Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«В уряду є дві страшилки – МВФ і війна...»

Парламентарі — про урядовий проект бюджету на 2016 рік
17 грудня, 2015 - 19:44
КИЇВ.ВЕРХОВНА РАДА. 17 ГРУДНЯ 2015 р. / ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

«Ганьба! .. Ганьба!» — шумів учора черговий «майдан» біля стін Верховної Ради. Тут зібралися бюджетники, представники профспілок, підприємницьких спілок, асоціацій малого та середнього бізнесу, усі — і вчителі, і аграрії, і активісти євромайдану...

На нардепів, які проходили до парламенту (їх зібрали на позачергове засідання) дивилися вишкірені мертві коров’ячі голови — не дуже-то хороший натяк.

Люди стояли з плакатами: «Ні змінам до Податкового кодексу!», «Ні змінам оподаткування аграріїв!».

У ВРУ слухали Міністра фінансів України Наталію Яресько. Вона представляла кошторис країни на наступний рік. Цифри — нові. Підходи старі. Головний фінансовий документ країни знову прийматиметься під «ялинку» і «до ночі», коли народні депутати поспішатимуть на свої чартери, повезуть їх святкувати Різдво до країн, влада яких працює більш цивілізовано...

«В уряду є дві страшилки — МВФ і війна... Таке враження, що ви сидите на чемоданах. Ви обраховували економічний ефект від того, що заженете під плінтус людей?», — на це запитання народного депутата, члена парламентського комітету з питань податкової та митної політики Андрія АНТОНИЩАКА заступник міністра фінансів України Олена Макєєва під час засідання комітету ВРУ з питань податкової та митної політики в середу 16 грудня відповісти так і не змогла. А от експерти змогли — і кажуть, що ефект не те, що «поганий», він — «згубний» (детальніше — в матеріалі «ТОП-7 слабких положень Бюджету-2016»)...

Але учора, коли Кабмін презентував у парламенті проект бюджету на 2016 рік, ніякої інтриги не сталося. Міністр фінансів відтараторила заготовлену промову, і пішла з трибуни. А парламентарі домовились — голосувати проект у першому читанні наступного вівторка, у другому читанні — в середу, в цілому — в четвер.

Найцікавіше було в кулуарах. Висновок учорашнього дня — публічне обговорення бюджету в стінах Ради — це свого роду «торги» за новий склад КМУ. Як розповіли «Дню» кілька представників коаліції, якщо Яценюк за цей тиждень домовиться з усіма фракціями по спірних питаннях у Бюджеті (читай задовольнить фінансові апетити лобістів), то втримається в своєму кріслі, як ні — буде новий прем’єр. Серед претендентів називають Сергію Таруту (кандидатуру підтримує Рінат Ахметов) і Віктора Бондара (креатура Ігоря Коломойського).

КОМЕНТАР

Юрій ЛУЦЕНКО, голова фракції БПП:

— Бюджет на старій податковій базі — це ілюзія, яку підкидають лобісти певних питань, аби нічого не міняти. Кажу відповідально: бюджет із збереженням нинішнього спец режиму для АПК прийняти не можливо, бо це закріплено угодою між Україною та МВФ. Якщо хтось знає як збалансувати бюджет без майже 4 мільярдів доларів, то хай скаже.

Президент у важких переговорах з керівництвом МВФ знайшов компроміс: 75% — у бюджет від спецрежиму і 25% — аграріям. Тобто «подушка» безпеки для сектору є.

Половина фіктивного ПДВ створюється в АПК і це знає кожен спеціаліст. Але є також і добросовісні працівники АПК. Ми кажемо про те, що спец режим на дасть можливість плодити далі мільярдні розкрадання ПДВ.

Олександра КУЖЕЛЬ, народний депутат, фракція «Батьківщина»:

— Вони прибрали з Податкового кодексу обов’язкову вимогу до КМУ опубліковувати список офшорних компаній. Тобто ніхто не знатиме в суспільстві, хто і куди перераховуватиме кошти. Це — ширма для своїх.

Вони також посилили контроль, але не за монополістами, а за малим бізнесом. Що це означає? Якщо підприємець відправлятиме товар на експорт на тисячу євро, то його контролюватимуть на предмет трансфертного ціноутворення.

Мінфінівський бюджет завдає удар по місцевих бюджетах, бо єдиний податок розділяють на три частини: 25% — у держбюджет, 35% — в обласний і 45% — у місцевий.

Вони написали всім підприємцям купити касові апарати , а місцеві органи влади (увага!) мають компенсувати 45% їх вартості. Уявіть, до чого це призведе: до мера приходить тисяча підприємців і просить допомогти купити касові апарати! У відповідь: «Закрийтесь, щоб я вас більше не бачив!»... Такі зміни просто не прийнятні.

Тому голосувати за них не варто. Бюджет можуть прийняти на старій податковій базі з певними змінами.

Сергій ТАРУТА, голова депутатської міжфракційної групи «Голос громади»:

— Це вперше в історії України бюджет писався на податковій базі, підготовленій консалтинговою компанією, а не Мінфіном та іншими відомствами спільно з бізнесом і громадським суспільством.

Сьогодні Мінкономіки просить нас скинути проект бюджету, бо в них його немає. Це — тотальна неповага до українців.

Запропонований бюджет — бомба для середнього бізнесу і загалом для крани. Їхній бізнес — їхнє життя, і в них немає грошей на надмірні забаганки. Те саме стосується і агробізнесу. Тому наша міжфракційна група пропонує робити бюджет на старій податковій базі і з першого кварталу разом з суспільством і підприємцями погодити новий Податковий кодекс ; провести перемовини з МВФ разом з Мінфіном і депутатами.

Віктор Кривенко, заступник голови парламентського комітету з питань бюджету:

— Компроміс може бути лише один — прийняття бюджету на старій податковій базі. В нього треба включити пропозиції Ніни Южаніної з адміністрування податків. По ставках спірне питання: як на мене, знижувати зараз їх не варто. Чому? Ми зробимо подарунок нашим олігархам коштом дрібного бізнесу. Зниження ставки не дає економічного ефекту, і цього року ми в цьому переконалися. Адже в 2015 році зробили експеримент: знизили ЄСВ до 16% і очікували підняття доходів від заробітних плат вдвічі. Але детінізація виявилася незначною. Адже для середнього бізнесу ця ставка ще за висока. Інша справа — великі підприємств, в першу чергу, власники сировинних та енергетичних активів. Саме вони будуть головними вигодо набувачами. Доки не наведемо ладу зі сплатою податку на прибуток, конкуренцією, йти на радикальне зниження ставок не варто, бо детінізації очікуваної не буде, а питання «Де знайти 70 мільярдів гривень в бюджет від зниження ставок?» — не зникне.

Також нам не потрібно боятися МВФ в позиції прийняття бюджету на старій податковій базі. Адже для них головне — економічна стабільність, як вона досягатиметься — вирішувати КМУ.

Наталія БІЛОУСОВА, Алла ДУБРОВИК-РОХОВА, «День»
Газета: 
Рубрика: