Незабаром платники ПДВ сплачуватимуть податок через спеціальну систему електронного обслуговування в Державному казначействі. Відповідний порядок закріплений у постанові Кабміну №569 «Деякі питання електронного адміністрування податку на додану вартість», оприлюдненій у понеділок.
Примітно, що проект постанови був опублікований на сайті Державної фіскальної служби ще 6 жовтня і відомство надало громадським організаціям місяць на внесення пропозицій. Проте вже 16 жовтня Кабмін підписав постанову. «Це вже як стиль роботи прем’єр-міністра Арсенія Яценюка. Нікого не слухати і робити по-своєму», — говорить директор компанії «CERBERUS tax and audit service LTD» Ольга БОГДАНОВА.
Отже, Кабмін зобов’язав Державну фіскальну службу (ДФС) і Держказначейство забезпечити здійснення заходів, необхідних для вступу в силу 1 січня 2015 систем електронного адміністрування ПДВ. Зокрема, Державній фіскальній службі та Державній казначейській службі підготувати до із 1 січня 2015 року системи електронного адміністрування податку на додану вартість, а також Державній казначейській службі відкрити до 25 грудня у зазначеній системі рахунки платникам податку на додану вартість. Список платників до 15 грудня має сформувати Державна фіскальна служба.
Датою початку сплати податку на додану вартість через електронний рахунок є дата реєстрації його платником податку. Для підприємців, зареєстрованих до кінця цього року, — це 1 січня 2015 року.
Потім Казначейство надсилає ДФС повідомлення про відкриття електронного рахунка платника податку, причому не пізніше наступного робочого дня від дня його відкриття. Після цього, ДФС інформує платника податку про реквізити його електронного рахунка.
У разі ж анулювання реєстрації платника податку залишок коштів на його електронному рахунку перераховується до бюджету, а такий рахунок закривається. Якщо реєстрація відновлюється, відкривається вже новий рахунок. «Ми розцінюємо це, як порушення Конституції та права на приватну власність у чистому вигляді. Як можна забирати кошти, не довівши заборгованість? Це величезний репресивний апарат, який може вбити будь-який бізнес», — говорить Ілля НЕСХОДОВСЬКИЙ. За його словами, сьогодні податкова дуже часто скасовує реєстрацію бізнесу на цілком «безглуздій підставі». «Тобто, коли працівники прийшли за юридичною адресою, а там вас не виявилося, вони автоматом скасовують реєстрацію платника ПДВ. І кошти вже пішли до бюджету і ви нічого не можете повернути», — пояснює експерт РПР.
«Позитиву та вирішення питань, які турбують платників податків — новою постановою не передбачено. Знову залишаються дірки, які уряд повинен ще доопрацювати», — додає Ольга Богданова. По-перше, невідомо, що буде із від’ємними значеннями, які накопичилися у платників станом на 1 січня 2015 року. «За нашими даними, це десятки мільярдів гривень. І документом передбачається, що буде ще якийсь порядок визначений органом центральної виконавчої влади. Але який і коли — невідомо. Тобто, ми не бачимо механізмів врахування цих від’ємних залишків. Ці значення можуть бути заморожені на час дії цієї електронної системи», — говорить директор компанії «CERBERUS tax and audit service LTD».
По-друге, обмін інформацією між Держказначейством та ДФС. Цей обмін визначається «Угодою про інформаційний обмін ДФС і банком». Але її немає. До того ж жовтень добігає кінця. «Порядок не дав нам повної інформації, зокрема й у розрізі того, як відбуватиметься обмін інформацією між ДФС і банком», — додає Ольга Богданова.
Серед новинок постанови директор аудиторської компанії називає механізм опису коректування податкових накладних. «Зараз податкова накладна та коригування виписує постачальник і сам реєструє. В новому порядку це може робити і продавець, у разі збільшення зобов’язань, і покупець у разі зменшення зобов’язань у продавця», — пояснює Богданова. За її словами, немає відповідної формули для розрахунку суми, на яку надається право платнику зареєструвати податкові накладні при коригуванні податкової накладної продавця покупцем. «Крім цього, в порядку будь-які коригування передбачені лише для операцій, які здійснені після 1 січня. Тобто якщо ви відвантажили товар ще в грудні, зареєстрували податкову накладну, а потім вам цей товар у січні повертають, то взагалі незрозумілий механізм коригування зобов’язань та збільшення податкового кредиту», — додає директор аудиторської компанії.
Також, відповідно до постанови, податкові накладні, складені до 1 січня 2015 року та розрахунки коригування до них підлягають обов’язковій реєстрації. «Але ми не впевнені, що система може витримати. У нас близько двох мільйонів підприємств. І, уявіть, кожне підприємство щодня складатиме, наприклад, двадцять податкових накладних. Це надзвичайно велика кількість, і яка система зможе це витримати — невідомо. А у разі не реєстрації накладних, немає жодних механізмів їх повторного включення», — говорить Ілля Несходовський.
Також Несходовський прогнозує і негативні зміни в банківській системі. «Ми проводили консультації із банками, і вони відверто стурбовані цією постановою», — зазначає головний експерт групи Податкова реформа Реанімаційного пакета реформ. Він пояснює, що оскільки підприємці сплачують податки напряму до казначейства, через банки гроші повертатися не будуть. І тому можливий відтік з банківської системи щомісяця — близько двох мільярдів гривень. «Таким чином відбувається не лише вимивання обігових коштів з бізнесу, а й відтік обігових коштів із банків», — додає Ольга Богданова.
Експерти зазначають, що подавали пропозиції до ДФС, а також розробили альтернативу того, як будуть функціонувати ПДВ-рахунки. Вона відповідає європейській директиві про податок на додану вартість і передбачає, що малі підприємства можуть застосовувати касовий метод. «І ми пропонуємо перейти на касовий метод разом з використанням ПДВ рахунків — для малого та середнього бізнесу. І за такої системи не буде відтоку коштів і тих негативних моментів, які є в запропонованій Кабміном системі», — говорить Несходовський. Незабаром відповідну альтернативу буде представлено Кабміну та громадськості.