Китай стає все більш просунутим гравцем на автомобільному ринку. І головним його козирем є низька, у зв’язку з дешевизною робочої сили, ціна. Китайські автомобілі ідентичного класу коштують мінімум на 20—40% дешевше європейських аналогів. У свою чергу, китайський ринок праці залучає іноземних інвесторів і автобудівників, які вже не просто збирають у країні автомобілі для місцевого населення, а починають експортувати продукцію з Китаю до США, Німеччини й інших розвинених країн.
Самі китайці також подивляються на закордонні ринки. Китайська компанія Chery Automotive повідомила, що, починаючи з 2007 року, збирається продавати невеликі автомобілі в США, а Brilliance China Automotive Holdings Ltd. уже почала з вересня цього року продавати седани Zhonghua в Німеччині.
Підготовкою до майбутнього прориву можна вважати й активний розвиток спільних проектів європейських і китайських автовиробників. Сьогодні практично всі основні виробники світу працюють з китайськими партнерами. Серйозно готується до приходу «ери дракона» Європа. У рамках франкфуртського автосалону відбулася навіть прес-конференція, присвячена перспективам розвитку китайського автопрому: «Китай: шанс Німеччини чи загроза її позиції?»
Чи чекати і в Україні китайської автоекспансії? Із цим запитанням «День» звернувся до Олега ОМЕЛЬНИЦЬКОГО, директора компанії «Автоконсалтинг»:
— Нині в Китаї працюють 33 місцеві автовиробника в 21 провінції. 2004 року загальні виробничі потужності китайського автопрому збільшилися на 10,2% (2003 року вони зросли приблизно на 50%, 2002 року, — на 80%). Отож, за останні чотири роки китайський автопром зробив потужний ривок і залишив позаду добрячий десяток світових автодержав. До 2025 року, за підрахунками фахівців, КНР може стати найбільшою автомобільною державою світу.
Зовнішня експансія китайського автопрому вже стартувала. Але справжнього буму слід чекати в найближчі декілька років. Стратегічний регіон для Китаю в цьому плані — країни СНД, не такі прискіпливі до якості й стандартів токсичності. Шлях китайської експансії лежить через Росію. Уже 2006 року на її території почнуть діяти складальні виробництва відразу трьох китайських автокомпаній. На відміну від світових автомобільних концернів, які стосовно Росії сім разів відміряють, представники Піднебесної закріпляються в Росії з максимально можливою швидкістю.
В Україні ж китайська дистрибуція лише в стадії формування, зате «сірий» ринок уже стає на ноги. Поки великі «гравці» активно вивчають китайське питання, невеликі компанії намагаються піймати «успіх» і дістати право дистрибуції китайських автомобілів. Хто швидше — той продаватиме кращу марку.