Світове споживання шоколаду зростає. У 2011—2012 сільськогосподарському році на ринку, швидше за все, установиться баланс попиту та пропонування, але от вже з наступного року світу знову може загрожувати дефіцит шоколаду. Такий невтішний прогноз нещодавно озвучила Міжнародна організація какао (ІССО).
Посилаючись на дані аналітичного агентства Bloomberg, експерти ІССО повідомляють, що у 2011—2012 сільськогосподарському році, який розпочнеться вже у жовтні, об’єми споживання сягнуть 3,9 мільйона тонн, тоді як обсяги його виробництва у поточному році становлять 4,03 мільйона тонн. Саме таке скорочення розриву між попитом на пропозицією, пояснюють в ІССО, призведе до зростання ціни на какао. «Зниження позитивного розриву між пропозицією і попитом може привести до зростання цін на какао, які впали на 17% з березня, коли був зафіксований 32-річний максимум в 3775 доларів за тонну через політичну нестабільність в Кот-д’Івуарі, — говорить виконавчий директор ICCO Жан-Марк Анга. — Проте зростання активізується лише з 2012 року, до кінця 2011 року какао, швидше за все, торгуватиметься в діапазоні від 3000 до 3100 доларів за тонну».
Натомість експерти Академії трейдингу Masterforex-V переконані: ціни на світовому ринку какао цілком можуть піти вниз за рахунок збільшення світових запасів цього продукту. Адже відповідно до останніх офіційних заяв президента Венесуели, влада цієї країни має намір зробити какао головним стратегічним продуктом. Планується за 7 років удвічі, а то й утричі наростити обсяги вирощення какао-бобів. Відтак виробництво какао повинно зрости з 20 до 30 тисяч тонн в 2012 році до 60 тисяч тонн у 2019 році.
Українські ж аналітики запевняють: абсолютно правильно спрогнозувати, як поведе себе ціна на шоколад у найближчому майбутньому, наразі тяжко. Адже ринок какао за останні роки став слабко прогнозованим — на ньому спостерігалися сильні цінові коливання через політичну нестабільність на батьківщині виробників какао-бобів. Так, за даними Укрінформу, уже минулого року ціни на какао-боби через певні «політичні» фактори зросли у світі в середньому на 23%. Цього року, за оцінками експертів, ця тенденція триватиме.
Утім, українцям, які полюбляють ласувати шоколадом, хвилюватись не слід, заявили «Дню» вітчизняні кондитери. За словами директора з корпоративних зв’язків компанії Nestle-Україна Геннадія Радченка, світове зростання вартості какао, звичайно, вагомий фактор для українського виробника солодощів, однак далеко не основний. «Сьогодні на ціну продукції кондитерської галузі впливає ряд дуже сильних чинників. Це і зростання вартості пального, що веде до подорожчання послуг логістичної інфраструктури, і збільшення податкового навантаження, зростання заробітної плати, і, звичайно ж, подорожчання сировини, а особливо цукру», — розповідає «Дню» п. Радченко. Однак, запевнив експерт, кондитери сьогодні роблять все можливе, аби не підносити ціни на свою продукцію, хоча «це дуже складно». «Так, минулого року ми по максимуму, наскільки це було можливо, закупили цукор. Зробили такий собі стратегічний запас, аби убезпечити себе від зростання ціни на нього цього року», — ділиться досвідом Г. Радченко.
Такі зусилля у стримуванні цін на «солодку» продукцію, за словами директора з корпоративних зв’язків компанії Nestle-Україна, вітчизняних кондитерів змушує докладати зовсім не низька купівельна спроможність українців, як то може здатись на перший погляд, — а високий рівень конкуренції на цьому ринку. «Український ринок шоколаду цілком цивілізований, однак достатньо жорсткий. Конкуренція на ньому — дуже сильний гравець, який до того ж добре грає на користь команди споживача», — говорить Радченко. Між виробниками кондитерської галузі сьогодні йде активна боротьба за нішу на ринку, розповідає експерт, а фактично ключовим козирем у цій «грі» є ціна. «Виробники сьогодні борються за те, щоб не збільшувати ціни», — повідомив «День» директор з корпоративних зв’язків компанії Nestle-Україна.
Щоправда, як зазначив експерт, є ще декілька «козирів», якими повинен володіти виробник «кондитерки», який хоче «рости» на українському ринку. І передусім це — активна маркетингова політика. За рахунок правильної стратегії просування на ринку, реклами та виведення якісних брендів, каже Г. Радченко, компанія може забезпечити собі хороші темпи зростання на українському ринку. Тим паче, що останні декілька років українці демонстрували зростання попиту на шоколад і продукцію з нього, підкреслює експерт.
Слід зауважити, що зростати виробництво шоколаду, отже, і його споживання почало не так давно — рік тому. У 2010-му році його темпи, у порівнянні з минулим, 2009-м, сягнули 6% за рік. Так, за даними Державного комітету статистики України, у грудні 2010-го виробництво шоколаду склало 40,3 тисячі тонн, що на 6,5% більше, ніж у листопаді того ж року, і на 8,1% більше, ніж у грудні 2009 року.
Як підкреслюють аналітики вітчизняного ринку шоколаду, сьогодні цей сегмент має широкі перспективи для розвитку, і не лише за рахунок експорту (адже експерти вважають українську продукцію дуже якісною, такою, що може скласти конкуренцію на ринках ЄС. — А.Д.), а передусім — силами внутрішнього ринку. Адже існуючий у країні рівень споживання шоколаду на душу населення ще досить низький у порівнянні навіть із сусідами. Так, за даними міжнародної дослідницької компанії TNS, кожний українець з’їдає приблизно 2 кілограми шоколаду, тоді як середні об’єми споживання цього продукту жителем Східної Європи становлять 4—5 кілограмів щорічно. Наприклад, у Росії цей показник — 5 кілограмів. У Західній Європі та США — 5—6 кілограмів шоколаду на рік. А середньостатистичний житель Швейцарії споживає понад 13 кілограмів шоколадної продукції на рік.