Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

У вітчизняної авіації — ювілей

Від дня першого польоту пасажирського Ан-24 минуло 50 років...
21 жовтня, 2009 - 00:00

20 жовтня 1959 року пасажирський Ан-24 здійснив свій перший політ. Даний літак був створений для заміни застарілих Іл-14, Іл-12 і Лі-2 із поршневими двигунами. 50-місний пасажирський Ан-24 відрізнявся від своїх попередників більшою швидкістю польоту, збільшеними продуктивністю та міжремонтним ресурсом, зниженою собівартістю перевезень, а також непримхливістю до місць базування.

У наших авіабудівників ця машина досі заслуговує на особливу увагу. Адже саме вона, свого часу, свідчила про передові технології та рішення вітчизняної школи авіабудівництва. Як уточнили «Дню» у прес-службі АНТК ім. Антонова, в конструкції Ан-24 вперше у світовій практиці були застосовані клеєзварні з’єднання у фюзеляжі та оперенні, що замінили традиційну клепку, що дозволило значно знизити трудомісткість і витрати на виготовлення літака, зменшити його вагу, підвищити міцність і довговічність конструкції. Цей новий метод був розроблений фахівцями Конструкторського бюро Антонова спільно з Інститутом електрозварювання ім. Патона АН УССР.

Ан-24 вельми інтенсивно вводився в експлуатацію, і вже за перший рік (1963) із початку регулярних польотів на пасажирських лініях середньорічний наліт на один літак становив 1 400 годин. Такого нальоту у перший рік експлуатації не мав жоден тип літака (Лі-2, Іл-12 і Іл-14 мали річний наліт 500 — 600 годин). І до 1979 року Ан-24 працювали вже на 978 повітряних авіалініях Радянського Союзу. У той рік вони перевезли близько 30% пасажирів «Аерофлоту».

Такі високі льотно-технічні якості Ан-24 і рентабельність його експлуатації забезпечили експорт літака до 38 країн світу. За кількістю експортованих літаків Ан-24 посів перше місце у СРСР.

Із 1959-го по 1979 рік на трьох заводах Радянського Союзу (київському, улан-удинському й іркутському) у загальній складності було побудовано близько 1340 машин. Крім того, Ан-24 під маркою Y7 вироблявся і в Китаї. За даними АНТК ім. Антонова, і на даний момент, понад 430 літаків Ан-24 продовжують працювати у 26 країнах світу.

Але все ж: ніщо не вічне, і Ан-24 також потрібно шукати заміну... У АНТК сподіваються, що літаку, покликаному таким стати, призначено бути не менш корисним і улюбленим у світі авіації протягом півстоліття. Регіональний пасажирський літак нового покоління Ан-148, сімейство якого АНТК ім. Антонова створює спільно з 240 підприємствами з 14 країн світу, на повітряних трасах має прийти на зміну Ан-24, Ту-134, Як-40 і Як-42...

Новий реактивний лайнер може вміщувати від 68 до 85 пасажирів і літати на дальність до 4 400 км. Конструкторські рішення, застосовані у літаках сімейства, забезпечують новим повітряним лайнерам ряд переваг. Одне з них — літак може безпечно працювати на слабопідготовлених, обмерзлих галькових, грунтових і засніжених злітно-посадочних смугах. Високий рівень експлуатабельності та надійності, стверджують у АНТК, дозволяють використати літаки сімейства практично на будь-яких аеродромах, у тому числі, й на значно віддалених від аеродрому постійного базування.

Перші кроки нового літака підтверджують, що йому цілком під силу повторити «зоряну» долю Ан-24. Як зазначили «Дню» у АНТК «Антонов», вийшовши на регіональні маршрути України під прапором «Аеросвіту» в червні 2009 року, до цього часу перший Ан-148 виконав вже понад 320 польотів, перевіз понад 15300 пасажирів. При цьому, у регулярних рейсах Ан-148 була перерва, пов’язана з успішною участю літака у міжнародних авіасалонах у Парижі та Москві.

1 жовтня цього року перший серійний Ан-148 у Росії переданий Державній транспортній компанії «Росія». Намір придбати у загальній складності понад 100 Ан-148 вже висловили авіакомпанії Росії, України, Казахстану та Куби.

Але це лише початок, переконують вітчизняні авіабудівники. До кінця року на київському «Авіанті» обіцяють вивести у світ ще одну машину. І якщо економічна криза не видасть нових сюрпризів, згодом реалізують усе більш зростаючий попит на новий вітчизняний літак.

Олексій САВИЦЬКИЙ, «День»
Газета: 
Рубрика: