Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Репортаж із українського оазису світової мікроелектроніки

«День» побував там, де народжуються елементи «нервової системи» найсучасніших автомобілів
18 жовтня, 2012 - 00:00
В ЛАБОРАТОРІЇ НАДІЙНОСТІ (НА ФОТО) МІКРОСХЕМУ ВИПРОБОВУЮТЬ НАЙЖОРСТКІШИМИ МЕТОДАМИ — «СМАЖАТЬ», «ЗАМОЧУЮТЬ», «СУШАТЬ» І «ЗАМОРОЖУЮТЬ», СЛОВОМ, ПЕРЕВІРЯЮТЬ НА НАДІЙНІСТЬ У ЕКСТРЕМАЛЬНИХ УМОВАХ / ФОТО МИКОЛИ ТИМЧЕНКА / «День»

Іноді, аби знайти справжню сенсацію, достатньо просто озирнутись довкола. Після того як «День» переїхав до нового офісу, ми завели цікавих сусідів. Фактично на відстані витягнутої руки від редакції «Дня» розташоване підприємство Melexis. Його справедливо можна розглядати як оазис сучасної світової мікроелектроніки в Україні, майстерню, в якій ідеї перетворюють на реальність. Важко повірити, але власне в Україні можна побачити, як народжується сучасне диво автомобільної мікроелектроніки, що відповідає світовим стандартам. А найскладнішу частину сучасного автомобіля проектують українські (!) інженери... Але про все по черзі...

«Mелексіс-Україна» є одним із основних центрів розробки мультинаціональної компанії Melexis (третій за величиною центр. — Ред.), щонайменше шість мікросхем якої можна знайти чи не в кожному BMW, Toyota, Porsche, Mazda, Audi, Skoda, Ford... Штаб-квартира компанії — у Бельгії, а філії розташовані в країнах Західної та Східної Європи, в Північній Америці і Азії. Для довідки: компанія відома у світі своїми сучасними SoC-мікросхемами, що поєднують на одному чипі мікроконтролери з різноманітними датчиками. Це можуть бути датчики тиску, температури або прискорення, інфрачервоні й оптичні. Такі «розумні» сенсори становлять левову частку в асортименті компанії (50%). Крім сенсорів, Melexis постачає мікросхеми управління електродвигунами (для склопідйомників, насосів тощо), RFID-мікросхеми та інші бездротові системи на кристалі.

Так, наприклад, серед відомих розробок Melexis — датчик погоди. Мабуть, багатьох водіїв дратує неможливість налаштувати швидкість роботи двірників залежно від інтенсивності дощу. Але якщо вашу автівку оснащено відповідними датчиками, її системи можуть уловлювати зміни погоди (датчик дощу) і запускати двірники в оптимальному режимі.

Завдяки продукції компанії Melexis автомобіль перетворюється на інтелектуальну систему, що схожа на «організм, який мислить». Якщо порівняти цей «організм» із тілом людини, то очі, ніс, вуха та пальці діють як датчики, що зчитують інформацію, а нервова система передає її від одного органа до іншого, створюючи рух у м’язах.

Так-от, київський офіс займається розробкою безпосередньо того органу, який примушує авто «думати». «Наша продукція використовується в усіх провідних автомобільних марках. Згідно з домовленостями з партнерами, ми не можемо називати конкретних брендів, але статистика 2011 року свідчить, що сьогодні в кожному сучасному автомобілі можна знайти в середньому шість мікросхем нашої компанії», — розповіла «Дню» директор компанії «Мелексіс-Україна» Ганна Потапова.

«Мелексіс-Україна» є одним із основних центрів розробки аналогово-цифрових мікросхем, вбудованого програмного забезпечення і систем промислового тестування. Невеличкий штат із 50 інженерів у Києві вже понад десять років створює справжні ноу-хау у сфері мікроелектроніки для автомобільної промисловості. У розмові з «Днем» один із працівників компанії наголосив, що насправді фахівців, які спеціалізуються на розробці та проектуванні сучасних мікросхем, у світі не так уже й багато, тому український масштаб — 50 спеціалістів — це вагомий внесок у світову мікроелектроніку. Більше того, саме в київському офісі ще 2004 року інженери розробили мікросхему датчика кутової швидкості, що є головною складовою гіроскопів, які сьогодні використовують у системах стабілізації та навігаційних системах між сеансами зв’язку із супутниками. Також власною розробкою київського офісу компанії є інтелектуальний безпровідний датчик тиску і температури в шинах. Отримані дані з кожного колеса надходять через радіоканал до центрального комп’ютера автомобіля, який завчасно попереджає водія про аварійне падіння тиску в шинах.

«День», за запрошенням директора, побував і на самому підприємстві. Ми були вражені рівнем організації праці і... атмосферою. Середній вік працівників — 30—35 років. Молодий колектив обожнює свою роботу. А на самому підприємстві все дуже серйозно. Так, наприклад, в лабораторію надійності не пройти без відповідної уніформи та перевірки захисту від електростатичного заряду на спеціальних пристроях. Адже саме тут відбувається фінальний етап розробки продукту, тут мікросхему випробовують найжорсткішими методами — «смажать», «замочують», «сушать» і «заморожують», словом, перевіряють на надійність у екстремальних умовах.

Розробка продукції для ринку автомобільної промисловості вимагає від компанїї Melexis надвисокого рівня якості та надійності мікросхем, пояснили нам. Якщо мікросхема відповідає за безпеку (наприклад, системи управління кермом, педаллю газу, гальмами), то вимоги до надійності наближені до норм авіаційної промисловості. Уявіть тільки: кожна мікросхема повинна пройти перевірку в умовах безперервної роботи при температурі +150°С...+175°С впродовж 3000, 4000, аж до 5000 годин. При цьому не допускають жодної відмови.

P. S. В Україні вже багато років тривають дискусії довкола національного потенціалу щодо розвитку високих технологій. За цей час вітчизняний ринок заполонили іноземні технології. А у свідомості людей — скепсис до вітчизняних технологічних можливостей. Переважна більшість українців, обираючи між вітчизняним і імпортним, на жаль, віддадуть перевагу останньому. Тому продавці дедалі частіше не згадують про «рідний» слід у продукції...

Між редакцією і підприємством «Мелексіс-Україна» працюють два автомобільні салони відомих неукраїнських автівок. Так-от, повертаючись до редакції після екскурсії українською оазою світової мікроелектроніки, автор цих рядків зайшов у один із них, представившись покупцем. І коли консультант демонстрував диво-можливості імпортної автівки, в голові промайнуло: «А таки вміють наші!»

Алла ДУБРОВИК, «День»
Газета: 
Рубрика: