Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Стримана боєздатність

Відремонтований український військовий флот у море виходитиме ще рідше?
21 лютого, 2013 - 12:33
2012 РОКУ ВЛАДА НАДАЛА НА РЕМОНТ КОРАБЛІВ ВІЙСЬКОВО-МОРСЬКОГО ФЛОТУ УКРАЇНИ 150 МІЛЬЙОНІВ ГРИВЕНЬ / ФОТО РЕЙТЕР

22 серпня 2008 року на середину фарватеру військових кораблів Севастопольської бухти вийшов український ракетний катер «Каховка». Він мав перегородити шлях російському малому ракетному кораблю «Мираж». Той повертався на базу після участі у військовому конфлікті між Грузією та Росією, а Україна проти участі ЧФ РФ у ньому протестувала й навіть погрожувала не пустити кораблі назад до Севастополя. Але «Каховка» втратила хід, «Мираж» вільно зайшов у бухту, і хтось з його команди навіть єхидно показав українцям буксирний кінець.
Цей епізод найяскравіше проілюстрував стан справ у Військово-морських силах України, ще нещодавно 93% кораблів були визнані недієздатними. Минулого ж року влада виділила на їхній ремонт 170 млн грн., що, як зазначив командувач ВМСУ Юрій Ільїн, «уп’ятеро більше, ніж у попередні роки». На ремонт стали 20 бойових кораблів, катерів і суден забезпечення: Севастопольський морський завод отримав замовлення на ремонт флагмана ВМС України — фрегата «Гетьман Сагайдачний», більшу частину військових кораблів взялися ремонтувати на Чорноморському суднобудівному заводі в Миколаєві. Щоб на початок нового року бойове ядро флоту складалося з десятка бойових кораблів, «повністю готових до виконання комплексних завдань». За задумом командування, в справному стані буде також 31 судно забезпечення (а весь флот складається з більш як 70 одиниць). Тепер є надія, що техніка в найвідповідальніший момент не відмовить.
Нещодавно ЧСЗ закінчив доковий ремонт чергової бойової одиниці — ракетного корвета «Придніпров’я», якому відновили обшивку корпусу, відремонтували гвинтo-рульовий комплекс і донну арматуру.
Але, фінансуючи ремонт військових кораблів, влада урізує інші «флотські витрати». Так, розпорядженням від 7 листопада 2012 року Кабінет Міністрів України виключив зі складу ВМСУ ракетний корвет «Кременчук», протичовновий корвет «Ужгород», базовий тральщик «Маріуполь», ракетний катер «Каховка», судно-мішень «СМ-15» і навчальний корабель «Сімферополь». Пояснивши це «закінченням встановлених термінів їхньої служби, втратою тактико-технічних характеристик і недоцільністю відновлення». Економії поки жодною — треба ще вирішити, що саме зі списаними одиницями робити, адже навіть різання на металобрухт потребує грошей.
«Встановлені терміни служби», щоправда, мають не першочергове значення: корвети одного класу «Придніпров’я» та «Кременчук» були спущені на воду майже в один і той же час — у 1982—1983 роках. Просто «Кременчук» увійшов до складу ВМС України в небоєздатному стані, його не ремонтували, й навіть деякі агрегати відправляли на ремонт «Придніпров’я». Проте для України мати менший, але справніший флот — крок виправданий.
Інша річ, що, як можна було зрозуміти зі слів колишнього міністра оборони Дмитра Саламатіна, заощадити вирішили на виходах флоту в море. Яких і так небагато: згідно з офіційною статистикою Генштабу Збройних Сил України, за 2011 рік середня наплаваність кораблів і катерів українських ВМС становила в Об’єднаних силах швидкого реагування близько 22 діб, в Основних силах оборони — вдвічі менше. Приблизно такі ж цифри були й у попередні роки. При цьому зазвичай близько третини наплаваності становить участь у традиційних українсько-американських навчання «Сі Бриз», що проводяться американським коштом (Україна оплачує лише так звані протокольні витрати).
Залишається сподіватися, що наступним етапом буде все-таки більша кількість виходів у море, тренувальної стрільби тощо. Адже без професіоналізму й справні кораблі можна втратити. До речі, український флот уже критикували за непрофесіоналізм, який і призводив до того, що йому було потрібне додаткове фінансування на ремонт. Наприклад, під час урагану в Севастополі 11 листопада 2007 року українські кораблі, на відміну від кораблів російського флоту, не були вчасно поставлені на захищені стоянки. Тоді корвет «Вінниця» протаранив корабель управління «Славутич», а буксир «Корець» пом’яв об нього правий борт. Корабель управління «Донбас» довелося терміново рятувати буксирам, оскільки він був несправний і сам пересуватися не міг, створюючи при цьому загрозу для інших.
Та й на вищому рівні не обійшлося без помилок, які теж призвели до зайвих витрат на ремонт флоту. Наприклад, свого часу в грецької фірми за 3,5 млн доларів купили акумулятор для єдиного в українському флоті підводного човна. І виявилося, що він має квадратний переріз, а не круглий, тож для даної субмарини не підходить. Простіше було купити іншу батарею — переобладнання старого підводного човна й значно складніше, й навіть ризиковане.
Але привід для оптимізму є: Міністерство оборони запровадило практику бойових чергувань кораблів ВМС у Чорному морі. І вже 15 лютого на нього в акваторію Чорного моря першим вийшов протичовновий корвет ВМС «Тернопіль».

Андрій МУРАВСЬКИЙ
Газета: 
Рубрика: