Ситуація в газовій сфері України за напруженістю і загрозам національній безпеці мало чим відрізняється від становища на Сході країни, де ведеться масштабна антитерористична операція. І не випадково Верховна Рада вчора погодилася включити до порядку денного урядовий законопроект про модернізацію і реорганізацію української газотранспортної системи. У ньому, зокрема, йдеться і про те, щоб залучити до цього процесу інвесторів з Європейського Союзу і США.
Як заявив із парламентської трибуни прем’єр-міністр Арсеній Яценюк, «ми пропонуємо, аби рішення про залучення інвесторів до оперуючої компанії було підтверджене Верховною Радою. Ми приведемо компанії, які відберуть на відкритих тендерах». «Український народ має знати, кого ми залучимо як інвестора з експлуатації і модернізації української ГТС, — зазначив прем’єр, — Це мають бути ключові загальновідомі європейські і американські компанії, які повинні дістати згоду і гарантії в українському парламенті».
Нагадаємо, що чинне законодавство забороняє відчуження власності і активів української газотранспортної системи в будь-якій формі. Але викладена пропозиція очільника уряду вплинула на настрої депутатів, і вони не відмовилися обговорити це питання. Проте подальший його розгляд було відкладено, оскільки в залі прозвучали побоювання щодо поспіху в ухваленні цього документа. Адже його лише напередодні було схвалено на засіданні Кабміну.
«Що пропонує уряд? — звернувся Яценюк до законодавців. — Відповідно до наших зобов’язань по Енергетичній хартії і як члена європейського Енергоспівтовариства, нам треба ухвалити низку рішень, які створять нову модель функціонування енергоринку». Прем’єр пояснив, що проект запропонованого урядом закону передбачає збереження ГТС, включаючи власне трубопроводи і сховища, у власності держави і створення компанії-оператора, контрольний пакет акцій якої також залишиться у власності держави, а пакет 49% може бути проданий європейським і американським газотранспортним компаніям, що мають відповідну сертифікацію.
Прем’єр запевнив, що реалізація законопроекту дасть змогу не лише модернізувати ГТС і збільшити її капіталізацію, а й протидіяти будівництву обхідних газопроводів. «Це дає можливість зупинити будівництво «Південного потоку» і спрямувати всі обсяги через українську ГТС, оскільки в цьому будуть передусім зацікавлені країни-члени ЄС», — переконаний Яценюк. Законопроект знімає обмеження на передачу в оренду магістральних газопроводів і підземних сховищ газу підприємству/підприємствам на платній основі без права відчуження для здійснення функцій оператора ГТС і підземних сховищ газу.
Проте ці функції можуть бути закріплені лише за підприємством, засновником і власником якого може виступити виключно українська держава, державне підприємство (не менш як 51% корпоративних прав) і юридична особа (юридичні особи), яка належить і контролюється резидентами країн Європейського Союзу, США чи європейського Енергетичного співтовариства, а також є сертифікованим оператором системи транспортування газу чи членом Європейської мережі операторів системи транспортування газу. Такі ж умови мають бути застосовані до оператора ПСГ. Проект також наказує Міненерговугіллю вжити заходів щодо припинення виконання «Нафтогазом « функцій оператора ГТС і покласти їх на «Укртрансгаз».
На перший погляд, тут все продумано і реально. Але чому ж народні депутати виявили певну обережність, відклавши розгляд. Які ризики, можливо, криються в запропонованому урядом законопроекті, запитав «День» у своїх експертів.
Іван НАДЄЇН, голова Комітету енергетичної незалежності України:
— Для того щоб перенести точку придбання російського газу для Європи із західних на східні кордони України, необхідно мати щось на кшталт того консорціуму, який ми тривалий час намагалися створити за участю Росії. Сьогодні її участь неможлива. Але варіант із європейцями є дуже потужним і передусім гарантуватиме нашій країні, а також і Європі енергетичну безпеку. Це єдиний можливий за нинішніх умов варіант, і жодних ризиків при його здійсненні я не бачу.
Іван ДІЯК, колишній народний депутат України:
— Ми мали б великі ризики при передачі нашої ГТС в управління іноземним компаніям у тому разі, якби серед них були російські. Але зараз про це, на щастя, не йдеться. Тим паче, що в України залишається блокувальний пакет акцій. Боюся лише, що такому нашому намірові почне ставити палиці в колеса Росія. Поки вона монополіст, вона використовуватиме і економічні, і політичні важелі. Отже, в цьому законопроекті я для України не бачу ризиків. Але важливо, аби ті 49%, які ми віддаємо європейцям, мали гарне наповнення. Якщо туди хоч якось влізе Росія, то вона почне качати не газ, а свої права.
Леонід УНІГОВСЬКИЙ, генеральний директор ТОВ «Нафтогазбудінформатика»:
— Певні ризики завжди можуть виникати. Але на кожну систему ризиків є система противаг і компенсацій. Усе залежатиме від того, як буде побудована схема. Визначальним елементом має бути повна юридична підлеглість створюваних структур українському регулювальникові і, відповідно, підвищення його, тобто Націанальної комісії з регулювання енергетики (НКРЕ), статусу і незалежності. Це — дуже важливий момент. Ідея нормальна. Тоді не потрібні жодні обхідні шляхи. І наші підземні сховища залишаються свого роду демпфером на шляху подачі газу до Європи. Отже, такий підхід є вигідним і для Росії, як з погляду технології, так і з погляду бізнесу. Якщо європейські оператори в цьому братимуть участь, з’являється більше можливостей для зберігання європейського газу в наших сховищах і ми де-факто входимо до об’єднаної газотранспортної мережі Європи.