«Інформація, що розповсюджується деякими ЗМІ про ініціативи Держтуризмкурорту, зокрема спрямовані на впровадження в Україні спеціального податку з виїзного туризму, не відповідає дійсності», — повідомляється на сайті.
Свій детальний звіт щодо того, як Держтуризмкурорт пропонує розвивати внутрішній рекреаційний ринок в Україні, голова Держтуризмкурорту Олена Шаповалова має представляти в наступну середу — 12 червня, на брифінгу з актуальних питань розвитку сфери туризму та курортів України, наголошується в повідомленні.
А от що конкретно говорила Шаповалова на закритому засіданні Кабінету Міністрів і чому її слова депутат від ВО «Свобода» Ігор Швайка переказав у ЗМІ як пропозицію запровадити податок у розмірі 1% від мінімальної зарплати (станом на сьогодні — це 11 гривень 47 копійок) для всіх громадян України, які виїжджають відпочивати за кордон, у прес-службі Держтуризмкурорту, на жаль, не повідомляють.
Прес-секретар Асоціації лідерів туристичного бізнесу України Юлія Олійник в коментарі «Дню» зауважила, що пропозицій щодо реанімації внутрішнього ринку відпочинку сьогодні є дуже багато. Тому цілком можливо, що пані Шаповалова могла озвучити і таку ідею. «Ці розмови ведуться в режимі нон-стоп. Світова практика, яка визначає в тому числі і введення додаткових податків та зборів, постійно обговорюється та приміряється до України. Реагувати та коментувати кожну ідею — нереально», — пояснює вона.
«День» намагався з’ясувати в Ігоря Швайки, яку конкретно пропозицію він почув на засіданні КМУ від пані Шаповалової. Але прес-секретар свободівців «успішно» не відповідав на наші дзвінки після того, як почув, з якою метою ми просимо контакти пана Швайки.
Не дивно, що туроператори обурені самою появою такої ініціативи. Так, генеральний директор туристичної компанії «Музендіс Тревел» Олександр Атлас у розмові з «Днем» назвав це «неповагою до громадян України». «Люди не хочуть відпочивати в Україні, тому що відпочинок тут, скажімо, в тому ж Криму, обходиться в тричі дорожче, а якість та сервіс на три порядки нижчі. Ми, наприклад, компанія, яка займається грецьким напрямком. Так от, я знаю, що ми можемо запропонувати хороший готель за ціною 50 євро на добу за двох осіб. А подивіться, що ви можете за ці гроші підібрати в Криму?», — апелює Атлас.
«Це зайвий привід здерти гроші під прикриттям того, що ми стимулюємо український туризм. Нічого ми не стимулюємо в такий спосіб», — підкреслює Атлас. На його думку, держава мала б законодавчо підтримувати тих людей, які змінюють неякісні умови на внутрішньому ринку. Намагатися утримати людей податками — це хибний шлях, наголошує експерт. «У світі стимулюють тих, хто хоче розвивати, а не беруть податки з тих, хто хоче поїхати. Це — порушення прав наших громадян у їхньому виборі місця відпочинку насильницьким шляхом», — говорить Атлас.
Його колега, директор туристичної компанії «Аміго Турс» Дмитро Харитоненко теж не розуміє доцільності такого «оподаткування», але зауважує: якщо ідея таки «оживе», то, мабуть, цей збір доведеться взяти на себе туроператорам. «На людях, я думаю, це ніяк не позначиться, тому що, швидше за все, туроператори візьмуть цей платіж на себе. Вони просто включать його як податок зі свого прибутку», — прокоментував «Дню» Д. Харитоненко. Єдине, зауважує він, не зрозуміло, на що ці гроші будуть використані. Якщо на підтримку внутрішнього туризму, а саме на ремонт та будівництво доріг, готелів, ресторанів, то не зрозуміло, чому за це повинні додатково платити українці. Адже кошти на будівництво доріг надходять від водіїв, які цими дорогами користуються: платять податок на авто, сплачують акциз на пальне тощо. А от будівництво готелів та ресторанів аж ніяк не має фінансуватися платниками податків. Це — бізнес, на якому заробляють гроші. А якщо планується, що зібрані з кожної людини 11 гривень будуть іти на розвиток виїзного туризму, то такого «жесту» туроператори, кажуть, не потребують. «Є ризик, що це спровокує якісь корупційні механізми. І тоді не буде здорової конкуренції на ринку», — попереджає Харитоненко.
А от екс-голова Державної служби курортів та туризму, а нині президент Всеукраїнської громадської організації «Туристична палата України» Анатолій Пахля зауважив у розмові з «Днем», що ініціатива фіскальними методами збільшити дохідність туристичної галузі України не нова. «Такі кроки вже робилися на регіональних рівнях. Зокрема, в Автономній Республіці Крим свого часу кожен турист, який приїздив на півострів, сплачував так званий туристичний збір. Але я не бачив, щоб ці кошти, які надходили в регіональний бюджет, потім спрямовувалися на розвиток туристичної інфраструктури. Вони потрапляють у загальний котел», — наголошує Пахля.
Введенням додаткового податку для тих, хто виїжджав за кордон, зі слів Пахлі, у 70 — 80 роках минулого століття «стимулювали» розвиток внутрішнього туризму в Туреччині та Єгипті. «Кожен турагент, який працював на «виїзному» ринку, був зобов’язаний забезпечити прийом туристів і у своїй країні. На жаль, не можу точно назвати, яке це було співвідношення. Цей механізм працював певний час. Але зараз вони від цього відійшли. Туризм — це ринок. А ринок має бути вільним», — резюмував експерт.