За найскромнішими підрахунками, фітнесом у Києві займається близько 25—30 тисяч людей. Це всього лише менше 1% населення міста. У Москві, наприклад, клієнти фітнес-центрів — близько 3% населення. У свою чергу, київський ринок фітнесу займає не менше чверті всього українського ринку. Для порівняння: у Великій Британії — 6%, Німеччині — 6%, а у США — цілих 12% населення відвідують фітнес-центри. Такі підрахунки аналітичної служби київського фітнес-клубу «Фаворит». Згідно з ними, сукупний об’єм столичного ринку на кінець грудня минулого року складав близько 40 мільйонів дол. Хоча протягом 2005—2008 років ринок зростав у межах 30—40% за рік, і потенціал ринку складав до 2012 року 130—150 мільйонів дол. за рік. Але зараз ставиться під питання хоча б утримання існуючих позицій.
В Україні, за даними Держкомстат, живе 13% людей із зайвою вагою. Це близько шести мільйонів осіб. Однак люди не сильно поспішають займатися спортом у спеціальних центрах. І серед основних причин відмови — на це немає грошей.
Така економія серед населення, пов’язана з економічною кризою, зрозуміло, негативно позначається й на самих фітнес-центрах... Хоча, як зазначають учасники ринку, від впливу поганого матеріального стану своїх клієнтів постраждають не всі. Розділяючи клуби на три сегменти (економ, бізнес і люкс класу), варто зауважити, що найменше згубного впливу фінансової кризи можуть зазнати клуби люкс-класу. «По-перше, для наших членів клубу спорт залишається стилем і способом життя, від якого неможливо відмовитися. По-друге, VIP-клієнти — це професіонали, які в складний період утримали свої позиції у бізнесі та продовжують його розвивати. І саме зараз їм особливо важливо відвідувати заклади люкс-класу з професійним сервісом», — пояснює свою позицію генеральний директор VIP-клубу «Фаворит» Олена Ніколайчук. Ціна річного абонемента в таких клубах коливається від 2,5 до 5 тисяч доларів!
Найбільше в галузі можуть постраждати фітнес-клуби сегменту «бізнес». Основними клієнтами таких клубів є менеджери середньої ланки, приватні підприємці та представники середнього бізнесу, які найбільш чутливі до економічних коливань у державі... На думку аналітичної служби «Фавориту», відтік клієнтів у клубах цього сегменту прогнозується не менше 25—30%. І саме в цьому сегменті почнеться війна, в тому числі й цінова, за кожного клієнта. Найголовнішою потенційною проблемою, що може виникнути при цьому — це дилетантське просування послуг. Хоч до кінця минулого року об’єм ринку в цьому сегменті оцінювався в межах 15—17 мільйонів дол.
Тому через зменшення «спортивних апетитів» клієнтів, найперспективнішим сегментом найближчих кількох років є «економ», вважають експерти. Причому, якщо фітнес-клуби економ-класу запропонують хороший спектр послуг із гідним сервісом, то ймовірність переходу клієнтів із сегменту «бізнес» до сегменту «економ» досить висока. Однак нині клубів цього класу дуже мало, а бар’єр «виходу» на ринок досить високий. Це зумовлене дефіцитом вільних приміщень, високими орендними ставками, високими комунальними тарифами, серйозними коливаннями курсу, високими стартовими витратами, коментує аналітична служба VIP-Клубу «Фаворит». Потенціал цього сегменту в Києві оцінюють не менше, ніж у 100 тисяч осіб. При вартості річного абонемента до 500—600 дол., об’єм ринку — 50—60 мільйонів за рік.
Зменшення кількості клієнтів підтверджують і у фітнес-центрі бізнес-класу «Майстер Фіт». У зв’язку з кризою в цьому клубі втратили близько 10-15% відвідувачів. Але масового відтоку клієнтури до фітнес-центрів класу «економ» тут не прогнозують. За словами директора цього спортивного закладу Юрія Ярошенка, річ у тім, що в столиці не залишилося по справжньому дешевих радянських спортзалів, які б знаходилися в підвалах та інших «непристосованих до тренувань» приміщеннях. Тому їхні клієнти або перестануть відвідувати фітнес-центри взагалі, або всіма силами знаходитимуть гроші на те, щоб усе-таки купити абонемент у більш-менш пристойний спортивний клуб. Не скаржаться на нестачу клієнтів і у фітнес-центрі «Аквамарин». Людей стало навіть більше, оскільки сезон зараз такий, що люди спортом починають займатися, повідомляє адміністрація клубу. Хоча вже починаючи з цього місяця, припускають, відвідувачів стане менше у зв’язку з черговим поетапним підвищенням цін. Але проблеми тут сподіваються вирішити щорічними весняними знижками та акціями.
З урахуванням того, що фітнес не є послугою першої необхідності, фінансова криза досить серйозно вдарила по галузі загалом, та й по людях, які віддають перевагу здоровому способу життя, зокрема... Нині досить важко і рано прогнозувати втрати, оскільки ще діють річні абонементи, придбані в першій половині минулого року, зазначають гравці ринку. Але зрозуміло, що підвищення комунальних платежів для підприємств, податковий тиск, інфляція та коливання курсів істотно знизили і так невелику рентабельність фітнес-бізнесу. Більше того — столичний ринок фітнес-індустрії завмер. Поки що жоден оператор не зважився підняти ціни, — всі чекають, хто ж це зробить першим. Тож це справа часу... Хоча гравці ринку й почали переглядати політику ведення бізнесу, шукати шляхи оптимізації витрат, розробляти нові програми залучення клієнтів, але підіймати ціни на свої послуги їм все-таки доведеться. Перше мінімальне прогнозоване зростання прайсових цін очікується в межах 10—15%.