Проблеми з запровадженням електронного декларування мали суто технічний характер. Про це заявив президент України Петро Порошенко в ході свого щорічного звернення до Верховної ради.
«Проблеми зі стартом електронного декларування мали суто технічний характер, а моя політична воля як президента на запуск цієї програми незмінна: вона була, є і буде», — підкреслив Порошенко.
ЕКСПЕРТИ РАДЯТЬ ШУКАТИ ВІДПОВІДІ У ТРЬОХ ПЛОЩИНАХ
А от президент «Міжнародного центру протидії кібер-злочинності» Олексій Комар не згоден з Петром Порошенком, щодо визначення причини, чому е-декларування в Україні впроваджується «через пень-колоду». На його думку, відповіді слід шукати відразу у трьох площинах: політичній, правовій та технічній.
За словами Комара, упровадження системи електронного декларування є потребою не зовнішньої політики України, а передусім — внутрішньої. «Запит на прозорість доходів в українському суспільстві назрів давно. І апелювати до е-декларування лише як до інструменту отримання чергового траншу від МВФ, чи-то безвізового режиму від ЄС, я вважаю, абсолютно неправильно», — підкреслює експерт. Але представники української влади роблять саме так, намагаючись переконати українське суспільство, що проблема насаджена «згори» — зовнішнім управлінням.
Що ж до правового аспекту функціонування е-декларування, то експерт нагадує: в Україні є Державне агентство з питань електронного врядування. І за словами Комара, усі подібні е-декларуванню проекти, як-то електронний документообіг та електронний уряд, повинні належати до компетенції цієї структури. «Я чомусь не чув жодного коментаря від представників цього органу чому саме вони не стали замовниками розробки та придбання даного софта по е-декларуванню. Виступає Президент, радники міністра внутрішніх справ, депутати... Одним словом — люди, які з технічної та нормативно-правової точки зору не мають ніякого стосунку до цієї теми», — обурюється експерт.
До слова, досі відкритим залишається питання, а хто власне виступив замовником ПО для порталу е-декларування: чий підпис стоїть по технічним завдання для підрядника. За словами Комара, ніхто досі так і не відповів конкретно.
Хоча, експерт каже, що навіть не це є головною проблемою, яку викрив невдалий старт е-декларування. За словами Комара несистемність — одна з найбільших бід України. «Насправді, у нас досі немає єдиної концепції створення інформаційно-технічної інфраструктури, на яку можна було б «посадити» такі проекти як електронний уряд, електронне декларування, електронний документообіг. Весь наш поступальний рух в цьому напрямку — це якій вибіркові проекти для піару», — каже експерт.
Останній аспект — технічний — за словами експерта, є найбільш важким для коментування. «Ми не бачили ні технічного завдання, ні реальної вартості цього проекту», — пояснює Комар. Відомо, що розробляла програмне забезпечення для порталу е-декларування маловідома ІТ-компанія «Міранда». Наш співрозмовник — Олексій Комар стверджує, що «пробивав» інформацію про неї по своїх джерелах, і все, що зміг довідатись, то що колись ця компанія брала участь у тендері на комп’ютеризацію класу в одній із шкіл Мукачівського району, і програла його.
НАЗК «ПІДСТАВИЛА» ПРООН
Утім, саме ця компанія змогла пройти відбір і отримати контракт на виготовлення програмного забезпечення від ПРООН. Бо саме кошти цієї міжнародної організації були витрачені на систему е-декларування, а не держаного бюджету. По-факту, ПРООН «подарувала» Україні програмне забезпечення для системи електронних декларацій. Ця ж організація писала і затверджувала ПЗ для «Міранди» («День» вже надіслав запит і в компанію «Міранда» і експертові ПРООН щодо імен конкретних людей, чекаємо відповіді. — Ред.). І керівництво компанії-підрядника Юрій Новіков і експерт ПРООН Іван Пресняков запевняли ЗМІ, що на момент передачі НАЗК система працювала. Але після того, коли 23 серпня система була передана на сертифікацію державі Україна, її «доопрацювали», атестували, запустили і вона... «зависла». «Було засідання НАЗК кілька днів тому, на якому говорилося, що вони забрали все в попереднього розробника і передали цю роботу новому розробнику — певному науково-дослідному центру державної форми власності. Цей центр вже мав доробляти систему і проходити атестацію на отримання комплексної системи захисту інформації. Вчора атестат вони отримали, а от щодо доопрацювання продукту, ми бачимо, як він сьогодні виглядає», — наголосив Іван Пресняков в ефірі «5-го каналу» в день старту е-декларування.
ГРОМАДСЬКІСТЬ ГОТУЄТЬСЯ ВІДБИВАТИ АТАКИ
Учора система працювала. «Дню» вдалось через систему пошуку знайти 40 декларацій за 2015 рік. Хоча представники громадськості, які лобіювали впровадження е-декларування в Україні, не поспішають радіти. Зокрема директор «Transparency International Україна» Ярослав Юрчишин у коментарі зауважив, що спротив старої корупційної системи, представники якої є і на Банковій, і в КМУ, і в парламенті, і в судовій гілці влади, нікуди не зник, і він може посилюватися. «Саме спротив цієї частини влади і призвів до неодноразових зривів й надалі триматиме систему в підвішеному стані, використовуючи всі можливості — технічні (потреба постійного вдосконалення програмного забезпечення буде вирішувати неоперативно, чим дискредитуватиметься система), політичні (зміни в закон з метою вихолощення ідеї відкритості системи чи зменшення відповідальності за брехню в деклараціях), судові (розгляд справи про легітимність е-декларування КСУ за подання 45-ти екс-регіоналів-депутатів) чи управлінські (незакладення в бюджет достатньо коштів для діяльності НАЗК і, як наслідок, неможливість якісно адмініструвати систему)», — пояснює експерт.
Тому, на його думку, дуже важлива не так публічна позиція Президента (хоча без неї б точно не було б запуску 1 вересня, адже Держслужба спецзв’язку та захисту інформації устами свого керівника Євдоченка заявляла що для тестування системи потрібні навіть не тижні, а місяці), як реальний супровід роботи системи з боку перших осіб держави.
«Звісно, найкращою демонстрацією цієї уваги було б результативне слідство та покарання тих, хто призвів до зриву запуску 15.08. Ми від імені ТІ вимагали як мінімум відсторонити керівництво Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації та Національного агентства з запобігання корупції для ефективного розслідування, але нашу пропозицією не було почуто і службове розслідування КМУ, оголошене прем’єр-міністром, триває за активної участі і пані Корчак, і пана Євдоченка», — розповідає Юрчишин.
Про перемогу, за словами директора ТІ Україна, говоритимемо тоді, коли перші корупціонери, яких зловлять за даними системи е-декларування понесуть відповідальність аж до довічних термінів ув’язнення та конфіскації майна.