За металургією та будівництвом про свої збитки наприкінці року заявить транспортна галузь України. Сьогодні спостерігаються всі передумови саме до такого результату. За дев’ять місяців поточного року вітчизняні транспортники заробили 1,614 мільярда гривень чистого прибутку. Якщо порівняти з підсумком 2007 року, який галузь закінчила з 129,4 мільйона гривень збитків, наявним є очевидний прогрес. Однак, це підсумки роботи всього лише трьох кварталів, без урахування того періоду, коли сповільнили зростання, а в ряді випадків зупинилися й ряд підприємств гірничо-металургійного комплексу та будівництва. Унаслідок цього практично на третину скоротився попит на транспортні послуги. Річний результат, за припущенням заступника міністра транспорту та зв’язку України Катерини Фоменко, може показати реальний збиток, якщо ситуація в економіці посилиться.
Найбільш сумно на тлі інших транспортних секторів виглядає залізниця, де основні фонди, за словами міністра транспорту та зв’язку України Йосипа Вінського, зношені на 80%. Про те, що «Укрзалізниця» вимагає значних, за мірилами української економіки, капіталовкладень, заявлялося вже не раз. Поточного року від слів, нарешті, перейшли до справи, й інвестували лише в оновлення рухомого складу порядку 4,4 мільярда гривень залучених і зароблених коштів. 2,9 мільярда гривень на розвиток транспортної галузі на 2008 рік виділила держава — також «небачена» щедрість на тлі держпідтримки в розмірі 900 мільйонів гривень 2007 року.
Значним «проривом» транспортники вважають відвоювання в уряду, бізнесу та громадськості права на підвищення тарифів. Для пасажирів перевезення подорожчали на 28% із початку року, для промисловців — до 22%. Щоправда, вже на початку жовтня підвищення тарифів на вантажні перевезення за антикризовим рішенням уряду довелося «заморозити», а до кінця місяця «Укрзалізниця» навіть вимушена була дати металургам 20%знижку. «У зв’язку з вимушеною відмовою від подальшого підвищення тарифів на вантажоперевезення, до кінця року лише на цьому ми втратимо до 220 мільйонів гривень, а якщо при цьому ще й поменшають обсяги перевезення, наші збитки за підсумками поточного року можуть перевищити 1 мільярд гривень», — зазначила Фоменко. Іншими словами, зароблений за дев’ять місяців прибуток «Укрзалізниця» ризикує втратити і піти «в мінус» всього лише за два місяці...
У зв’язку з цим керівництво залізниці за вимогою міністра оперативно розробляє та збирається впровадити план жорсткої економії. Пункт номер один даного плану, вже озвучений Вінським — замороження зростання зарплат до того часу, «коли стане зрозуміла глибина кризи та проясниться ситуація з цінами на ринку». На це, за словами міністра, піде як мінімум два-три місяці, що свідчить про те, що аж до початку другого кварталу 2009 року транспортникам навряд чи піднімуть зарплату. Щоправда, схожі прогнози сьогодні озвучують і в ряді інших галузей.
Крім того, перевізникам, як залізничним, так і автомобільним, а також інших шляхів сполучення доведеться переглянути умови вже укладених контрактів на надання послуг і застосувати цінову корекцію. Рентабельність пасажирських перевезень рятуватимуть за рахунок подальшого підняття тарифів. У даному контексті міністр орієнтується на сусідню Польщу, де вартість проїзду на залізничному транспорті в чотири рази більша, ніж в Україні.