Днями уряд нарешті схвалив проект держбюджету-2000. Тож які в нас бюджетні перспективи на наступний рік? Чи буде бюджет-2000 виконаний?
Юрій МІРОШНИЧЕНКО, президент Всеукраїнського громадського об'єднання «Нова генерація»:
— Бюджет-2000 справді визначатиме «обличчя» держави, але воно, на жаль, не стане кращим. Бо ставка робиться на ті доходи, гарантувати яких не можна, зокрема, на кредити МВФ. Дадуть чергову позику — випливемо, ні — буде дефолт.
При цьому МВФ наполягає на реальному бюджеті, який нарешті буде виконуватися. Цього ж вимагають від нас і потенційні інвестори. Вони мають знати правила гри, які діють в економічному секторі. Нам треба, врешті-решт, встановити статус власності в Україні, зокрема приватної, що є основою ринкової економіки. Визначити таку систему й філософію збору податків, яка б не пригнічувала, а стимулювала власника до збільшення обсягу власності, і, відповідно, до збільшення обсягу бази оподаткування. Лише тоді можна говорити про реальний розподіл реального суспільного продукту.
Віктор СКАРШЕВСЬКИЙ, директор департаменту економічної політики УСПП:
— Виконання бюджету-2000 залежить від тих макроекономічних показників, які покладені в його основу. В ідеалі держава повинна виконати свої безпосередні функції: профінансувати соціальні виплати, дотувати збиткові галузі тощо. Звичайно, бажано при цьому не брати в борг. Але враховуючи досвід попередніх років, коли бюджет ніколи не виконувався, сподіватися на краще немає підстав. Сьогодні кількість грошей в економіці недостатня для фінансування усіх зобов'язань держави. Тому можна прогнозувати накопичення заборгованості в різних галузях.
В'ячеслав КРЕДІСОВ, голова координаційної ради об'єднання підприємців «Нова формація», заслужений економіст України:
— Наступного року вираз «обличчя» України залежатиме не від самої нашої держави, а від тих, хто над цим обличчям працюватиме, тобто від наших кредиторів. Захочуть міжнародні кредитні установи допомагати Україні й реструктуризують наші борги — «обличчя», можливо, буде привабливим. Ні — його вираз буде, щонайменше, здивованим. На жаль, вплив на бюджет зсередини буде мінімальним. Можна лише сподіватись, що світові кредитори не зацікавлені в гучних фінансових провалах, тому вони шукатимуть якісь компромісні форми взаємодії.
Володимир ПИЛИПЧУК, академік Академії економічних наук України та Української академії економічної кібернетики:
— Бюджет — похідна стану економіки. А економіка наша хвора: майже 60% виробництва або перебуває в нелегальному секторі, або просто «лежить». А ці 60% мали б давати надходження до бюджету. Отже, якщо немає надходжень, то і всі програми, що фінансуються з цього бюджету, не можуть бути реалізовані. Потрібно лікувати не бюджет — необхідно піднімати валовий внутрішній продукт. Вилікувати бюджет, не поліпшивши спочатку стан економіки, неможливо. Бюджет завжди буде нереальним, поки не будуть забезпечені умови для нарощування ВВП.
Я пропоную варіант, який передбачає зменшення податків, не зменшуючи при цьому надходжень до бюджету. Впевнений, що це можливо. Суть пропозиції полягає в тому, що за умови приросту обсягів виробництва й реалізації продукції одна частина цього приросту оподатковуватиметься за старою ставкою, а увесь приріст — за половинною. Тоді підприємцям буде вигідно нарощувати обсяги виробництва, адже платитимуть вони лише 50% податків, що сьогодні нараховуються.