«Укрзалізниця вирішила активно боротися за пасажирів-туристів. Для цього залізничники навіть вирішили відмовитися від свого традиційного амплуа «транспортера з пункту А в пункт Б». Тепер пасажирів возитимуть туди, куди вони захочуть, в окремих, закріплених за ними вагонах...
Фактично, залізничники пропонують альтернативу автобусам. Адже досі саме автобуси були посередниками між вокзалами та туристичними об’єктами. А залізниці виключно доставляли їм пасажирів для подальшого транспортування до пункту призначення. Тож туристичні агентства, як правило, не включали залізниці в сферу своїх інтересів, обмежуючись замовленням автобусу, екскурсовода й при необхідності готелю.
Тепер же пасажирам пропонуються справжні туристичні поїздки у залізничному вагоні. Група сама може визначити маршрут прямування поїзда та потрібний час відправлення. Якщо залізничники в змозі задовольнити ці запити в межах своїх технічних можливостей, то туристів «поселять» у відведені для них вагони, які транспортуватимуть по узгоджених місцях, причіплюючи до тих чи інших регулярних поїздів.
Основною перевагою таких вагонів перед автобусами залізничники називають необмеженість у просторі. Мовляв, у вагоні під час руху поїзда є змога й полежати, й посидіти, й навіть пройтися. Та й безпека руху на залізницях, навіть не зважаючи на зношеність рухомого складу, краща, ніж на автошляхах.
Не на користь останніх говорять оприлюднені днями результати місячника під красномовною назвою «Автобус», котрий фахівці Головавтотрансінспекції провели спільно з ДАІ. Як зазначається в прес-релізі Міністерства транспорту та зв’язку України, під час проведення рейду було перевірено 110,4 тисячі автобусів, які використовувались для надання послуг із перевезення пасажирів: 7,8 тисячі автобусів, що здійснювали перевезення організованих груп дітей, та 292 автобуси, які використовувались для перевезення пасажирів у міжнародному сполученні. Серед них виявлено понад 11,6 тисячі технічно несправних, із яких 1,9 тисячі — із заблокованими запасними та аварійними виходами, 1,7 тисячі — з незаконно встановленими додатковими місцями для сидіння, а 555 — переобладнаних для роботи на газовому паливі з порушеннями чинних вимог. За результатами перевірки заборонено експлуатацію 3,2 тисячі автобусів із тимчасовим вилученням номерних знаків.
Утім, якщо хтось боїться їхати сам чи відправляти своїх дітей у подорож автобусом і обирає «туризм колією», то спершу доведеться назбирати немалу компанію. Зазвичай туристичні поїзди призначаються мінімальною кількістю вагонів у складі поїзда 7—8 вагонів, а максимальною — до 18 вагонів. Тому як цільову аудиторію для туристичних поїздів залізничники обирають школярів та студентів, котрі можуть подорожувати великими колективами.
На думку начальника пасажирського сектору Івано-Франківської дирекції пасажирських перевезень Львівської залізниці Володимира Сосни, туристичні поїзди в змозі допомогти місцевій залізниці нарешті почати отримувати прибутки від сектору пасажирських перевезень. Для цього потрібно лише популяризувати туризм Україною. Тим паче, що попереду в нас — Євро-2012. За словами Сосни, поляки вже активно цікавляться турами українськими Карпатами, тож є надія, що бажання подивитися місцеві краєвиди виявлять і туристи з усієї Європи та світу.
Щоправда, тренуватися залізничникам доводиться на українцях. Поки з перемінним успіхом: на сьогодні туристичні поїзди, за словами Володимира Сосни, дозволяє Львівській залізниці вийти на нуль, але прибутку немає. Хоча такому стану справ решта вітчизняних залізниць (Південно-Західна, Одеська, Придніпровська, Донецька та Південна) може тільки позаздрити...
Своїми успіхами Львівська залізниця завдячує туристично-привабливому регіону, який, до того ж, у змозі прийняти значно більше бажаючих помилуватися карпатськими краєвидами. Тож залізничники активно розвивають наявний потенціал. Так, наприклад, на залізничному вокзалі міста Яремче навіть обладнали невеличкий комфортабельний готель для більшої привабливості серед пасажирів.
Слід зазначити, що від Яремче недалеко й до найвищої вершини України — гори Говерли. Зокрема, частіше за все підкорювати Говерлу їдуть саме через Яремче та селище міського типу Ворохта. До можливого «десанту» туристів колією готові й там. Як розповів «Дню» директор Карпатського національного природного парку Антон Яворський, хоч раз у житті підкорити найвищу вершину України має кожен українець. Популярною Говерла є й серед іноземців, особливо поляків. Тож, чим більше туристів матимуть змогу відвідати місцеві гори та полонини за допомогою усіх видів транспорту, тим краще розвиватиметься регіон зокрема і туризм країни в цілому, вважає він.