На нещодавній урядовій нараді порушувалося питання оновлення міського транспорту в Україні. Чиновники бадьоро говорять про те, як вісім міст відновлять парк за рахунок придбання 320 тролейбусів, 320 автобусів і 60 трамваїв. Про те, як муніципалітетам допоможуть проекти із залученням коштів під державні гарантії. Їх передбачено Державною програмою активізації розвитку економіки на 2013—2014 рр. При цьому програму було затверджено постановою Кабінету Міністрів ще 27 лютого минулого року, але бліцкригу не вийшло: йдеться все ще про плани закупівлі транспорту.
За повідомленням прес-служби Кабміну, автобуси мають намір купити Луганськ (150 штук), Запоріжжя (60), Львів (100), Вінниця (30). Нові тролейбуси мають з’явитися в Луцька (30 штук), Севастополя (30), Одеси (26), Кривого Рогу (15), Горлівки (23), Дніпропетровська (92), Чернігова (22), Хмельницького (46). Трамваїв чекають в Одесі (10), Кривому Розі (10), Горлівці (11).
Першим проектом з оновлення міського транспорту, схваленим урядом улітку 2013 року, став проект придбання Вінницею 40 тролейбусів і 30 автобусів на 113,5 млн грн. Наразі визначені банк-кредитор («Укргазбанк») і постачальник техніки (корпорація «Богдан»). Чернігів купує 22 тролейбуси вітчизняного виробництва на 41,8 млн грн., з яких 39,9 млн грн., — за рахунок коштів кредиту під держгарантії, а з місцевого бюджету — лише 1,9 млн грн. Для Хмельницького передбачається купити 46 вітчизняних тролейбусів на 80 млн грн, при цьому кредит під держгарантії планується залучити на всю суму.
Перед винесенням проектів на обговорення Кабміну їх має схвалити Фінансово-кредитна рада на чолі з першим віце-прем’єром Сергієм Арбузовим. Рада може пропонувати різні варіанти бюджетної підтримки: часткову чи повну компенсацію відсотків, часткове чи повне погашення «тіла» кредиту.
Звичайно, муніципалітети приваблює можливість закупити новий міський транспорт так, щоб частково це було зроблено за рахунок держбюджету. Але навіть якщо повірити в те, що дефіциту коштів у держбюджеті не буде, певні суми все одно необхідно знайти самотужки. Що часто-густо є для місцевої влади проблемою. Восени міський голова Маріуполя Юрій Хотлубей повідомляв, що 2014-го місто візьме участь у державній програмі, в рамках якої поповниться трамвайний і тролейбусний парки. «Ми виділимо з міського бюджету мінімум 20 млн грн., ще стільки ж нам надасть держава. Це дуже вигідна програма, і ми зобов’язані нею скористатися, хоча звідки ми братимемо 20 млн грн., я поки що не знаю», — зізнався він тоді.
«Проект ми розглядали — це фактично кредит міського бюджету. І якщо місто не розраховується за нього, то оплачує держава, а потім списує містові в наступні роки. Це не та ситуація, коли тобі дають без повернення. Це місцевий кредит під держгарантії. Тому я вважаю, якщо ми з областю і містом візьмемо гроші власні (обл. і міськбюджет) і купимо кілька машин і відновимо старі — це буде ефективніше використання коштів, ніж брати кредит», — заявив, у свою чергу, місцевим ЗМІ міський голова Житомира Володимир Дебой.
В умовах недостатнього фінансування вже звичним виходом для муніципалітетів стала закупівля уживаного транспорту. Затверджена урядом держпрограма має цю практику припинити, зобов’язавши їх купувати міський транспорт вітчизняного виробництва. Оновлення електротранспорту до того ж має відбуватися за рахунок техніки зі ступенем локалізації не менш як 80%. Влада на місцях відкрито висловлює невдоволення з приводу цього рішення. Так, харківський губернатор назвав трамвай дотаційним транспортом і поскаржився на законодавство, яке заважає купувати уживані трамваї за кордоном. «Якщо неможливість купити нехай не нове, але кращої якості, стане реальною проблемою з погляду безпеки, звертатимемося до Кабінету Міністрів з проханням внести зміни до тих чи інших законодавчих актів», — пообіцяв Михайло Добкін.
Утім, деякі муніципалітети розпорядження уряду просто ігнорують, продовжуючи купувати уживаний транспорт з Європи. Наприклад, торік Львів придбав п’ять німецьких трамваїв. Якщо новий трамвай виробництва львівського ж концерну «Електрон» коштує 12 млн грн., то кожен двадцятирічний німецький трамвай обійшовся по 500 тис. грн. При цьому кредит місто отримало від Європейського банку реконструкції і розвитку.
Хтось же вирішив в такому разі обмежитися ремонтом. Наприклад, дніпропетровські депутати заборонили списувати трамвайні вагони, що відслужили свій термін. Повідомляється, що протягом п’яти років в Дніпропетровську ремонтуватиметься по 24 вагони, на їх ремонт витрачатиметься 120 тис. грн.