Розумні автомобілі, або, як їх ще називають, смартфони на колесах, — вже не є новинкою для українців. За останній рік їх кількість в Україні зросла майже вп’ятеро — до 568 електрокарів зі 115 зареєстрованих 2014 року. Світовий ринок автомобілів сьогодні становить майже мільярд одиниць, і лише один мільйон — це автівки, які можуть працювати на зарядній батареї.
«Ми всі потребуємо інакшої філософії до пересування. Американці можуть говорити про екологічне мислення. Ми ж потребуємо виходу з кризи та економії. Для нас електромобіль — це не тільки новий концепт. Для нас — це навіть спосіб виживання», — відзначає співзасновник компанії ElectroCars Олександр Кравцов.
Як писав «День» раніше, його команда влітку взяла участь у марафоні «Київ — Монте-Карло» і була однією з восьми, хто дістався до пункту призначення. «Ми розуміємо, що електромобілі стануть масовими, коли вони коштуватимуть менше 25 тисяч доларів і з пробігом на одному акумуляторі відстані понад 150 миль», — каже Олександр Кравцов.
Він розповідає, що Україна суттєво просунулася в поліпшенні умов для купівлі українцями електрокарів. Наприклад, з першого січня цього року набрав чинності закон, згідно з яким встановлюються нульові ставки ввізного мита на транспортні засоби, оснащені виключно електричними двигунами. Крім того, що теж досить важливо, в Україні в 50 разів побільшало станцій для підзарядки. Якщо 2014 року їх було всього дві, то тепер підживити електрокар можна в 110 точках майже по всій території країни.
До того ж, у Києві міськрада вже ухвалила правки до концепції «Програми розвитку єдиного паркувального простору в Києві до 2020 року». Передбачається, що власники електрокарів зможуть безкоштовно паркувати свої авто на майданчиках столиці й заряджатися на міських парковках, а 5% паркомісць мають бути обладнані зарядною інфраструктурою для електрокарів.
Втім, цього поки що не досить, щоби пересадити українців на автівки з електричними двигунами. Саме тому у вівторок у столичному креативному просторі «Часопис» співзасновник компанії ElectroCars поділився своїми ідеями про те, як можна заохотити українців купувати електрокари і при цьому заробити.
Перша ідея — таксі та пасажирські перевезення. Для порівняння, якщо автомобіль з двигуном внутрішнього згорання потребує заправки на рік на 30 тисяч гривень, то електрокар — всього на дві тисячі гривень. Таким чином, водій авто з електричним двигуном зможе зменшити вартість перевезення і стати більш конкурентним на ринку.
Друга ідея — корпоративні автопарки з пунктами підзарядки. «У разі встановлення зарядної станції в бізнес-потребі це має бути безпосередньо пов’язаним із бізнесом. Наприклад, нею можуть скористатися люди, які відвідують ваш спортзал або торговельний центр», — говорить Кравцов. Він додає, що цього року Tesla планує встановити в Україні два суперчарджери — потужні зарядні пристрої, що в кілька разів скорочують час наповнення акумулятора автівки енергією. Разом із тим, над створенням суперчарджера вже працюють вітчизняні розробники. За словами Олександра Кравцова, свій пристрій вони представлять уже до кінця цього року.
Ще одна ідея — електромобілі можна використовувати у службі доставки. Незважаючи на те, що в цих автомобілів буде значний проїзд, потрібно буде лише спланувати план підзарядки для курсування містом.
Також зарядні станції можуть встановлювати як АЗС, так і українці в себе у дворі. Як розповідає співзасновник компанії ElectroCars, в Україні підживити акумулятор автомобіля вже можна на одній із заправних станцій офіційного імпортера Mitsubishi Motors ТД НІКО в Києві, заплативши п’ять гривень за 1 кВт. До речі, домашній зарядний пристрій уже давно облаштований біля будинку Олександра Кравцова. А всі пункти підзарядки вже можна подивитися в режимі он-лайн на сайті спільноти ElectroCars.
«Геометрична прогресія — серйозна річ. Якщо на початку ми маємо 50 електромобілів, потім 500, то в результаті маємо дві-три тисячі. І 2050 рік — це час тотального панування електромобілів, якщо інноватори, такі як Ілон Маск, не підкинуть нам ще нових варіантів передачі енергії... Адже коефіцієнт корисної дії електричних двигунів — 95%, бензину — 30%», — підсумовує Олександр Кравцов. Він додає, що в Європейському Союзі вже схвалено документ, згідно з яким 2050 року на дорогах Європи буде заборонено приватні транспорти з двигуном внутрішнього згорання. «Це та мета, до якої йдуть європейці, щоб зменшити викиди СО2 і не використовувати нафти, запаси якої вичерпаються через 50 років», — каже співзасновник компанії ElectroCars.