Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Панове, читайте печатки!

8 грудня, 2004 - 00:00

Буде спокійніше, якщо печатку та підпис на договорі партнер поставить у вашій присутності. У житті це не завжди здійсненне, але за можливістю намагається для цієї події зустрітися особисто. Але в будь-якому разі не лінуйтеся прочитати печатку. Багато хто задовольняється лише фактом її наявності, а вчитується лише тоді, коли з’являється потреба ближче познайомитися з боржником. І зовсім погано робити це лише тоді, коли того вже треба розшукувати. Нагадаю, що на круглій печатці не повинно бути відхилень від форми кола, центрів кіл, недопустимі непаралельність рядків, звивистості та злами ліній або рядків, зміни товщини ліній, орфографічні помилки, дзеркальні написання букв чи цифр, коливання розмірів шрифту (в межах слів або фраз), букви чи цифри, що «вистрибують» із ряду, відмінності в написанні однойменних букв або цифр. На відтиску печатки не повинно бути слідів підчисток, домалювань, розмитості чи подвоєння зображення. Відтиск має бути одноколірним і повним. Колір паперу та малюнок-сітка у полі відбитку печатки не повинні відрізнятися від загального.

Чи треба говорити ще й про те, що в ході угоди треба звіряти підписи та відтиски печаток на нових документах із уже наявними.

АНФАС. ПРОФІЛЬ. ПАЛЬЧИКИ

Особливої уважності вимагає процедура відпускання товару з вашого складу. Головний документ тут — доручення. Усі реквізити, які повинні бути вписані згідно з формою бланка, мають бути присутні. Якщо з одержувачем товару раніше підписували договір, є його гарантійний лист або якийсь інший документ, що містить реквізити одержувача та підпис його керівника, то слід звірити дані та підписи на цих документах і на дорученнi. Працівник підприємства, який безпосередньо приймає доручення від одержувача, зобов’язаний зажадати в нього паспорт, порівняти його дані з тими, які вписані в доручення, уважно подивитися на фотографію й обов’язково звірити підпис одержувача на дорученнi з тим, яким він розписався на товарній накладній.

Усе це елементарні та всім зрозумілі речі, але на практиці спрацьовує «людський» чинник, коли перевірку та звірення документів плутають із проявом недружелюбності до одержувача або надмірним бюрократизмом.

Не лише на дорученні, а й на будь-якому документі, що супроводжує угоду, всі прізвища та реквізити повинні бути прописані повністю, зрозумілим почерком і не викликати різночитань. Якщо в текстовій частині чогось бракує, запропонуйте вписати відсутні відомості.

Не слід думати, що шахраї, за всього їхнього нахабства й відрепетируваності зустрічі з жертвою, залишаються людьми без нервів і емоцій. Вирахувати злочинні наміри можна за звичайними проявами нервозності або розгубленості: тремтіння рук, підвищена пітливість, погана орієнтація в порядку отримання товару. Ваш одержувач повинен добре знати, які документи від нього потрібні, які зустрічні документи він повинен отримати, куди які дані вписати, де поставити підпис, у якому документі та в якому його розділі містяться певні реквізити тощо. Із деяких людей під час їхнього внутрішнього хвилювання вивергаються словесні потоки. Балакучість «не за темою» та метушливість повинні насторожити. Другі відволікають перевіряючого своїм красномовством навмисно, просторікуючи про погоду або політику, набридають проханнями поквапитися, надто настирливі в компліментах персоналу. У третіх хвилювання виражається в загальній невпевненості, скутій мові, напруженому погляді, неприродних і незграбних жестах. У таких випадках перевірка, звірення документів й особи одержувача слід проводити з особливою ретельністю.

ЗВІЯНІ ВІТРОМ

Особливо привабливими для авантюр є швидкопсувні, сезонні, і, назвемо їх так,товари, пов’язанi з подiями. Вони звіюються від власників найлегше та найшвидше. Природно не самі по собі, а з допомогою шахраїв від бізнесу.

Швидкопсувна продукція, як правило, відвантажується виробником без повної передоплати, продавець обмежений у термінах перевірки платоспроможності одержувача. Найчастіше він не може затратити на це більше доби.

Сезонний товар вимагає, як правило, трьох-чотирьох місяців збутових зусиль продавця. На цей час він стає більш згідливим щодо термінів й умов платежів, тобто менш захищеним.

Найподатливішою жертвою виявляється виробник, існування якого прив’язане до якогось разового заходу. Термін інтересу до нього з боку споживача дуже короткий. Це може бути товар із символікою, конкретною датою чи лозунгом, що супроводжує різні регіональні або разові заходи: чемпіонати й олімпіади, фестивалі та конкурси, форуми, візити політичних або релігійних персон, вибори, ювілейні торжества тощо. Виробники фірмової, клубної, агітаційної й іншої продукції під такі акції вимушені вдаватися до негайного масованого збуту. Але в переважній більшості їхні можливості вичерпуються додатковим вкладенням у випуск таких товарів, а ось відповідно збільшити продаж вони не в змозі. Цим і користуються аферисти. Практично всю продукцію виробник вимушено віддає з відстрочкою платежу фірмі, що ніби має в своєму розпорядженні власну торгову мережу. У результаті нерідкі випадки, коли виручка давно осіла в кишенях «реалізаторів», перетворившись на іномарки, круїзи й інші радощі життя, а виробник усе ще шукає боржників.

ПРО ШКОДУ ШВИДКИХ РІШЕНЬ

Якщо до вас приходить підприємець із пропозицією взяти участь разом із ним у якомусь проекті, що обіцяє швидкі та великі гроші, не варто починати з підрахунків майбутніх баришів, а краще поцікавитися, нащо для цього проекту йому взагалі хтось потрібен і чому він обрав саме вас. Врахуйте, що компліментарні міркування на зразок «Ви най...» аж ніяк не аргумент і не привід для вкладення коштів у чужу мрію. Якщо вас підштовхують до термінового рішення та дії, варто проявити особливу підозрілість. Попросіть «добродійника» представити свої пропозиції у вигляді бізнес-плану, переклавши, таким чином, поспіх на нього самого. При цьому можна не сумніватися в тому, що в момент оптимістичних пропозицій бізнес-план відсутній. У нас узагалі не прийнято приходити на переговори з бізнес-планом і балансом. Воно й зрозуміло: перший позитивний настрій, який найкраще створюється з допомогою живої мови, жестів і інтонацій, слугує відмінним стимулом до швидкого встановлення взаєморозуміння. Така людська психіка, мистецтво спілкування та вербальні закони. Якщо вже ви побудували красиву картинку в своїй власній уяві, то вам буде досить важко відмовитися від її втілення в життя. А отже, ви вже «по один бік барикад» із тим, хто чекає від вас взаєморозуміння. Така підігрілість зробить вас менш чутливим і причепливим до огріхів у цифрах і розрахунках, які можуть сплисти в сухій друкованій формі бізнес-плану.

Тому настійно рекомендую: починайте витрачати свій час на обдумування доцільності власної участі в пропонованому проекті лише з документами та калькулятором у руках. Якщо головний аргумент вашого майбутнього партнера: «Зараз або ніколи!», не утрудняйте себе нічим, крім відповіді: «Ніколи». На сто випадків прийняття поспішних рішень лише один припадає на втрачену вигоду. Історія бізнесу всіх часів і народів свідчить: у 99 випадках ви будете покарані за поквапність. Жодні проблеми вашого партнера не повинні вирішуватися за ваш рахунок. Заробляють гроші роками та працею, а втрачаються миттєво й одним «ляпанцем» печатки. Будь-яке, навіть копійчане, але реальне майно, яке ви маєте в своєму розпорядженні сьогодні, в мільярд разів цінніше за «найдосконаліший» план, який вам прагнуть і можуть нав’язати за лічені хвилини. Зажадавши бізнес-план, ви не тільки відстрочите власне рішення, а й познайомитеся з економічною грамотністю компаньйона, від якої залежатиме й ваше майбутнє.

І все ж таки, навіть якщо партнер володіє достатнім досвідом і необхідними здібностями, а його план стовідсотково реалізовуваний, кінцевий успіх визначається ще одним, не менш важливим чинником, — його чесністю. А зобов’язання бути чесним неможливо ані вписати в жоден договір, ані математично прорахувати. Тут не можна не пригадати незабутнього Льоню Голубкова з графіком зростання добробуту його сім’ї, в якому він не врахував лише малого: особистісних людських якостей пана Мавроді.

Світлана ЛАТАШ, директор компанії «Скіф-Капітал»
Газета: 
Рубрика: