Найбільший виробник хліба та хлібобулочних виробів у Донецькій області — асоціація «Донбасхліб» — протягом наступних двох років проведе модернізацію десяти своїх основних хлібозаводів і має намір витратити на це 25 мільйонів євро. Почали з Маріупольського хлібокомбінату. Там уже стала до ладу нова технологічна лінія з виготовлення батонів (її вартість 1,5 мільйона євро). До кінця року там введуть у дію також установку для житньо-пшеничних сортів хліба та для широкого асортименту булочок.
Журналісти, які вперше потрапили на подібне підприємство, з інтересом розглядали різноманітні машини, які місять тісто, формують і випікають хліб, який, відомо, «всьому голова», і слухали пояснення господарів, у кожному слові яких відчувалася гордість за своє оновлене підприємство.
За словами генерального директора асоціації Олега Дуленка, встановлене тут нове сучасне обладнання дозволить зменшити енергозатратність виробництва та собівартість готової продукції на 20—25%. Такі зміни забезпечуються технологічним особливостям так званих тупикових хлібопекарських печей, які постійно утримують оптимальний температурний режим. Справу довершує повна комп’ютерна автоматизація всіх технологічних процесів, що максимально знижує роль людського фактора під час приготування продукту та зменшує кількість задіяних на виробництві робітників. Так, на новій лінії (разом з пакувальниками батонів) працює не більше 5—6 чоловік. Невеликі габарити устаткування дозволяють зменшити виробничі площі, зайняті цією лінією, приблизно вдвоє. Завдяки цьому поряд можна розмістити інше високопродуктивне обладнання.
Потужність виробництва однієї такої лінії, що складається з чотирьох печей, сягає 30 тонн хліба на добу. Завдяки цьому керівництво асоціації прогнозує, що підприємства, які входять до неї, збільшать свою долю ринку ще на 10% (сьогодні вона становить 70% ринку). Торік оборот «Донбасхлібу» досяг 400 мільйонів гривень. Нині його підприємства щодня постачають на стіл металургів і шахтарів краю близько 500 тонн запашного хліба.
Як зробити, щоб його куштували свіжим? У області 18% продукції реалізується через фірмову торговельну систему, яка нараховує більше 200 точок. Гроші на оновлення виробництва — це в основному кредити, які отримують у місцевих банках члени асоціації. Термін окупності в середньому два роки. Під які відсотки беруть пекарі Донбасу кредити? Цього Дуленко не уточнив, але назвав деяких партнерів: «Родовід банк», «Перший український міжнародний банк». «На певному етапі переговорів» розпочатий в січні цього року діалог з Європейським банком реконструкції і розвитку.
Завдяки технічному переозброєнню є можливість оновити та розширити асортимент. Уже зараз випускають новий вид «Домашнього хліба». Його родзинка — специфічний майже домашній аромат. Поруч зі звичайними сортами соціального хліба, який по кишені основній масі покупців, вироблятимуть певну кількість і так званих напівфабрикатів. Серед планів компанії робота з удосконалення розфасовки (хлібина важитиме до 600 грамів), зовнішньої привабливості продукту та продовження терміну його придатності до споживання. Цього досягатимуть зовсім без хімії, бо тут віддають перевагу новим технологіям. Та чи допоможуть вони ще й ціни не підвищувати? Відповідаючи на це запитання «Дня», Дуленко повідомив, що ціни на соціальні сорти хліба в області не тільки не зростатимуть, а й, можливо, зменшуватимуться. Адже як тільки нове обладнання, задіяне «Донбасхлібом», почне працювати на повну потужність, відповідні хлібобулочні вироби з цієї лінії подешевшають, і конкурентам не залишиться нічого іншого, як іти слідом.