Кожен третій літр бензину на українських заправках — фальсифікат, стверджують фахівці. За даними експертизи пального на 10 найбільших мережах АЗС, під виглядом бензину марки А-95 українські водії купують рідину, що не відповідає не те що Євро-4 чи Євро-5, а навіть застарілим українським стандартам. Адже бензин, який пропонують на заправках, має непритаманні якісному пальному колір та густину.
«Можна зробити один-єдиний висновок: ми заправляємо в наші авто не справжній бензин марки А-95, — говорить ініціатор експертизи, президент Київського автомобільного клубу Максим Головін.
Таке засилля фальсифікату фахівці пояснюють відсутністю належного контролю АЗС з боку держави. Адже минулого року Держспоживінспекція перевірила лише 457 АЗС. Тоді як всього заправок в Україні — понад шість тисяч. Приміром, у ЄС, як запевняють експерти, усі АЗС перевіряють щороку. Щоб так було й в Україні, державі пропонують фінансувати перевірку заправок за рахунок надходжень з акцизів. Тим паче, що боротьба з фальсифікатом теоретично мала б зменшити тіньовий ринок пального та збільшити сплату акцизів на 4 млрд грн.
«Зараз гроші йдуть до Укравтодору, «успішні результати» якого ми потім бачимо. То, можливо, варто було б частину від акцизу — 1—2%, — направити на контроль якості», — припускає експерт із питань енергетики Валентин Землянський.
Громадські активісти, що зініціювали експертизу, сподіваються, що жорсткіший контроль зменшить кількість контрафактного пального на вітчизняних АЗС. А також допоможе знайти відповіді на ряд запитань. «Зокрема, що саме ввозиться в Україну, скільки акцизів сплачується за імпортне пальне, як ввезений для мінімізації податків сурогат потім перетворюється в Євро-5, а також чому під час подорожей Європою витрати такого ж пального, але європейського виробництва, на третину менші? — зазначає засновник громадського руху «Я ненавиджу Укравтодор» Андрій Черніков. — Ми ж використовуємо бензин з такими домішками, що дивуємося, як нам вдається взагалі завести авто й виїхати за межі АЗС».
Піти назустріч автомобілістам тим часом пообіцяв прем’єр-міністр України Микола Азаров. Він доручив Міндоходів контролювати якість імпортованих в країну нафтопродуктів. Чи зменшить це кількість фальсифікату на АЗС, автомобілісти готові перевірити через місяць, провівши чергову експертизу.
Утім, у тому, що її результати будуть кращими, фахівці не впевнені. Адже обіцянка уряду перевірити імпортні нафтопродукти ніяк не вплине на основних «бодяжників» — українських міні-НПЗ і нафтогаз. Нагадаємо, офіційний рівень тінізації українського ринку нафтопродуктів Мінфін минулого року оцінив у 20%.