Молочні автомати — напевно, нікого не здивує таке словосполучення. І хоча ці апарати рідко можна побачити на наших вулицях, однак вони вже, як повідомляють вітчизняні ЗМІ, стали реальністю продовольчого ринку. Причому не лише у столиці, а й у дещо менших обласних центрах. Навіть у Луцьку на Волині, де аграрні виробники чи не найближче до споживача, існує чітко заявлений намір про становлення на вулицях цих автоматизованих продавців молока. Попри звичний «ентузіазм», яким традиційно наші ЗМІ супроводжують чи не кожну новацію, все ж таки з молочними автоматами на наших вулицях не густо. Зрештою вітчизняні експерти, зокрема Наталія Бродецька на сторінках «Пропозиції», відшуковують чимало вагомих аргументів, які стримують цю корисну справу.
Але на то і є прагматичним бізнес, та ще за умов вільного ринку, щоб долати перепони на шляху товару до покупця. Тому приємний подив кикликали саме молочні автомати на вулицях Праги. Виявляється, все як у відомій приказці: «якщо не можна, але дуже хочеться — то можна».
Сама ідея молочних автоматів має чимало технічних та ринкових нюансів. Технічно все конструктори, схоже, вже вирішили. Як то кажуть, в технічному плані від колишніх радянських апаратів з продажу газованої води до них — один крок. Якщо можна через автомати продавати навіть каву, чай та бутерброди, то чому не можна молоко?
Певна річ, у такому автоматі дотримано всіх засад санітарії, налагоджено постачання того, що в Європі називають «питним свіжим молоком», навіть оснастили автомати пристроями для продажу спеціальної пластикової тари різного об’єму. З пляшкою від газованої води, яка все ж таки є одноразовою, таким автоматом не скористаєшся.
Значно важливішими є ринкові питання. Внаслідок різних причин об’єднана Європа відчуває своєрідну молочну кризу. Небажаний її прояв — різке зменшення споживання молочних продуктів. Чи не один із чинників — цінова доступність молока і продуктів із нього. Глибинна переробка, різноманітні маркетингові «винаходи» призвели до того, що молочні продукти стали значно глибшими в переробці, але при цьому ще дорожчими. Але, як відомо, за все платить споживач. Зрештою, це підтверджує не лише статистика, а й наше щоденне харчування. Щоб зарадити цьому, зменшити втрату коштів у молочному ланцюгу, і придумано різноманітні прямі методи продажу. За задумом, і це втілено у практику, молоко з такого автомата має три основні переваги: а) воно «ближче» до споживача, б) дешевше, в) більш природне. Крім того, кожен такий автомат має немовби власну ферму, якою часто є невелике, екологічно орієнтоване («органічне») господарство.
У нашій країні, на жаль, спроби запровадження молочних автоматів були не такими успішними. Як то кажуть, «у поразки завжди багато батьків». Але все ж сподіваємося, що молоко таки поступово відвойовуватиме позицію у пива, синтетичних газованих напоїв та інших шкідливих принад нашого харчування. У світі пити молоко — модно, а лікарі скажуть — що це дуже корисно для здоров’я. Однак все ж таки важливо, щоб це було молоко, а не «гомогенізована суміш молочних продуктів та рослинних жирів», здобрена консервантами й антибіотиками.