Сьогодні наша країна, на жаль, майже невідома в світі. В ході низки досліджень іміджу нашої країни за кордоном, які проводилися протягом восьми років, з’ясувалося, що Україна для жителів інших країн — це маловідома та маловпливова європейська країна з унікальною кухнею, а також із красивими жінками та... дешевими повіями.
Адже імідж країни як ніщо інше впливає на розподіл інвестиційних ресурсів. «Тема іміджу України безпосередньо стосується конкуренції країн світу, які змагаються за інвестиційні, туристичні, еміграційні потоки», — говорить віце-президент Української ліги із зв’язків із громадськістю й офіційний представник України в Міжнародній асоціації зі зв’язків із громадськістю Деніс Богуш. Відповідно, мало хто ризикне інвестувати в Україну, якщо дослідження показують, що нашу країну якщо і знають, то з негативного боку. Її характеризують як політично нестабільну, кризову країну, небезпечну через Чорнобильську аварію. Опитані іноземці також зазначають, що в Україні високі інвестиційні ризики та корупція у всіх органах влади. А жителі інших країн дивуються, скільки можна інформувати їх про політичні проблеми України, адже людям куди цікавіше дізнатися, що в нашій країні нового в царині культури, куди можна приїхати відпочити тощо.
До яких дій вдається наша влада для того, щоб зробити країну більш привабливою? Судячи з тих же опитувань, вони просто розповсюджують негативну політичну інформацію, яка ганьбить всю країну. А для позитивної реклами Україні виділили на цей рік лише 5 тисяч доларів, підрахували експерти, які зібрали з цього приводу цілий круглий стіл. Сума просто смішна, якщо порівняти її з тими, які виділяють на свій піар інші держави. Наприклад, щорічно на покращення іміджу Росія витрачає близько 300 мільйонів доларів. У США на це йде півтора мільярда доларів. «Якщо говорити про Китай, то ця країна запланувала на цей рік 6,6 мільярда доларів на імідж», — розповідає Богуш. І всі ці гроші — з держбюджету, а не від приватних осіб або по грантах.
Негативну репутацію країни, схоже, ніхто і не має намір виправляти. «У Києві ви бачите на білбордах рекламу Єгипту, Кіпру й Туреччини, — зазначає Богуш. — Тобто ці країни визначили, що український турист для них важливий, адже він залишить там певну суму грошей». Нашій країні також не зашкодила б така реклама, але виділених грошей, нарікають експерти, вистачить хіба що на білборди і більше ні на що. А для того, щоб їх розмістити, спочатку треба провести дослідження і визначити, в яких країнах така реклама буде ефективною.
Але, з іншого боку, як можна виділяти солідні гроші, якщо в Україні не існує державної стратегії покращення власного іміджу, нарікають фахівці. Вони пропонують свої варіанти розкручування країни. Наприклад, президент Європейської асоціації українців Олексій Толкачов пропонує використати для реклами країни українців, які живуть за кордоном. Багато хто з них абсолютно не проти рекламувати Україну, але активістів нікому скоординувати.
Однак такі способи популяризації країни в світі директор Агентства моделювання ситуацій Віталій Бала називає аматорством. На його думку, країні потрібно готувати спеціальних «агентів впливу», які б на професійному рівні впроваджували стратегію розвитку іміджу країни. Але втілення таких ідей, природно, вимагає цілої державної стратегії, а Україна навіть свого логотипа не має. Ну, і головна проблема — на все це потрібне серйозне фінансування з держбюджету.
Зрештою, є шанс, що символом України буде Євро-2012. Але футбольний чемпіонат дасть можливість покращити національний імідж лише серед європейських країн, а Китай або країни Африки нічого нового про Україну не дізнаються, впевнений директор Агентства моделювання ситуацій Віталій Бала. А Денис Богуш нагадує: «Ми повинні розуміти, що ні НАТО, ні Росія, ні Євросоюз стільки не зробить для України, скільки вона сама зробить для себе».