Керівництво Південно-Західної залізниці прийняло рішення розвивати сферу VIP-сервісу пасажирських перевезень. Йдеться про спеціальні вагони, які зможуть причепити до будь-якого поїзда, що курсує територією України, близького та далекого зарубіжжя, за бажанням клієнта. У такому вагоні до послуг пасажира будуть доступні конференц-зал, кухня, кімната відпочинку з двоспальним ліжком та письмовим столом і навіть душова кабінка. З побутової техніки — телевізор, музичний центр, відеомагнітофон, холодильник, СВЧ-піч і кондиціонер. А незвично привітні провідники будуть завжди готові приготувати на замовлення щось поїсти або ж подати напої...
Більше того, виявляється, така послуга в Україні не нова. У вітчизняної залізниці є 19 таких вагонів-салонів, і всі вони виготовлені ще за часів СРСР. Але, незважаючи на солідний вік, вони користуються попитом: у 2006 році, за словами першого заступника начальника пасажирської служби Південно-Західної залізниці Олександра Ясинецького, на такі вагони було близько 40 замовлень, у 2007 році — 70. Тепер же намагатимуться зробити таку послугу ще більш популярною. «Прийняли рішення вводити цю послугу в масове користування... Раніше такі вагони були призначені для урядовців. У нас ще навіть є вагони, в яких їздили Ворошилов і Каганович, проте вони вже застарілі, несправні, тож пасажирам ми їх не пропонуємо...», — розповідає Ясинецький.
На сьогодні 90% замовлень VIP-вагонів припадає на подорожі по Україні: Харків, Львів, Одеса, Крим тощо. Оформити поїздку можна за декілька днів до відправлення потрібного поїзда. Утім таке собі «залізничне таксі» середньому українцю навряд чи буде доступним: вартість оренди вагону за годину — близько 200 гривень. Окрім оренди ще сплачується й вартість 11 СВ місць у VIP-вагоні. З такою тарифікацією поїздка туди й назад, скажімо, з Києва у Львів, за підрахунками Ясинецького, коштуватиме 18 600 гривень, до Івано-Франківська — 21 тисячу гривень, до Луганська — 23 900 гривень, до Сімферополя — 25 тисяч гривень. Тож такими послугами зможуть користуватися передусім великі компанії, хоча за бажанням замовити вагон може й приватна особа.
Для таких небідних пасажирів незабаром повинен з’явитися й цілий VIP-поїзд: залізничники зараз розробляють маршрут і графік окремого поїзда, що складатиметься з шести вагонів-салонів і, можливо, двох — трьох вагонів СВ. «Буде такий от комфортабельний поїзд для можливої корпоративної поїздки якоїсь фірми, або ж туристична фірма запропонує таку послугу своїм клієнтам. Ми готові працювати з будь-якими замовниками», — говорить Ясинецький.
Керівник аналітичної групи консалтингового консорціуму «Менеджмент консалтинг груп» Дмитро Подтуркін вбачає в розвитку VIP-сектору нові можливості. «Це початок роботи «Укрзалізниці» з виходу на абсолютно новий сегмент пасажирських перевезень, саме їхній рентабельний сегмент, — говорить експерт. — Робота над ним дозволить покращити рентабельність усього сектору... Ринок ексклюзивних туристичних перевезень, котрий сьогодні розвинутий у всьому світі й активно розвивається в Росії, має розвиватися й у нас. Для цього потрібні інвестиції... У Росії, наприклад, усі такі проекти пов’язані з незалежними інвесторами: туристичними компаніями тощо».
Однак вітчизняна залізниця з інвесторами поки справи не має. Вагони не нові, а модернізується хіба що інтер’єр. При цьому залізничники запевняють, що є перспектива організувати новий, дуже прибутковий ринок залізничних пасажирських перевезень. Необхідно лише знайти тих, хто захоче інвестувати в цю справу свої кошти...