Депутати визначилися з механізмом перегляду акцизних ставок на алкоголь й сигарети. Яким він має бути, починаючи з 2014 року, повідали в трьох законопроектах (№3043-3045) троє депутатів (Андрій Сенченко, Сергій Терьохін, Михайло Опанащенко). Як і передбачалося, підвищення ставок виробникам не уникнути. Проте в нових законопроектах також передбачено нові заходи з контролю над алкогольним ринком, створення реєстру обладнання для виробництва сигарет, посилення правил продажу підакцизних товарів і зобов’язання держави видавати акцизну марку виробникам безкоштовно. Всі запропоновані зміни вимагають правок до Адміністративного, Кримінального, Податкового кодексів й до закону «Про держрегулювання виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів». Зібрані кошти (5,8 мільярда гривень) депутати пропонують направити на виконання соціальних програм.
Не менш важливим є також те, що автори документа пропонують заборонити торгівлю газованими алкогольними та слабоалкогольними напоями. А продаж пива (окрім безалкогольного, та пива на розлив) й алкогольних напоїв дозволити лише в спецмагазинах або спецвідділах з відеоспостереженням на касі. Щоб прописане в законі виконували, нардепи пропонують істотно підвищити штрафи: в середньому в 2—10 разів. Так, за виробництво без ліцензії вищезазначених підакцизних товарів буде призначатися штраф не менше 85 тисяч гривень (зараз — мінімум 8,5 тисяч гривень). За незаконну оптову й роздрібну торгівлю цими товарами порушникам загрожує не менше 17 тисяч гривень (відповідно зараз 1,7 тисяч гривень). І за виготовлення алкогольних напоїв з використанням невстановлених видів спирту доведеться сплатити не менше 15 тисяч гривень (8,5 тисяч гривень зараз). Підсилять і відповідальність за порушення правил торгівлі пивом (окрім безалкогольного), алкогольними, слабоалкогольними напоями, столовими винами та тютюновими виробами.
В цілому ж у документі міститься багато резонансних норм для галузі. Зокрема, запропоновано дозволити в Україні виробництво, імпорт і торгівлю етиловим спиртом підприємствам недержавної власності! Зараз це може робити тілька держава через «Укрспирт». При цьому ліцензування експорту спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів передбачається скасувати з метою гармонізації українського законодавства з правилами ЄС. У неофіційних бесідах виробники зізнаються, що чекали цього давно, щоб не залежати від жодного постачальника сировини. Іншими словами — настає демонополізація спиртного ринку. Самі ж автори додають ще один наслідок цієї норми — зникнуть корупційні схеми продажу спирту. «Монополії держави ніколи не було. Є монополія чиновника», — говорить «Дню» глава парламентського підкомітету з питань оподаткування непрямими податками комітету ВРУ з питань податкової та митної політики Сергій Терьохін. «Продавати спирт наліво і направо, наприклад, в медицину виробники не зможуть. Це дозволить ліквідувати тіньові схеми виробництва спирту в Україні», — продовжує Терьохін. За його словами, сьогодні частка «тіні» готового алкоголю (38—42 градуси) складає 40—42%, тютюну — 12% (2012 року було 8%), коньяків і низькоякісних алкогольних напоїв — 42% ринку. «І тренд іде до збільшення. Немає «тіні» лише в секторі виробництва пива, тому що нерентабельно його виробляти в підпільних броварнях або завозити ззовні», — додає він. Внаслідок посилення контролю і підвищення акцизів, говорить він, з ринку зникне горілка по 17 гривень, яка виробляється за ціною меншою за мінімально дозволену в країні, також зникнуть нелегали-продавці тютюнових виробів.
Як зміниться ціна? «На віскі з колою акциз в ціні продукту виросте на третину, на пиво — менше гривні, на горілку — до 2 гривень. Цього не відчує споживач, однак ринок зменшить «тінь» і корупційні схеми», — говорить один зі співавторів документів Сергій Терьохін.
Величезний інтерес викликала й ініціатива запровадити диференційоване обкладання акцизами ігристих і шампанських вин: для перших — з 3,65 гривні до 4,03 гривень за літр, а для тих, що містять назву Champagne ставка має вирости до 45 гривень. На думку учасників ринку, які бажають залишитися не названими, це прямий шлях до торговельних претензій Франції, як учасника СОТ. Проте це не бентежить творців закону. За словами Терьохіна, Франція не зможе трактувати цей закон, як порушення Україною норм СОТ, тому що «французи під час підписання договору щодо СОТ самі наполягали на тому, щоб існував окремий код після назви «Шампань». Теоретично до підписання договору про ЗВТ з ЄС українці можуть випускати напої під такою назвою. «Це революційний документ, тому що раніше підвищували лише акцизи, щоб наповнити бюджет. Це спричиняло автоматичне зростання обсягів контрабанди й контрафактної продукції, тому що не звертали увагу на адміністрування податків. Ми ж 2/3 розроблених змін присвячуємо поліпшенню адміністрування», — підсумовує Терьохін. Це, за його словами, прибере з ринку контрафакт і корупцію.