Україна — один із європейських лідерів зі споживання тютюнових виробів. За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, в нашій країні палить близько 67% чоловіків і близько 20% жінок. Окремою проблемою є дитяче та підліткове куріння.
Уже однієї цієї статистики досить, щоб проголосити боротьбу з палінням національним пріоритетом. На словах. В Україні ухвалено Закон «Про заходи з попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їхнього шкідливого впливу на здоров’я населення». Ратифікована Рамкова Конвенція боротьби з тютюнопалінням. Президентом ініційоване проведення Всеукраїнського форуму «Здорова нація».
На практиці ж усяка подібна «боротьба», як iз палінням, так і з вживанням алкоголю (досить пригадати горезвісну лiгачовську антиалкогольну кампанію), частіше за все лише посилює проблему. Думається, законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік і внесення змін до деяких законодавчих актів України» (у частині акцизного оподаткування тютюнових виробів») ніяк не позначиться на кількості тих, хто палить.
Автори законопроекту (народні депутати Валерій Сушкевич, Володимир Ар’єв і Володимир Герасимчук) пропонують істотно підняти ставки акцизних зборів на тютюнові вироби, а також змінити основні принципи системи збору акцизів. На їхню думку, подорожчання сигарет зробить їх менш доступними і привабливими для українців. Особливо — для підростаючого покоління.
На жаль, це не так. Можна сміливо прогнозувати, що на практиці збільшення акцизу не призведе до зниження споживання тютюну. Палитимуть, як і раніше. Але ті, в кого не бракуватиме грошей, перейдуть на дешеві цигарки, які, як відомо, виготовляються з тютюну низької якості. Або на контрабандні. Адже, у разі підвищення акцизу (і подальшого підвищення цін на тютюнові вироби), в Україну рине контрабанда з Росії, Білорусі, Молдови, оскільки податкове навантаження на українські сигарети буде втричі вище, аніж у Росії і в дев’ять разів вище, ніж у Молдові.
Невідповідність задекларованих у законопроекті цілей і прогнозованих наслідків очевидна. Причому настільки, що проти збільшення акцизів виступають навіть представники Державної податкової адміністрації. Так, на громадських слуханнях, що відбулися на початку квітня, начальник Управління акцизних зборів ДПА України Григорій Синиця заявив: «Підвищення акцизних ставок викличе скорочення виробництва тютюнових виробів, а їхнє подорожчання стимулює контрабанду сигарет в Україну. У результаті ми втратимо надходження від податку, а люди продовжуватимуть палити». На думку Синиці, прийняття закону призведе до підміни «простою арифметичною дією» виховання молоді та пропаганди здорового способу життя.
Проте запропонована депутатами концепція «боротьби з палінням» має й прихильників. Активним лобістом закону виступає радник Президента, колишній міністр охорони здоров’я Микола Поліщук. Лікар за професією, він, очевидно, просто не розібрався в деталях проблеми. Інакше неможливо пояснити підтримку лікарем Поліщуком ідеї переходу українців на низькоякісні тютюнові вироби. Трохи дивну позицію зайняв також працівник бюро Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ) в Україні Костянтин Красовський. Він фактично підтримує контрабанду. На його думку, «для держбюджету та суспільного здоров’я краще мати високі податки та контрабанду до країни, аніж низькі податки і контрабанду з країни». Паління, безперечно, шкодить здоров’ю людини і нації загалом. Але, за логікою Красовського, вживання сертифікованої та перевіреної тютюнової продукції приносить «громадському здоров’ю» шкоди більше, ніж паління контрабандних сигарет сумнівного походження і не менш сумнівного складу.
Точно так само і з контрабандою. З цим явищем, звичайно, потрібно боротися, причому на всіх напрямках — як до нас, так і від нас. Але з України в обхід митниці вивозяться сигарети вже після того, як iз них сплачений податок і після того, як вони пройшли відповідний контроль якості. А про те, якої якості тютюнові вироби будуть контрабандно ввозитися у разі прийняття даних доповнень до закону, можна лише здогадуватися. За прогнозами фахівців, прийняття цього закону вже 2009 року призведе до ввезення в Україну приблизно 10 мільярдів штук контрабандних цигарок.
Ще одним негативним наслідком стане руйнування тютюнової промисловості. Це буде досить болісний удар по економіці. Він призведе до соціальних проблем і зниження надходжень до бюджету. Адже тютюнова галузь сьогодні динамічно розвивається. За даними Міністерства економіки, в першому кварталі 2008 року її обсяг виробництва виріс на 17,1%, акцизні збори — на 26,4%, а зарубіжні інвестиції в основний капітал — на 44%. Важливо також, що рік у рік зростає експортна складова української тютюнової промисловості.
До всього іншого, подорожчання тютюнових виробів — це ще одне «очко» на користь інфляції. У той час, коли уряд докладає титанічних зусиль у боротьбі з інфляцією, деякі депутати, навпаки, свідомо чи ні, але все ж таки розкручують маховик цін.
Повторюємо, надмірне споживання тютюну — серйозна проблема українського суспільства. І протистояти цій згубній звичці — святий обов’язок влади. Але робити це необхідно комплексно й, насамперед, приділяти увагу пропаганді здорового способу життя, особливо в молодіжному середовищі. А фрагментарні акції з непрорахованими наслідками навряд чи принесуть користь.