Хмарочос Мінтрансу здригнувся від гучних сигналів вантажівок. Далі вони покотилися столицею з «маршем протесту». Так українські далекобійники намагалися звернути увагу чиновників на свої проблеми... Ще восени минулого року водії апелювали до урядовців із закликами полегшити умови праці та врятувати від загибелі досить важливу для економіки галузь. «Ми бачимо, як за кордоном розвиваються іноземні транспортні компанії, а наші транспортники у той же час вимирають. Чому так? Бо інші держави піклуються про те, щоб бізнесу було приємно працювати, а в нас держава не тільки цього не робить, вона просто знищує його, і чиновники потім із задоволенням звітують, скільки підприємств знищили, скільки ліцензій забрали», — розповідав раніше журналістам голова ради Асоціації міжнародних автомобільних перевізників Валерій Черненко. Він навіть погрожував узяти Мінтранс в кільце з фур. «Автомобілі розмістимо прямо в Києві, на кожному вивісимо по питанню, яке нас хвилює. Влаштуємо таку собі виставку, скажімо, на проспекті Перемоги або навкруги Міністерства транспорту, якщо воно не бачить наших проблем», — підтримував колегу приватний підприємець-автоперевізник із Краматорська Сергій Дорошенко.
Та урядовці тоді все ж умовили далекобійників не блокувати столичні дороги й відмовитися від ідеї страйку, обіцяючи посприяти розв’язанню наявних проблем. Однак, як бачимо, цим вдалося лише відстрочити акцію невдоволених автоперевізників...
«Ми не змогли довести свою думку звичайним листуванням. Були направлені відповідні звернення, отримані відповіді — прості відписки, тому ми вдалися до такої акції, — пояснює журналістам вчинок колег Валерій Черненко й знову нагадує про досить тривалу історію протистояння перевізників та чиновників. — Ці проблеми не сьогоднішні. Вони існують вже протягом п’яти років... Увесь цей час чиновники запевняли, що вони їх будуть вирішувати. Однак, на жаль, вони існують і досі».
Масла у вогонь додала ситуація з величезними чергами на українсько-польському кордоні. Автопідприємці обурені не стільки діями поляків, як бездіяльністю українських урядовців... Зокрема, член ради Асоціації міжнародних автомобільних перевізників Валентин Затхей вказує: «Чому від уряду не видно жодних дій на кордоні? Це ж уже фактично надзвичайна ситуація! А де тоді відповідне міністерство? Людей хоча б погодували, надали б елементарну допомогу...» А Черненко акцентує увагу на економічній складовій проблеми: «На сьогоднішній день фактично блокована економіка держави, адже вона відрізана від Європи. Якщо взяти економічні відносин України з Євросоюзом, то 80% вантажопотоків іде саме через Польщу». За словами Черненка, щодня в черзі на кордоні далекобійники зазнають 50— 60 мільйонів гривень збитків.
Тож перевізники чекають хоч якихось дій... У листі-вимозі до Мінтрансу та Держмитниці вони вимагають реформувати нинішні умови ведення цього бізнесу згідно з європейськими зразками, зокрема, зменшити кількість «необхідних папірців», їхню ціну та час, що витрачається на отримання. Окрім цього, далекобійники звернулися в Міністерство закордонних справ та Міністерство економіки з закликом вимагати від польського уряду компенсації збитків, отриманих в результаті блокування українсько- польського кордону.
Конфлікт пов’язаний також із тим, що Україна явно відстає від сусідів у конкурентоспроможності перевезень і перевізників. За словами Дорошенка, за розвитком ринку міжнародних перевезень наша держава уже «навіки відстала від Європи». Він підрахував, що нині близько півмільйона професійних українських водіїв-далекобійників працюють за кордоном, тоді як на батьківщині дефіцит кваліфікованих кадрів. «Ми сьогодні втрачаємо професіоналів... Вони виїжджають працювати за кордон, де платять значно більше. Більше того, там нема жодних поборів, жодних проблем з веденням бізнесу», — констатує Затхей.
«Ми безнадійно відстали! За весь час незалежності нашої держави Міністерство транспорту та зв’язку не розробило концепції розвитку автомобільного транспорту України. Міністерство зовсім не аналізує цю ситуацію, ніяк на неї не впливає! — обурюється Сергій Дорошенко й висловлює офіційну позицію страйкуючих далекобійників. — Для успішного вирішення наших проблем необхідно створити міжвідомчу комісію, запросити туди безпосередньо міжнародних перевізників і спитати, що заважає ефективно працювати... Тут дорога кожна хвилина, адже ми безнадійно відстаємо! За кількістю автомобілів, за їхньою якістю, віковими характеристиками. Європа тим часом кожен день йде вперед, а ми стоїмо на місці. І всі ці проблеми мають системний характер».
Аналогічні проблеми піднімають перед Мінтрансом і столичні маршрутчики. Їхня біда — тарифи, які не дозволяють працювати рентабельно. За їхніми словами, в Україні останнім часом відбулося восьмиразове зростання вартості паливно-мастильних матеріалів, рухомого складу та запасних частин до нього, орендної та заробітної плати тощо. «Це призвело до значного зменшення рентабельності, а на окремих маршрутах — до збитків», — розповідав, опікуючися бідами міського транспорту, голова Київського представництва Держпідприємництва Віталій Апостолов. Як наслідок, на його думку, відбувається знищення власних інвесторів, які вже вклали 400 мільйонів гривень у розвиток транспортної галузі міста.
Тож і приватні підприємці-перевізники висувають свої вимоги до влади. За словами голови Київської асоціації робітників-перевізників «Столиця» Валерія Ліпецького, нині необхідно підняти всі тарифи на 50 копійок та розробити чіткі принципи їхньої індексації. А дотації, які пропонують перевізникам за непідняття тарифів столичні чиновники, називає незаконними та «політичними». «Краще ці гроші вкладати в розвиток дорожніх розв’язок, придбання нового рухомого складу тощо», — говорить Ліпецький.
Якщо всього цього не зробити, то зовсім скоро рухомий склад значно зменшиться, а його оновлення припиниться, переконують приватні підприємці. Це, в свою чергу, ставить під сумнів також і обслуговування туристів під час Євро-2012. Комунальне підприємство «Київпастранс» не зможе забезпечити перевезеннями усю столицю, упевнений Апостолов, хоч, на його думку, «Київпастранс» і є монополістом на ринку. Саме комунальників приватні підприємці й звинувачують у значній частині своїх проблем і просять Антимонопольний комітет України розібратися в діяльності цього підприємства, зокрема в його ціновій політиці... А якщо приватним перевізникам знову не дозволять підняти тарифи, Київ може побачити нові демонстрації та страйки, що паралiзують столичні автошляхи, вважає Ліпецький.