Енергоефективні лампи під час кризи можуть допомогти українцям заощадити на егергоресурсах, але для цього необхідно витратитися на самі лампи, які в кілька разів дорожчі за звичайні лампи розжарювання. Що ж обирають українці в складні економічні часи?
Чи доводилось вам в холодну пору року заходити в магазин, де було просто нестерпно спекотно? Фахівці зі світлотехніки стверджують, що це не через те, що приміщення гарно опалюється. Таку величезну кількість тепла дають старі та неефективні системи освітлення, особливо якщо це магазини з яскраво освітленими полицями (наприклад, парфумерні та ювелірні). Старі технології в галузі освітлення не тільки не заощаджують енергоресурси, але й нагрівають приміщення, на охолодження якого за допомогою кондиціонерів (до речі, теж зовсім не заощадливі прилади), витрачається ще більше електроенергії.
Разом з тим, статистика свідчить, що 1/5 всієї електроенергії йде на освітлення. І тільки 5% з цієї п’ятої частини витрачається на отримання світла, а решта 95% — на тепло, яке дають неефективні системи освітлення. «Якби всі системи освітлення в світі перейшли на енергозберігаючі технології, то це допомогло б зекономити 106 мільярдів євро, 550 мільйонів тон викидів СО2, 1 500 мільйонів барелів нафти в рік», — зазначає «Дню» директор компанії з виробництва світлотехніки Маартен Дюрвіль.
То на чому під час кризи будуть заощаджувати українці: на ресурсах чи на енергоефективних технологіях?
— Якщо ви підрахуєте, як багато витрачаєте на електроенергію, то почнете замислюватися про енергозберігаючі технології, — розповідає «Дню» спеціаліст відділу світлотехніки компанії «Філіпс» Мачей Кроль. Але, за його словами, економна лампа дорожча від звичайної, тобто, перехід на ефективні технології потребує інвестицій — купити дорожчу лампу, а потім повернути собі ці гроші за рахунок заощадженої електрики. «Але в декого зовсім немає вільних коштів, які можна було б витратити на цей стартовий вклад в лампочки, й, на жаль, йому доведеться чимало платити за ресурси», — зауважує Мачей Кроль.
Проте, незважаючи на кризу, цей імпортер енергоефективних ламп не скаржиться на зменшення попиту на компактні люмінесцентні лампи. «Однозначно, з’являється все більше й більше людей, які надають перевагу енергозберігаючим лампам», — говорить Кроль. За його словами, якщо проаналізувати ріст продаж за категоріями продуктів, то саме категорія економних лампочок показує найдинамічніше зростання.
Спостереження за рухом продажу джерел світла цілком однозначно свідчать про значну перевагу сьогодні (приблизно 5 до 1) енергозберігаючих ламп над лампами розжарювання за кількістю проданих одиниць товару. Про це «Дню» розповів керівник інженерної служби ТОВ «Електрум» Віктор Підіпригора. Цікаво, що найпопулярнішими є люмінесцентні лампи потужністю 13—20 Вт, аналогічних за яскравістю широко вживаним у побуті 60—100-ватним лампам розжарювання.
— Якщо врахувати збіг у часі між сплеском продажу енергоефективних ламп і економічною кризою, то можна сміливо стверджувати, що наші громадяни намагаються економити переважно за рахунок зменшення своїх витрат на електроенергію, а не за рахунок нижчої вартості електроламп.
Хоча такий стан речей, пояснює експерт, може мати й інші пояснення. Наприклад, вплив на свідомість людей потужної реклами економних люмінесцентних ламп, суттєве покращення їх якості, нарешті, міркування зручності в користуванні (рідше доводиться міняти лампи на нові). «Але, поза всяким сумнівом, економічна криза багатьох із нас наштовхнула на думку, що вже пора викинути неефективні лампи розжарювання й застосувати замість них нові енергозберігаючі лампи», — підсумовує Підіпригора.
Як, натомість, розповідає «Дню» комерційний директор ТОВ «Газотрон-люкс» Георгій Тихонов, ціни для кінцевого споживача в торговельних точках піднялися. «Тому зараз спостерігається свого роду затишшя — коли ціни піднімаються, покупці застосовують тактику вичікування. Повинен пройти період звикання», — зазначає він.
Представник цього вітчизняного виробника не дуже оптимістичний у прогнозах щодо продажу лампочок. «Можна сміливо зазначити, що у зв’язку з кризою та ростом цін на кінцеву продукцію об’єм реалізації впав», — зазначає Тихонов. На його думку, в найближчому майбутньому вони точно не виростуть — або трохи впадуть, або ж залишаться на попередньому рівні.