Як зазначають експерти, криза у відносинах України та Росії дала імпульс українському авіабудуванню позбавитися залежності від Росії. Київське ДП «Антонов» вже припинило співпрацю з росіянами в сфері військово-транспортної авіації. За словами президента-генерального конструктора ДП «Антонов» Дмитра Ківи, — через окупацію Криму він відмовився на початку 2014 року підписувати з росіянами договір на створення військово-транспортного літака Ан-148 на суму 150 млн доларів. Не виключено, що це й стало першою причиною того, що його звільнили з посади керівника державного концерну «Антонов». Згодом підприємство розпочало активні переговори з партнерами із західних країн про налагодження співпраці у виробництві транспортних і військово-транспортних літаків. Саме після початку таких переговорів у інформаційний простір почала вкидатися інформація про те, що Мінпромполітики «звільнило» Дмитра Ківу вже й з посади президента-генерального конструктора ДП «Антонов». Ці заяви миттєво відзначилися на переговорному процесі з партнерами.
Проте на ДП «Антонов» не складають рук і далі продовжують переговори про співпрацю із західними партнерами. Серед перспективних напрямів співпраці — спільна розробка та виробництво транспортних і військово-транспортних літаків разом із канадськими компаніями. Так, на початку року урядова делегація Канади відвідувала ДП «Антонов», де й було обговорено перспективні напрями можливої кооперації в сфері транспортного авіабудування. Не менш перспективною є співпраця ДП «Антонов», за словами експерта Центру досліджень армії, конверсії та роззброєння Валентина Бадрака, з компаніями з США щодо виробництва модернізованих «Русланів» із західними двигунами. Адже сьогодні немає у світі альтернативи українському «Руслану», якщо йдеться про перевезення негабаритних важких вантажів.
Цікавим є бажання Туреччини налагодити в себе виробництво військово-транспортного та реактивного пасажирського літака регіонального класу. ДП «Антонов» пропонує створення нових модифікацій літаків на базі Ан-158 для локалізації складання цих літаків у Туреччині. В даному напрямі важлива підтримка українських авіабудівників на урядовому рівні. Адже літаки продають президенти, як кажуть літакобудівники. Як поведе себе уряд і Президент щодо авіабудівників на турецькому напрямі, й покаже, чи справді уряд та глава держави працюють на інтереси України.
Не забувають на ДП «Антонов» і про азіатський ринок. Так, нещодавно Індія оголосила про проведення тендеру на заміну своїх легких військово-транспортних літаків AVRO, а в перспективі планує замінити й Ан-32, які проходять модернізацію. Загалом Індія готова буде придбати до 200 легких військово-транспортних літаків. Сума можливого контракту може сягати 5-6 млрд доларів. Такий контракт міг би забезпечити роботою вітчизні підприємства авіабудування (не тільки ДП «Антонов») на період п’яти-десяти років. ДП «Антонов» планує брати участь в індійському тендері, але поки не розголошує деталей пропозиції.
За ініціативою Ірану розглядаються програма створення модернізації регіонального літака Ан-140 з двигунами західного виробництва.
Україна має всі можливості позбавитися залежності від Росії в авіабудуванні та навіть посилити свою роль у світі в сфері літакобудування, переконують експерти. Звісно, все це буде можливим за умови, якщо Кремлю не вдасться у традиційний для них спосіб втрутитися в управління галуззю.