Приїзд технічної місії Міжнародного валютного фонду в той час, коли уряд готує проект бюджету на 2013 рік, очевидно не випадковий. Є підстави вважати, що візит представників найбільшого «кредитора» України є одним із інструментів тиску на український уряд, аби той підготував максимально реалістичний проект бюджету на наступний рік та переглянув ключові макроекономічні показники цього року. Найбільше занепокоєння у експертів сьогодні викликає закладений у держбюджеті показник зростання ВВП. Мовляв, економіка його просто не витягне. Під питанням і виконання показника інфляції. Детальніше про підстави для перегляду макроекономічних показників у бюджеті на 2012 рік — в коментарях експертів «Дню».
Віктор СУСЛОВ, екс-міністр економіки:
— Підстави для перегляду бюджету на 2012 рік є. Головні макроекономічні показники, що закладалися в проект бюджету на цей рік, виконуються не повною мірою. Наприклад, зростання ВВП прогнозували за підсумками року на рівні 3,9%. До недавнього часу у повідомленнях Держстату звучало, що реально в річному вимірі ВВП зріс в межах 2%. Потім відбулося прискорення і з’явилася заява, що за підсумками року буде 3% ВВП. За останніми офіційними даними можна бачити серйозне сповільнення темпів розвитку економіки особливо в промисловості, де зростання за півроку становить 0,4%. Відбулося падіння обсягів виробництва в сільському господарстві, в будівельній сфері, в вантажоперевезеннях. Все це говорить, що до кінця року зростання ВВП ледь перевищить 2%.
Але 2% це не 3,9%, різниця, майже, вдвічі. Тому, на мій погляд, навряд чи вдасться отримати заплановані раніше доходи в бюджет. Під питанням і виконання показника інфляції — 7,9%. Останнім часом в Україні спостерігається навпаки дефляція. Причини зниження її темпів різні, але провідна — жорстка грошово-кредитна політика НБУ, направлена на втримання стабільним курсу національної валюти. Але, як відомо, один із наслідків низьких темпів інфляції — зменшення доходів бюджету. Тому в підсумку такої політики отримати заплановані доходи бюджету буде складно. Виходячи з нинішньої економічної політки, можу сказати, бюджет має переглядатися в напрямку зменшення витрат.
Але можлива й інша ситуація. Нещодавно з’явилася заява НБУ, що в другій половині року може прискоритися інфляція. Якщо Нацбанк піде на додатковий випуск грошей в економіку, пом’якшить свою політику, посилить стимулювання попиту, темпи інфляції зростуть, то доходи (але це будуть інфляційні) в бюджет також зростуть. І тоді переглядати бюджет не потрібно.
Сьогодні підстав для різкої девальвації немає. І якби її провели — це була б помилка. Однак підстави для поступової девальвації гривні є вже давно. Головна причина — продовження зростання імпорту в країну, який значно перевищує експорт. За даними НБУ, торговельне сальдо за перше півріччя 2012 року від’ємне — 4,483 мільярда доларів, тоді як у минулому році було 3,17 мільярда доларів. За перше півріччя зведений платіжний баланс склав мінус 1,121 мільярда доларів, тоді як рік тому був плюс 1,795 мільярда доларів. Саме негативне сальдо платіжного балансу викликає витрачання золотовалютних резервів — і це передумова для девальвації. Найімовірніше, що вона може відбутися.
Чи буде уряд переглядати цьогорічний бюджет? Швидше за все — ні. Йому вигідніше не переглядати ці показники, а використати можливості для збільшення емісії грошей (зі сторони НБУ), підігнати зростання інфляції, а разом — і зростання інвестиційних доходів, щоб таким чином виконати бюджет.
Ігор МІТЮКОВ, екс-міністр фінансів України:
— Якщо і змінювати бюджет, то робити це треба з точки зору його наближення до реалістичності. Тобто має бути баланс доходів та видатків. Бюджет міняють в двох випадках: в напрямку зменшення видатків, коли доходів не вистачає, або в напрямку збільшення видатків, коли доходи більші. Другий варіант, на мій погляд, сьогодні нереальний. Зміни можуть вносити і якщо змінюватиметься система видатків... Економічне зростання на кінець 2012 року буде, але ріст ВВП буде не значно більше 2%....
Для продовження діалогу з МВФ є необхідні та достатні умови. Достатня умова — збалансований бюджет з реальним дефіцитом. А необхідні — це заходи, що дозволяють реально виконати цей бюджет. Серед таких питань — підвищення тарифів на комунальні послуги або ж виділення додаткових бюджетних коштів безпосередньо комунальній сфері чи НАК «Нафтогаз Україна» для компенсації імпортної ціни газу та ціни для теплокомуненерго.