Оновлена «Укрзалізниця» заявила про більш ніж серйозне підвищення майже всіх своїх тарифів, починаючи від купе і спальних вагонів (на 50%) і до перевезення вугілля, руди, коксу, металу і зерна. Раптово збідніле Держвідомство, яке при колишньому міністрові транспорту і зв’язку Георгію Кирпі було одним із головних наповнювачів бюджету, планує перекласти свої труднощі на промисловість і громадян, що користуються його послугами. При цьому «нові» залізничники розуміють, що вже завтра сьогоднішня їхня інфляційна ініціатива обернеться підвищенням цін на електроенергію, рейки, колісні пари та бандажі для рухомого складу. Відповідаючи на запитання «Дня», заступник міністра транспорту і зв’язку й одночасно генеральний директор «Укрзалізниці» Зенко Афтаназієв відповів: купимо в Росії!
Схоже, він користується в цьому повним заступництвом уряду, для якого підтримка власного виробника нині не пріоритет, тоді як невидимий інфляційний податок на громадян — найбільш перевірений засіб, який дозволяє виконувати передвиборні соціальні обіцянки. Як неодноразово підкреслював Афтаназієв у четвер на прес- конференції, рішення про підвищення тарифів приймає зовсім не «Укрзалізниця», а уряд. Чи не переслідує воно цим своїх недавніх політичних противників, які володіють значними капіталами в гірничо-металургійному комплексі країни? Підозрювати його в цьому дозволяє хоча б прес-реліз, поширений серед журналістів. Називається він «Олігархи бунтують». А керівники відомства ще й розповіли, що свою зустріч із пресою вони провели у відповідь на відкритий лист металургів, незадоволених наміром «Укрзалізниці» вдвічі підняти тарифи. При цьому всезнаючі залізничники запевняють, що «олігархам» це буде не боляче, оскільки з $11 мільярдів, отриманих від експорту металу, в офшорних зонах залишилося $1,5. «Двократне зростання тарифів — це $300—320 мільйонів додаткових витрат для металургів, які не будуть сховані в офшорах», — упевнені в «Укрзалізниці». Тим часом на дискусії з залізничниками народний депутат Володимир Бойко переконливо спростовував їхні аргументи щодо безальтернативності підвищення тарифів для металургів.
Але чи можна до керівництва «Укрзалізниці», яке нещодавно перемістилося з харчової промисловості, пред’являти якісь претензії? З висоти «Орлана» досить важко професійно судити про ситуації на світових ринках металургії і ще важче — про наслідки зниження конкурентоспроможності на них нашої промисловості. Однак в уряді не можуть про це забувати.
Хоч, безумовно, і в залізничників є свої резони. За даними «Укрзалізниці», тарифи на внутрішньодержавні перевезення пасажирів не підіймалися з 2000 року: останнє підвищення тарифів (22%) було в березні 2000 року. А загальний індекс цін виробників промислової продукції, згідно з експертними оцінками, з березня 2000 року по січень 2005 року становив 165%.
Але чи тільки це примушує «Укрзалізницю» і уряд розкручувати маховик інфляції? Ще однією причиною на це, мабуть, є проблеми з кредитом ($700 млн.) Deutsche Bank на будівництво залізнично-автомобільного моста через Дніпро у Києві. Як повідомив Афтанзієв, питання витрачання відповідних коштів зараз вивчається Контрольно-ревізійним управлінням Міністерства фінансів, Генпрокуратурою і СБУ. За інформацією керівника «Укрзалізниці», із залучених $700млн. (близько 3,8 млрд. грн.) «на сьогодні 2 млрд. грн. проплачено у вигляді різних попередніх проплат, і є акти на виконані роботи тільки на 320 млн. грн.». «Де решта грошей? — запитує Афтаназієв і відповідає: — Роботи розпочато, грошей немає, гроші треба повертати». Deutsche Bank «знає» про проблеми з кредитом і вже підвищив ставку з 4% до близько 8%. Причому не виключено, що для добудування, а вірніше — споруди моста доведеться брати новий кредит. Але це вже пахне новою аферою... Насправді в «Укрзалізниці» добре знають всi адреси, всіх підрядчиків, яким було роздано кредитні гроші, і вже роблять спроби їх повернути. Чи не для того, щоб просто поміняти одних підрядчиків на інших?