Монополії, які панували до останнього часу на українському ринку телетрансляцій, усе більше втрачають свої позиції. Їх поступово витісняють компанії, які орієнтуються на європейську практику як у вивченні глядацького попиту, так і в розширенні своїх технічних можливостей. Що чекає нас попереду? Про це «День» розмовляв із директором компанії Vision TV, що є провайдером супутникового телебачення Viasat в Україні, Річардом КАПРОНІ.
— У якому напрямку зараз розвивається техніка та технології телебачення?
— На це впливають дві дуже важливі тенденції. Перша — це просто попит на ринку для різних видів телебачення, які постійно розвиваються. При цьому ринок усвідомлює, що можна мати значно більше різноманітних можливостей. Друга тенденція — це технології. За останні роки сучасних телевізорів продано мільйони. Але люди хочуть мати відповідну якість зображення... А ще телеглядачі розуміють, що є телебачення і без реклами, вони цінують це. Ці фактори і ведуть український ринок до тенденцій, як, наприклад, у Польщі, Угорщині, Чехії, де відсоток людей, які мають платне телебачення, дуже високий.
— А що може протипоставити телебачення експансії інтернету?
— Хороший інтернет ще недоступний для багатьох українських родин. А для того, щоб представляти реальну конкуренцію телебаченню, потрібен якісний багатошвидкісний інтернет. Реальну конкуренцію ТБ й інтернету можна прослідкувати на західних ринках. І ми на майбутнє також плануємо: коли подібне буде актуально для України, я гадаю, ми будемо готові й дамо відповідний контент... Це можуть бути дуже різні рішення. Наприклад, можна завантажити з інтернету все, що захоче людина, і подивитися потім без реклами... Але це все в майбутньому!
— Вітчизняний ринок супутникового ТБ відносно молодий. Чи є в України шанс наздогнати європейських сусідів?
— Це вийде швидше, ніж очікується на сьогоднішній день! Це буде дуже великий стимул і для локальних провайдерів, які тривалий час не відчували конкуренції, і в результаті рівень їхніх послуг був відповідний. Тепер же є елемент конкуренції, і він, як відомо, працюватиме на користь споживачів...
— Чи готовий наш споживач до такого ТБ- буму?
— На моє переконання, готовий. Принаймні про це говорять усі наші дослідження... Споживачі хочуть краще зображення, більше каналів і, найважливіше, — вони хочуть більше якісних каналів (у розумінні контенту).
— Що, на вашу думку, втрачають ті, хто сьогодні ще користується простим аналоговим телебаченням?
— Багато чого... Наприклад, в Україні є «історична» традиція: всією родиною кожного вечора збиратися перед телевізором. Але сьогодні це стає все важче і важче — людей просто виводять із себе рекламні ролики, анонси тощо. Для колишніх традиційних сімейних зборів потрібне вже якісне телебачення...
— Своїм приходом на ринок України Viasat вніс дуже вагому «фішку» — доступ до якісного ТБ для всієї території країни. Але конкуренція вимагає подібних «фішок» знову і знову. Чи готові ви найближчим часом здивувати вітчизняних телеглядачів черговою новинкою?
— Звичайно! Насамперед це стосується контента. Зараз у нас у будь-який час можна у відповідності до настрою дивитися кіно, спорт, документальні передачі, дитячі канали тощо. Плануємо і надалі розширювати цей список... Ця «фішка» завжди залишиться для нас на першому місці: головне, щоб було що дивитися! Ми також плануємо запустити телебачення високої чіткості (High Definition TV). Але зараз потрібно розібратися, що ж саме показувати в HDTV, що телеглядачі хочуть дивитися в такому форматі. Але це, знову ж таки, просто питання часу. Коли ринок буде готовий до цього, і ми будемо готові з відповідним продуктом...
Також згодом плануємо запустити PVR (personal video recorder) — це просто дивна «фішка», яка дозволяє формувати особисті для кожного абонента програми шляхом збереження цікавих людині або сім’ї телепередач. Потім їх можна буде переглянути в зручний час і без реклами. Люди на Заході, які мають цей продукт, вже не можуть жити без нього!
— Нещодавно ви говорили, що основні інвестиції кампанії в ринок України ще попереду, і що акціонери настроєні на довгострокову та плідну роботу. Коли ж цей час подальших інвестицій настане?
— За великим рахунком, наші інвестиції в Україну йдуть постійно. Наприклад, на створення гарного контенту пішли великі кошти, запуск нових каналів — ще інвестиції. Коли запустимо HD, це буде зовсім інший інвест-проект, PVR — ще один. Це нескінченний процес. Інакше не можна задовольнити попит на ринку. Але чіткого плану немає, все залежить від того, що саме буде запитуваним на ринку...
— Чи працює ваша компанія над тим, щоб знизити абонентську платню?
— Ми вважаємо, що поточні ціни — це ціни, які відповідають якості послуг. Я гадаю, що українські телеглядачі вже розуміють, що за щось дійсно якісне слід щось платити... 48 гривень на місяць за більше ніж 40 каналів — це досить доступно. Навіть можна сказати, що придбання послуг платного супутникового телебачення — це доцільна та логічна покупка для тих сімей, які мають невисокі прибутки. За ці гроші вони кожного дня зможуть розважатися вдома із сім’єю. А якщо навіть одного разу піти кудись, наприклад, у кіно — це буде вже більше ніж 48 гривень... Принаймні, коли ми вийшли на ринок, реакція на ці ціни була дуже позитивною. Всі чекали, що пакети будуть дорожчими... Але ми формували ціни не виходячи з собівартості, а керуючись нашими дослідженнями, нашими опитуваннями на цільових ринках.