Новий розмір прожиткового мінімуму на 2004 рік (386,73 грн. для працездатних) було встановлено відповідним законом у травні цього року. Але, як відомо, цей мінімум ніхто громадянам України у касі не видає, оскільки він в основному служить для розрахунків державної допомоги незаможним верствам населення.
Проте ним активно користується податкове відомство. Виходячи з розміру цього мінімуму, ним встановлюється розмір так званої податкової соціальної пільги при оподаткуванні фізичних осіб. Наприкінці вересня з’явився лист ДПАУ, в якому розглядається питання правомірності поширення нового прожиткового мінімуму на правовідносини, що виникають під час застосування Закону «Про податок з доходів фізичних осіб» (прийнятий у травні минулого року). Податківців непокоїть, зокрема, питання застосування податкової соціальної пільги. Тому документ визначає, що протягом 2004 року необхідно використати розмір прожиткового мінімуму для працездатної особи у сумі 365 гривень, тобто у тій же сумі, яка використовувалася з початку 2004 року.
ДПАУ вважає, що немає законодавчих підстав для зміни у середині бюджетного (податкового) року розміру прожиткового мінімуму, оскільки саме цей розмір макроекономічного показника (365 грн. для працездатних осіб) було взято за основу формування держбюджету і місцевих бюджетів на 2004 рік, у тому числі для визначення об’єкта оподаткування (податкового кредиту, податкової соціальної пільги, податкового зобов’язання) з прибутків фізичних осіб, і фактично використовувався з 1 січня 2004 року податковими агентами і платниками податків. Тому, на думку податкової служби, новий розмір прожиткового мінімуму має застосовуватися як стандарт для визначення об’єкта оподаткування (податкового кредиту, податкової соціальної пільги, податкового зобов’язання) лише у 2005 податковому році.
Чи не підставляє цією особливою думкою податкова служба ніжку своєму урядовi? І чи має вона право, нехай і з добрих бюджетних намірів, на власний розсуд коректувати букву, а якщо говорити конкретно, дату набуття чинності закону?
Відповідаючи на ці запитання, президент Союзу податкових консультантів України Леонід Рубаненко сказав «Дню»: «Звичайно, таких прав у податкової адміністрації немає. Як немає у цьому листі й ніякої економіки — чистий адміністративний підхід. Вони побачили, що закон про новий прожитковий мінімум їх утискає, й ухвалили це рішення. З погляду доходів бюджету воно розумне. Але таких питань сьогодні багато. Наприклад, це виплати з фонду соціального страхування незастрахованим особам. Я як роботодавець плачу за застрахованих, а ці гроші йдуть також і незастрахованим, за яких має платити бюджет. Після закінчення виборчої кампанії усі ці питання ми ставитимемо, а зараз просто не хочемо підливати масла у вогонь».