Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Про послугу, якої де-юре не існує

Не єдина для України історія киянки, якій двічі відрізали електрику і двічі... перепрошували за помилку
16 жовтня, 2013 - 11:40
Тетяна БОЙКО

Нині «неслухняні» споживачі можуть цілком законно залишитись без світла та електрики. Хоча проблема ще не набула масового характеру, з різних куточків України громадяни повідомляють про раптове відключення від послуг організаціями-електропостачальниками через «борги» (при чому, про існування та природу «боргів» вони часто дізнаються вже пост-фактум). Наприклад, громадянка Котенко О.О., 1940 р.н., дізналась від ПАТ «Київенерго» у 2013 році про існування, нібито у неї боргу за 2004—2005 роки у зв’язку із неотриманням з державного бюджету пільги, яку мав її померлий чоловік, інвалід II групи ЧАЕС та вона, як вдова інваліда. Їй двічі відрізали електрику і двічі... перепрошували за помилку. Від отриманого стресу бідна жінка перенесла інфаркт.

Проблеми у цьому ні уряд, ні профільне міністерство, ні Національна комісія, що здійснює регулювання ринку комунальних послуг, не бачить.

Річ у тім, що згідно Закону України «Про житлово-комунальні послуги», усі житлово-комунальні послуги повинні надаватися безперебійно, а суперечки між виробником (виконавцем) і споживачем — вирішуватися у судовому порядку. Статтею 13 цього ж закону передбачено, що централізоване електропостачання належить до комунальних послуг. Відповідно до статті 20, ця послуга має надаватися на підставі Типового договору, який відповідно до п.7 статті 28 затверджується Кабінетом Міністрів України.

Прикінцеві положення Закону України «Про житлово-комунальні послуги» зобов’язують Кабінет Міністрів України подати на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо внесення змін до законів, які випливають з цього Закону, а також привести свої нормативно-правові акти у відповідність з цим Законом.

Проте, до сьогодні зазначені норми Закону «Про житлово-комунальні послуги» не виконано: не внесено необхідних змін до Закону України «Про електроенергетику» та не прийнято відповідних постанов Кабінету Міністрів України, які регламентують надання послуг з електропостачання населенню. Фактично, до населення - споживачів електричної енергії, застосовуються Правила користування електричною енергією для населення і Типовий договір про користування електричною енергією, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 27.07.1999 №1357. Їх використання обґрунтовується тим, що на відносини між споживачами електричної енергії — населенням, — та енергопостачальними організаціями поширюються положення не Закону України «Про житлово-комунальні послуги», а Закону України «Про електроенергетику». Закон України «Про електроенергетику», а Правила користування електричною енергією для населення, на відміну від Закону «Про житлово-комунальні послуги», передбачають припинення постачання електричної енергії в односторонньому порядку енергопостачальною організацією за наявності заборгованості у споживача. В результаті непоодинокими є випадки, коли електропостачання припиняється в односторонньому порядку і при відсутності заборгованості — внаслідок помилки.

Для того, аби електропостачальні організації не мали змоги відключити споживача від послуги, необхідно внести зміни до Закону України «Про електроенергетику» щодо тлумачення терміну «послуги з електропостачання» та поширення дії Закону України «Про житлово-комунальні послуги» на відносини, що виникають під час надання послуг з електропостачання споживачам. Саме це пропонують зробити народні депутати Анрієвський, Сальдо, Марцінків та Івахів у проекті Закону номер 3345 «Про внесення змін до Закону України «Про електроенергетику» щодо послуг з електропостачання». Сподіваємося, народні депутати почують проблеми маленьких українців та захистять їх, а не монополістів. А до того часу споживачам залишається бігати по судах, витрачати кошти на адвокатів, писати звернення у всі інстанції, а чиновникам — витрачати кошти з державного бюджету на написання відповідей.

Пані Котенко на сьогодні електрику включили, однак, чи виникнуть такі «непорозуміння» в майбутньому, вона не знає. Здоров’я, однак, їй ніхто не поверне.

Тетяна БОЙКО, керівник житлово-комунальних програм Громадянської мережі «ОПОРА»
Газета: 
Рубрика: