Хтось дорожній затор прагне об’їхати. Хтось, потрапивши у пробку, нервово тисне на клаксон, а ці хлопці часом можуть витратити дві години свого ранкового часу на її пошук. Навіщо? Річ у тім, що четверо молодих хлопців із Санкт-Петербурга створили службу доставки напоїв і харчів під час пробок. І назвали це «Гей, каво».
Завдяки своєму позитиву і своєчасній доставці їжі та напоїв вони розряджають ситуацію на дорогах. Там, де вони стоять, водії дедалі рідше піднімають середній палець, а дедалі частіше великий.
«Тут усе стоїть! Ідеальне місце! Тут і станемо!» — розмова між двома хлопцями з «Гей, каво», які їздить на машині в пошуку місця для роботи сьогодні. Так я зрозуміла, що навіть така прикрість, як пробка, може стати не приводом для роздратування, а бізнес-ідеєю для креативного розуму підприємця.
У впізнаваних фартушках, поряд із банером «Замов собі каву» працюють двоє «лицарів арабіки». Для них важливо, аби пробка не збільшувалася, коли автомобіліст захоче щось перехопити і замовити каву. Тому один з «Гей, каво» приймає замовлення, а проїжджаючи 200 метрів, водій отримує його в іншого працівника. «День» поспілкувався з одним із співзасновників служби доставки Іллею Чумаком про те, як спало на думку створити службу доставки і як взагалі молодим людям у РФ вести свій бізнес, адже, як свідчать результати щорічного національного звіту «Глобальний моніторинг підприємництва. Росія 2012», більш як половина російської молоді мріє про роботу в держорганах, а про власну справу — одиниці: якщо 2010 року майже 10% опитаних студентів планували після закінчення вишу стати підприємцями, то нині цей показник знизився до 1%. Водночас у Східній Європі 51% молодих людей у віці від 15 до 24 хочуть започаткувати свою справу. На жаль, в Україні подібних соцопитувань не проводили. Тому ми не маємо змоги релевантно визначити відсоток тих, хто бажає започаткувати свій бізнес серед молодих українців. Експерти припускають, що він близький до середнього по Східній Європі — близько 20% випускників вишів. Але якщо в РФ молодь мріє про державну роботу чи ж роботу на великі металургійні, енергетичні компанії, то в Україні, як зазначив експерт Центру Разумкова Павло Розенко, у зв’язку з тим, що ставку на офіційному ринку праці (і у держструктурах, і в бізнесі) зроблено на дешеву робочу силу, молодь фактично вимушена орієнтуватися чи на нелегальний ринок праці, чи ж на закордон.
— Ілле, поділися з читачами своїм бізнес-досвідом. Як взагалі спало на думку започаткувати власну справу?
— Ми просто відчули потребу в такій послузі. Один з нас повертався додому і в черговий раз, потрапивши у пробку, захотів щось перехопити, але з машини вийти не міг. Ми провели опитування, з’ясували, що про каву й перекушування під час пробки думає не один. Тому вирішили зробити доставку їжі, яка давала б змогу тобі перекусити, не виходячи з машини. Поки що проект запустили в тестовому режимі. Працюємо на добровільних засадах. У нас немає фіксованої плати за каву. Переважно платять 50 рублів. Скільки кому не шкода. Бувало, що нам давали і по 200 — 300 рублів. А бувало, що й просто дріб’язок. Хочемо обладнати вантажівку з написом «Гей, каво», аби можна було стояти за будь-якої погоди і аби вона була впізнаваною.
— Чи є у вас ще проекти?
— Ми все робимо удвох із моїм партнером Денисом Никаноровим чи групою. Створюємо креативне агентство, скайп для музикантів, мобільний додаток для дівчат-шопоголіків Looker. Суть першого у тому, аби мінімізувати затримку під час репетицій по скайпу. На нього ми поки що витратили 150000 рублів. Врахуйте, що люди, які працюють з нами, отримують частку в компанії, а не фіксовану зарплату.
— Чи багато потрібно, аби розпочати? І де краще брати стартовий капітал?
— Усе залежить від проекту, але упевнено можу сказати, що зараз робити стартап в Інтернеті стало дорожче. У нашому випадку — це приватний інвестор. Але золотого правила тут немає. Потрібно діяти за ситуацією.
— Де шукаєте інвесторів?
— На бізнес-змаганнях у Москві. Webready, «Алея інновацій». Туди з’їжджаються інвестори. Зазвичай якщо вони зацікавилися, то самі підійдуть, триматимуть на замітці і чекатимуть твого запуску. Microsoft зараз теж активно підтримує інтернет-проекти, які запускаються на їх платформі.
— Є така статистика, що всього лише 7% молодих людей в РФ хочуть створити свій бізнес, решта — піти найманими працівниками. Це по Росії. У Європі ситуація краща — там 51% молодих людей у віці від 15 до 24 хочуть започаткувати свою справу. (Про це повідомляє Gallup Organization.) На жаль, по Україні такої статистики немає, але дослідження центру HeadHunter засвідчили, що значно більше студентів шукають керівні посади. Так, якщо брати ресторанний бізнес, то вони хочуть бути менеджерами, а не офіціантами. Це позитивна тенденція? А які люди у твоєму оточенні?
— А нині новий тренд — піти працювати в металургію, енергетику, «Газпром». Молоді часто дивляться на те, як працюють батьки. У таких монополіях одразу високі зарплати. На стажування у мене друг поїхав із зарплатою 100000 рублів. Немає ризиків. Усе стабільно.
З мого оточення, на щастя, відсотків 80 — люди, які або започатковують свою справу, або є вже її мають.
— Яким має бути сучасний молодий підприємець?
— Життєрадісним. Прагнути здійснювати свою мрію, бути вільним, а працюючи «на дядечка», це навряд чи вийде. Принаймні найближчі 20 років. Те, що ти робиш, — усе твоє. Навіть якщо ти спочатку працюєш у мінус. Проте ти можеш швидше піднятися, відчуваєш віддачу, позитивні відгуки від своїх клієнтів. Але вибір — за кожним.