З 1 вересня цього року набувають чинності відразу п’ять важливих правових актів, які відчутно вплинуть на гаманці як вітчизняного бізнесмена, так і простого українця.
Перший — Постанова КМУ «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 р. № 1251 і від 13 березня 2013 р. № 188». Цей документ передбачає, що тепер всі алкогольні напої та тютюнові вироби маркуватимуться акцизними марками нового зразка, що, на думку законодавців, забезпечить більш дієву систему боротьби з фальсифікатом і підробками підакцизної продукції та захисту населення від споживання неякісної продукції. З урахуванням податків, ціни на кінцевий продукт можуть підвищитися на 20—25 копійок.
Другий — Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України у зв’язку з проведенням адміністративної реформи». Відтепер звіти з єдиного внеску на соціальне страхування подаватимуться до органів Міндоходів. Розмір збору не змінюється.
Третій — Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо трансфертного ціноутворення». Податкова матиме можливість контролювати операції з переказу коштів понад 50 мільйонів гривень із України на рахунки в країнах, де податок на прибуток менше ніж в Україні мінімум на 5% (про плюси і мінуси такого нововведення читайте в матеріалі «Прощавай, офшоре!» в «Дні» від 23 липня 2013 року).
Четвертий — Постанова Нацбанку «Про встановлення граничної суми розрахунків готівкою» (детальніше — нижче в матеріалі Віталія СЕЛИКА «150 тисяч «плюс»).
І нарешті п’ятий — Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо сплати екологічного податку за утилізацію знятих із експлуатації транспортних засобів та вдосконалення деяких податкових норм». Тепер до ціни імпортних легкових авто додаватиметься 5,5 тисячі гривень, а до ціни вантажівок і автобусів — 11 тисяч гривень. Сума може бути більшою в залежності від об’єму двигуна та строку експлуатації.
До речі, ЄС цей екологічний податок, який запроваджує Україна, відверто дратує. І не дивно, чому. Адже європейські виробники автівок втрачають ринок збуту. Українські дилери вже давно звітують про падіння продажів іномарок в Україні. Так, у червні, за словами гендиректора «Ніссан Моторс Україна» Андрія Нестеренка, продажі автомобілів в Україні знизилися на 20% порівняно із червнем 2012 року. А з першого вересня авто-дилери взагалі пророкують в галузі «колапс».
Тож не дивно, що вчора під час зустрічі між українською делегацією та представниками Єврокомісії в Брюселі європейський комісар із питань розширення та європейської політики сусідства Штефан ФЮЛЕ навіть почав свій спіч до преси саме з питання утилізаційного збору, який запровадила Україна. «Ми серйозно занепокоєні ситуацією в Україні, зокрема прийняттям закону про введення утилізаційного збору, і який набуде чинності 1 вересня. Ми очікуємо, що рішення щодо торгових подразників будуть швидкими й відповідатимуть правилам ВТО», — заявив Фюле.
Цікаво, що секретар Ради національної безпеки та оборони Андрій КЛЮЄВ, який разом із Фюле вийшов на прес-брифінг, жодним чином не прокоментував, висловленні євро-комісаром «очікування», обмежившись «протокольними» фразами про впевнений курс на євроінтеграцію та підтримку відносин із країнами Митного союзу. «Україна сподівається на підписання Угоди про асоціацію з Європейським Союзом, включаючи зону вільної торгівлі, цієї осені. Як сказав нещодавно Президент нашої країни Віктор Янукович, для України асоціація з ЄС має стати важливим стимулом для формування сучасної європейської держави, — заявив Клюєв. — Разом із тим, ми плануємо зберігати й продовжувати поглиблення наших відносин і інтеграційні процеси з Росією, країнами Євразійського співтовариства та іншими центрами економічного розвитку».
Але... Є один момент. На початку цього тижня міністр закордонних справ України Леонід Кожара під час прес-конференції в Києві зробив цікаву, в контексті виступу Фюле, заяву. Міністр запевнив, що спеціальні мита на автотранспорт, які були запроваджені в Україні навесні цього року, будуть автоматично скасовані в разі підписання Україною Угоди про асоціацію з Євросоюзом. Щоправда, міністр не пояснив, що саме означає слово «автоматично» і у який спосіб закон України набере «зворотної дії», що, власне, не можливо, як то передбачено в Конституції України. І взагалі, після такої заяви, перше враження — цей утилізаційний збір «придумувався» лише як ще один аргумент, чому ЄС потрібна Угода про ЗВТ з Україною, а не як захист української екології чи національного автовиробника. Але, хтозна. Може, перше враження хибне.