Зведення про регулярні облави податківців на фальсифікаторів, які здатні підробити все — від чаю і спецій до горілки та кондитерських виробів, — мабуть, не дуже вражають виробників, які частенько оновлюють захист своїх товарів.
Ось і беруться вони за справу самостійно, щоб врятувати покупця від ризику приправляти омлет тирсою чи пити замість горілки вибухову суміш, приготовану де-небудь у гаражі. Це — благородна, але дорога мета. Хоча довіра й добре ім’я, на думку Інги Осетинської, менеджера зі зв’язків зі громадськістю концерну Оверлайн, коштують набагато дорожче. Тому справа охорони якості доручається зараз штрих-кодам, фірмовим пляшкам, голограмам й етикеткам, що саморуйнуються. Але «піратів» ці засоби, як і зусилля правоохоронних відомств, не зупиняють. Їхній технічний рівень і можливості підробляти не лише продукт, а й засоби його захисту також зростають.
Але виробники не здаються. Зі слів директора Першого лікеро-горілчаного заводу Дмитра Ропщука, тепер ідентифікувати продукцію підприємства (...до прийняття усередину) можна буде за етикеткою з латентним зображенням. А щоб покупець міг роздивитися умовний текст чи знак, йому в магазині дадуть спеціальний брелок із вставленим у нього склом-поліроллю. Розробники вважають, що цей спосіб захисту неможливо підробити, оскільки етикетку з «невидимим» простому оку написом неможливо підробити. Вигадка справді досить хитромудра. Щоправда, витрати на неї великі. Особливо, якщо врахувати, що наклейки з латентним зображенням виробляють лише на одній фабриці у світі. Піратам горілчаного океану до неї не добратися, а самим освоювати такий дорогий процес — втратиш усі конкурентні переваги. Це й називається «шкурка вичинки не варта».
Інші лікеро-горілчані бренди почали використовувати так звану марку якості. Якщо потерти її монетою, стерти захисний шар, то можна буде побачити напис, що символізує стовідсотковий захист від підробки. Питання лише в тому, чи прийме магазин назад пляшку, на якій такого напису не виявлять?
Хоч як би там було, легальні товаровиробники прогнозують нелегалам і фальсифікаторам скорочення ринків збуту, а отже, і падіння доходів. І чекати обіцяного три роки «піратам» не доведеться. Уже сьогодні спільними стараннями податківців і виробників обсяг ринку, зайнятого фальсифікованою продукцією, скоротився з 50% до 30—40%. А після прийняття урядом рішення про створення міжвідомчої ради з питань фальсифікації харчових продуктів діяльність різних відомств і громадських організацій у сфері оздоровлення ринку від напливу фальсифікатів, як передбачається, буде узгодженішою. Принаймні на це сподіваються в Інституті споживача.
Від їх використання, за запевненням розробників, виграють усі: і бюджет, який перестане втрачати щорічно мільярд гривень, і виробники, імідж яких не страждатиме від неякісних, а головне — небезпечних для здоров’я і навіть життя підробок. Якщо примушувати фальсифікаторів увесь час підвищувати собівартість і якість їхньої продукції, витрачаючись на підробку чимраз нових і нових засобів захисту, то, як вважають легальні «горілчаники», можливо, алкогольна смертність дещо скоротиться. А крім того, є надія, що коли-небудь і пірати вийдуть на легальний ринок і візьмуть участь у конкуренції під власною торговою маркою. Щоб спати вночі спокійно.