Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Скандал і виcновки

Уряд спрямовує переговорний процес з ірландським та іншими лоукостами... за тимчасовою схемою. Постійний приціл — на Гостомель
19 липня, 2017 - 11:19
ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

Скандал, пов’язаний із приходом лоукост-перевізника Ryanaіr в Україну, ущухне, певно, ще не скоро. Днями під керівництвом прем’єра відбулася нарада з питань розвитку авіасполучення і ведення переговорного процесу з лоукост-перевізниками. На ньому прем’єр-міністр України Володимир Гройсман висунув досить чіткі завдання. Він  висловився за розвиток аеропорту «Гостомель», який сьогодні виконує лише функцію бази для літаків ДП «Антонов» і авіакомпанії «Авіалінії Антонова», і перетворення його на базовий аеропорт для лоукостів — зокрема ірландського Ryanair.

«Ми виступаємо за єдині правила (залучення авіакомпаній), зокрема й для лоукостів... потрібна програма і нові правила залучення авіаперевізників», — сказав очільник уряду. Він наголосив, що шлях залучення авіакомпаній лише до найбільшого в Україні міжнародного аеропорту «Бориспіль» зрозумілий. Але, окрім нього, столиця, наприклад, має ще два аеропорти — «Київ» (Жуляни) і «Гостомель», і розвивати ці авіагавані також потрібно. «Ми зараз маємо ухвалити рішення, яке дасть змогу нам розв’язати одразу багато питань, серед яких  скасування будь-яких монополій у «Борисполі», залучення нових авіаперевізників і зниження вартості квитків для наших пасажирів», — сказав Гройсман.

На нараді було вирішено продовжити політику активного залучення лоукостів в Україну — і не однієї компанії, а кількох. А також опрацювати як тимчасове рішення надання умов для лоукостів у аеропортах «Бориспіль» чи «Київ» терміном на один рік, а за цей час перетворити аеропорт «Гостомель» на аеропорт для лоукост-перевізників. Окрім того, умовою приходу лоукостів має стати їхнє входження до регіональних аеропортів України. «Тому найважливіше завдання — виробити рішення щодо розвитку регіональних аеропортів», — зазначив прем’єр і підтвердив необхідність відновлення і завершення перемовин із Ryanair.

«Попереднє рішення Ryanaіr щодо відмови вийти на ринок авіаперевезень України матиме негативні наслідки для українських громадян», — вважає автор відповідного дослідження, директор програми «Інфраструктура» дослідницького центру «Український інститут майбутнього» Володимир Шульмейстер. У ситуації, що склалася, на його думку, багато дискусійних питань. Експерт однозначно відкидає різні конспірологічні теорії, оскільки Ryanaіr — не перший і не єдиний лоукост в Україні. Водночас він зазначає, що вимоги Ryanaіr брати єдиний збір аеропорту з одного пасажира не більш як $7,5 — це для аеропорту потенційні збитки не менш як $40 мільйонів.

Ця цифра, на думку експерта, пояснюється тим, що після того, як такий пункт з’явиться в чинному договорі з однією компанією, такого  ж низького збору зажадають і решта 53 компанії, які обслуговує «Бориспіль». А першим такий самий тариф вимагатиме національний перевізник  МАУ і такі компанії, як British Airways і Lufthansa. «Вони також, переконаний, зажадають таких самих знижок, що призведе до значних втрат авіаційних доходів аеропорту, які становлять 69% від його загальних доходів». Шульмейстер порівнює найбільший обіцяний позитивний ефект від Ryanair зростання пасажиропотоку на 150 тисяч осіб, що може дати «Борисполю» до $4,5 мільйона.

«Тому у взаємодії з лоукостами важливу роль, — переконаний експерт, — відіграють також неавіаційні види діяльності і відповідні доходи  від оренди, роздрібної торгівлі, зокрема Duty Free, паркінгів, пакування багажу, кейтерингу, послуг бізнес-залів тощо. Але частка цих неавіаційних доходів «Борисполя» становить лише 16%». «Фактично аеропорт втрачає за умовами Ryanair, — робить висновок експерт, — основний вид доходу (авіаційний) і не має поки що реальних компенсаторів у вигляді неавіаційних видів діяльності». Але головний висновок Шульмейстера полягає, однак, у тому, що Мінінфраструктури — це передусім регулювальник, і він не повинен втручатися в комерційні відносини і перемовини між лоукостом і аеропортом.

Приблизно з таких самих позицій викладав ситуацію в небі над «Борисполем» і генеральний директор аеропорту Павло Рябікін. «Урядова підтримка приходу Ryanair, — каже він, — не мала успіху, і уряд виходить з цих перемовин і дає змогу двом господарюючим суб’єктам домовитися». «Я гадаю, що рано чи пізно ми домовимося, — переконаний Рябікін. — Але є і друга площина у відносинах із Ryanair — політична, це коли уряд ухвалює рішення про створення нового (державного) лоукосту і надає йому якісь пільги на кашталт тих, яких прагне Ryanair, або він надає такі пільги всім охочим». «Але в останньому випадку ми матимемо аеропорт, який зможе якось підтримувати пасажирообіг, але не матиме достатніх коштів для подальшого розвитку», — стверджує Рябікін.

Віталій КНЯЖАНСЬКИЙ, «День»
Газета: 
Рубрика: