Минулої суботи прем’єр-міністр України Микола Азаров і перший заступник голови Київської міської державної адміністрації Олександр Попов відкрили першу чергу реконструйованої лінії столичного швидкісного трамваю.
На лінії пропускної здатності в 15—20 тисяч пасажирів на годину тепер буде курсувати 40 трамваїв. Це, на думку чиновників, дозволить скоротити кількість автобусів за маршрутом прямування трамвая на 80 одиниць. За словами Олександра Попова, трамваї курсуватимуть з інтервалом 2—6 хвилин, а весь маршрут можна буде подолати за 20— 30 хвилин. «Таким чином ми вирішуємо транспортне питання жителів Борщагівського масиву», — зауважив перший заступник голови Київської міської державної адміністрації.
Нагадаємо, що це найперша лінія швидкісного трамвая на території колишнього СРСР. Її спорудження розпочалося 1975-го і закінчилося у 1978 році. У червні 2007 року з метою оновлення та модернізації полотна та рухомого складу, що дозволить збільшити швидкість та зменшити шумові ефекти, було розпочато реконструкцію швидкісної лінії, завершити яку планувалось за 30 місяців. Однак то через брак коштів, то через складні погодні умови відкриття реконструйованої лінії постійно переносилося. І хоча, як зауважив на церемонії відкриття Микола Азаров, уряд, зважаючи на об’єктивний стан робіт реконструкції, не планував таке раптове відкриття швидкісного трамваю, однак міській владі вдалось переконати, що «стахановськими» методами їм вдасться впоратись, і закінчити реконструкцію до місцевих виборів.
Реконструкція, за даними КМДА, обійшлась у 365 мільйонів гривень. А цих коштів, за підрахунками голови постійної комісії Київради з питань транспорту і зв’язку бютівця Дмитра Олійника вистачило б на будівництво залізничної лінії... «За розрахунками фахівців Київського інституту електротранспорту, за ці кошти можна було б побудувати не лише трамвай, а залізничну гілку «Сапсан», і їздити на Борщагівку зі швидкістю понад 200 кілометрів за годину», — наголосив він. Олійник нагадав, що інспекція електротранспорту Міністерства з питань житлово-комунального господарства неодноразово зупиняла реконструкцію трамвая через виявлені порушення, тому «швидкісною» відреконструйована трамвайна лінія буде лише на папері.
Тим часом влада переконує, що всі негаразди та хиби ліквідовано. Зокрема, як наголосив Олександр Попов, за два місяці довелось замінити близько 6 кілометрів залізничних рейок. Однак, як розповіли «Дню» на умовах анонімності присутні на відкритті працівники «Київпастрансу», і ця заміна була своєрідною... «Зачистили, підчистили старі рейки, от вам і вся заміна», — іронізує один із працівників.
Більше того, з сорока трамваїв, які курсуватимуть швидкісною лінією, лише вісім — нові. Сім — придбані у Дніпропетровську на Південному машинобудівному заводі. Ще один — Ленінградського машинобудівного заводу, поки лише «гостює» в Києві. Решта 32 — відремонтовані старі машини, які вже курсували цим маршрутом.
Обкатувати рух від станції Кільцева дорога до станції Старовокзальна перший тиждень пасажири будуть безкоштовно, запевнив Попов. Правда, поки що скористатись швидкісним трамваєм можна лише на 5 із 13 станцій. Крім Кільцевої дороги та Старовокзальної, відкриті станції Ромена Роллана, Гната Юри та Сім’ї Сосніних. «1 березня ми давайте разом введемо її (в експлуатацію) остаточно», — сказав Азаров, звертаючись до першого заступника голови Київської міської державної адміністрації Олександра Попова.
Жителі Борщагівки радіють, що довгостраждальна реконструкція таки закінчилась. «Аби доїхати додому, я щодня в заторах простоюю по 1,5 години, — розповідає «Дню» працівник супермаркету, розташованого біля станції Старовокзальна, Наталія. — Звичайно, що на трамваї буде швидше».
Хоча позитивний ефект від реконструкції помічають не всі... Зокрема, обіцяної звукопоглинаючої технології перші пасажири відреконструйованого трамвая так і не відчули. «Стукає як і стукав», — констатує пенсіонер Георгій Кирилович. А швидкість не виправдовує відповідну назву трамвая — лише 25 км на годину. Чиновники обіцяють збільшити її з березня — до 30—35 км на годину. Однак уже зараз можна констатувати провал довготривалої й витратної реконструкції: кияни не позбудуться гуркоту старих трамваїв, які будуть «швидкими» лише за рахунок зменшення кількості зупинок.