляхи і столичний трафік розвантажиться, особливо в центрі й на лівому березі Дніпра. По-друге, продовжує він, поліпшиться екологічна ситуація в місті. Адже, за його словами, щороку близько 170 тисяч тонн шкідливих викидів, які потрапляють в атмосферу в столиці, — це саме гази автомобілів. По-третє, знизиться аварійність на столичних шосе, бо дорогу будуватимуть за сучасним стандартами безпеки руху. Але найголовніше, зазначає столичний чиновник, що нова концесійна дорога вирішить питання затримок транзитних перевезень, бо Київ — саме те місце, де перевалка вантажів має не лише місцеве, а й міждержавне значення.
Як пояснив Владислав Каськів, сьогодні багато вантажів прямує на Кавказ, Росію, в Західну Європу транзитом саме через Київ. Утім, через не найкращий стан перевалочної кільцевої дороги й часові обмеження для руху в столиці транзитно-транспортні компанії змушені втрачати кошти і час при транзиті вантажів. «Успішна реалізація цієї ділянки дороги зекономить час, а отже — кошти, витрачені на перевезення вантажів, а головне — розвантажить транспортні магістралі столиці», — пояснив Каськів.