Херсонський міський голова Володимир Миколаєнко видав розпорядження «Про призупинення надання паспортів прив’язки тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності (зупиночних комплексів) на території м. Херсона». Документ опублікований на сайті міської ради.
У ньому зазначено, що «заради уникнення соціальної напруженості та упорядкування розміщення тимчасових споруд» управління містобудування та архітектури департаменту містобудування і землекористування міської ради має призупинити надання паспортів прив’язки тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності (зупиночних комплексів) до затвердження Комплексної схеми розміщення та архітектурних типів тимчасових споруд...»
Таке розпорядження стало реакцією міської влади на актуальну дискусію в місті щодо встановлення торговельних кіосків на зупинках громадського транспорту. Такі кіоски з облаштованими місцями для очікування транспорту активно встановлюють у місті останнім часом. Резонансною стала спроба встановити ще одну тимчасову споруду на вулиці Університетській. Згідно з макетом нової зупинки, вона перекриватиме вид на проспект Текстильників та пам’ятник Тарасові Шевченку. Із цього приводу в місцевих ЗМІ й тематичних групах у соцмережах триває жваве обговорення. Раніше люди висловлювали обурення із встановлення подібних торговельних павільйонів у центрі міста на проспекті Ушакова.
Всього, за даними інтерактивної мапи Херсона, розробленої в міській раді, на вулицях Херсона розміщено орієнтовно 500 тимчасових споруд. Втім, як показує досвід, кіоски торгівлі зазвичай стають не тимчасовими, а навпаки, з роками розширюються, утворюючи довгі ряди та міні-ринки. Так сталося в мікрорайоні Таврійський, де поряд з офіційним ринком зі звичайних торговельних лотків з овочами виріс новий ринок. Звичайно, не всі тимчасові споруди в місті встановлені з порушеннями. Однак, за даними тієї ж інтерактивної мапи, у багатьох підприємців паспорти прив’язки до кіосків давно вичерпали термін дії.
«Уже кілька років у Херсоні діє мораторій на видачу паспортів прив’язки на тимчасові споруди в більшій частині міста. Але залишилися вулиці та мікрорайони, на які цей мораторій не поширюється. Підприємці цим користуються і подають документи на встановлення зупиночних комплексів, — коментує «Дню» голова постійної депутатської комісії з питань промисловості, підприємництва, торгівлі, туризму, транспорту, дорожньої інфраструктури і зв’язку, реклами та сфери послуг Єгор УСТИНОВ. — Управління містобудування та архітектури видавало паспорти прив’язки на ці споруди на різний термін — від одного до десяти років. Пізніше депутати міської ради цієї каденції внесли зміни до Положення про управління містобудування та архітектури, в якому прописали вимогу, щоб управління перед видачею паспортів узгоджувало документи з профільною депутатською комісією. Наразі більша частина зупиночних комплексів зводиться згідно з рекомендаціями цієї комісії до її переформатування. Минулого року комісії були розширені. У новому складі депутати узгодили позицію, що рекомендацію на нові паспорти прив’язки або продовження старих ми даватимемо лише на рік. Це все-таки тимчасові споруди. Сьогодні ж ми маємо ситуацію, коли багато кіосків стоять без паспортів і без оформлення земельної ділянки».
Щоб побороти цю проблему, каже Устинов, потрібен механізм демонтажу тимчасових споруд і розробка схеми розміщення тимчасових споруд, згідно з нормами містобудування. «Наша комісія давала рекомендації меру, профільному управлінню щодо розробки такого проекту рішення сесії, — каже депутат. — Управління містобудування та архітектури має інформацію щодо адрес і паспортів прив’язки всіх тимчасових споруд. Це комплексна проблема. Варто говорити також про те, що низка депутатів діючої каденції контролюють такі тимчасові споруди і не зацікавлені у тому, щоб з’явилася комплексна схема їх розміщення. Якщо вона з’явиться, то чимало кіосків опиниться поза схемою. Тому я не думаю, що така схема з’явиться найближчим часом. Але є надія на те, що Інспекція з контролю за благоустроєм та санітарним станом спільно з управлінням містобудування та архітектури розроблять або окремий документ Порядок демонтажу незаконних споруд, або доповнять наявні Правила благоустрою таким же окремим пунктом. Якщо ж говорити про зупиночні комплекси, то, на мою думку, управління містобудування та архітектури, перед видачею дозвільних документів, мало б розробити єдину концепцію зовнішнього вигляду цих об’єктів і вимагати чіткого дотримання цієї концепції».